Geen logje voor HSP-mensen en mensen met tactiele afweer…


Ze lagen in de winkel en riepen: “Wij zijn de laatste twee, Neem ons mee!” en dat heb ik toen maar gedaan…..
Ze heten hier rödspetter en je kan wel raden waarom dat is.
Het is een hele tijd geleden dat ik zelf scholletjes heb gebakken en dat komt omdat ik zo’n hekel aan paneren heb! Verschrikkelijk, en ik heb niet eens afweer! Dan moet je eerst de vinnen er af knippen, afspoelen en dan droogdeppen en het laatste keukenpapier wat is blijven plakken er af halen , dan moet je ze paneren met bloem en als je hem dan probeert op te tillen of om te draaien, blijft die bloem aan je handen plakken in plaats van aan de schol, bah, Bah BAH!!

Vervolgens is de koekepan te klein en moet je iedere keer de schol verschuiven zodat alles even bruin wordt aan de ene kant. Daarna moet je datzelfde natuurlijk herhalen tot de andere kant ook goed bruin is. Daarbij moet je er op letten dat het vuur flink hoog blijft staan, maar de boter mag niet verbranden. Als de boter dreigt te verbranden, kun je drie dingen doen:
1)een klontje boter erbij doen, dan koelt het geheel wat af,
2) de schol omdraaien zodat de koude kant dan de hete boter wat afkoelt nadeel is dat je dat eigenlijk pas moet doen als de onderkant gaar is, want anders moet je hem nog een keer draaien en dan laat het vel los en is je scholletje niet zo apetijtelijk meer om te zien.
3) je kunt de pan van het vuur halen of de plaat lager zetten of allebei…
Ik ben een voorstander van klontjes boter, behalve als de schol toch net omgedraaid moet worden. Ik bak hem 5 minuten aan de ene kant en 3-4 minuten aan de andere kant. Dan heeft hij een heerlijk krokant korstje en van binnen is hij boterzacht.

En zeg nou zelf, ziet hij er niet heerlijk uit? Daar kan geen gekocht scholletje (in olie gebakken nota bene) tegenop!

11 Reacties op “Geen logje voor HSP-mensen en mensen met tactiele afweer…

  1. Nou, ziet er in ieder geval ontzettend lekker uit!

  2. Ze zien er heerlijk uit, zo een visje lust ik wel!

  3. Dit noem ik geen scholletje, maar schol.

  4. Dat ziet er heerlijk uit, voor mij is het zeker 4 jaar geleden dat ik zoiets lekker heb gegeten. Hier is het allemaal riviervis wat gegeten wordt. Gelukkig hebben ze wel Pangasiusfilet maar er gaat toch niets boven zo,n schol (en dan lekker de graatjes afkluiven). Gr. Cisca, Servie

  5. Hmm ziet er lekker uit! Als je bakt in olie met een klontje boter dan verbrand het ook niet (volgens de geleerden)

  6. Het ziet er lekker uit, maar dat verhaal over het klaarmaken, deed me griezelen (vooral dat stukje keukenpapier, maar ook de bloem) Ik ben tactiel wel wat gevoelig geloof ik…(weet ik eigenlijk wel zeker)

  7. Waarom haal je niet een doos van die chirurgen handschoentjes? Die heb ik tegenwoordig standaard in de keuken staan en zo blijven je handen schoon met gehakt kneden, ook zo smerig, met het inwrijven van andere soorten vlees of kip en dus ook met paneren. Het werkt echt ideaal, plus het is super hiegiesch.. (hygiënisch dus ;-))

    Ze zijn vaak gewoon bij Blokker te koop dus uh… voor 5 Euro heb je 100 ofzo.

    XXX

    • @Mprgaine:Weet je wat het kost om van hier naar Blokker te rijden? Nee, maar ik vind die plastic handschoenen NOG erger dan natte bloem en nat keukenpapier aan je handen……
      Misschien heb ik toch wel een beetje afweer….

  8. hahahaha, je bent nog steeds leuk! die schol is vast vurrukkuluk. ik heb net köttfärslimpa in de oven gedaan met sviskon en äpple. 😉 zoek dat maar op in je woordenboek.

  9. Na deze titel verwachtte ik een logje vol griezelige, zielige of vieze foto’s en verhalen. Die spetters zien er best lekker uit!

    Sufferd als ik ben houd ik (tegenwoordig) best wel van vis maar weet nooit hoe ik het klaar moet maken, dus dan laat ik ze toch maar in de winkel liggen.

  10. hahaha, grapjas die je bent!
    Lydia

Geef een reactie

