Eenvoudig leven: gedroogde tomaten!!


Speciaal voor al die mensen die vanuit haar naar mij doorklikken, heb ik een recept voor jullie. Van het voorjaar heb ik een zakje tomatenzaad gezaaid en toen we in mei in Nederland waren, heb ik ook nog twee planten meegenomen. Ik denk dat ik zo,n beetje 8 Euro heb uitgegeven in totaal. Na uitdunnen bleven er vier planten over van mijn zaaisels. Uit deze zes planten, heb ik zo’n 20 kg. tomaten geoogst.
Natuurlijk had ik die 20 kg. niet tegelijk, maar aan het eind werd het koud in de serre en ik had nog een kilo of vier groene tomaten waarvan de helft nog rood werd en een kilo of drie al rood geworden waren. Van die twee kilo groene tomaten heb ik groene tomatenchutney gemaakt, recept komt later.
Ik had een heel bakblik vol rode tomaten en haalde een recept van Internet om ze te drogen.
Dat gaat als volgt:

Ik vond ook nog een halve paprika, die heb ik er ook bij gedaan....


Je ontvelt eerst alle tomaten door ze 10 sec. in kokend water te houden en dan te pellen, daarna snij je ze doormidden en lepelt het vocht er uit. Dat kan je, samen met de vellen weer gebruiken in tomatensoep en/of -ketchup.Als je alles doormidden gesneden en uitgehold hebt, leg je de tomaten met de bolle kant naar boven op een bakblik dat besprenkeld is met olijfolie waarin verkruimelde laurierbladen, teentjes knoflook, grof gemalen peper, rozemarijn en thijm zitten. Daar overheen sprenkel je dan weer olijfolie en peper en rozemarijn en thijm en ik heb er ook wat zout overheen gedaan hoewel dat niet in het recept stond.
Daarna schuif je het bakblik in de oven en je zet de oven op 90 graden. Laat hem een stukje open. Ik schoof er een theedoek op een prop tussen.
Dat drogen duurt maar liefst 9 uur. Je kunt het korter doen, maar dan zijn de tomaten niet goed houdbaar.

na een uurtje of drie zijn ze nog lang niet klaar


Na ongeveer een uur begint het heerlijk te ruiken in je keuken. Je waant je zo in Zuid-Italië. Ik kon bijna de Middellandse zee ruiken!
Je houdt bijna niks over van zo’n bakblik vol, maar ze zijn dan ook VERRRRRUKKELIJK!! Ze worden helemaal zoet en heel intens van smaak.

een goeie bodem van een tupperwareschaaltje


Volgend jaar droog ik nog veel meer tomaten. Jullie moeten ook maar wachten tot volgend jaar als de tomaten heel goedkoop zijn of als je ze zelf oogst………..
MAAR HET IS BESLIST DE MOEITE WAARD!!! Als dat geen eenvoudig leven is……….

12 Reacties op “Eenvoudig leven: gedroogde tomaten!!

  1. Jeetje, wat goed van jou! Ik ben gek op die gedroogde tomaten op olie… Maar heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om dat zelf te maken! Ik ga (proberen) volgend jaar wat tomaten te kweken in onze nieuwe tuin, misschien kan ik dan volgend jaar oogsten uit eigen tuin voor mijn gedroogde tomaten….

  2. Wat zonde dat ik hier niet van wist!!
    Ik heb van de tomaten van onze moestuin tomatensap en puree gemaakt. Enja nu is de tomatenoogst op..
    Dank je wel! Dit ga ik volgend jaar maken.

    Corina

  3. Het water loopt me in de mond . . . .

  4. Ik heb nog twee tomaten liggen, ~proest~ ik dacht zal ik?

    😉

    Lijkt me heerlijk en wie weet ga ik het binnenkort ook eens doen 😀

    XXX

    • Met twee tomaten is de verhouding warmte en resultaat van de behandeling wel een beetje zoek denk ik , maar ach ze zijn echt heerlijk!

  5. Wat ik me nu nog afvraag,(ben ietwat chaotisch momenteel en heb misschien iets gemist) hoe bewaar je die?

    Corina

  6. @Corina: Dat is een goeie, ik ben vergeten dat te vertellen. Je doet ze in een pot met de overgebleven olie en zorgt dat ze onder de olijfolie staan anders moet je er nog een beetje bijgieten. Als je olie toch verwarmt, kan je net zo goed gewone olijfolie nemen, maar als de olie niet meer wordt verwarmd, is extra vierge olijfolie echt een stuk lekkerder!

  7. die maak ik ook, ze zijn zalig, je kunt ze in een afgesloten pot een half jaar bewaren geloof ik, want dat test ik nooit, ze zijn zo op. Ik doe ze in van die leuke weckpotten, en soms geef ik er dan 1 kado, met een lapje stof erover, een rood/wit gedraaid touwtje erom en een ouderwets kaartje eraan met het recept er op.

  8. Dank je wel Janneke,ga ik volgend jaar doen!!
    (ik heb nu geen tijd maar mail je later vanavond nog)

    Wandelaar,vind ik een leuk idee om zulke potjes kado te geven op de manier die je beschrijft. Heb zelf altijd een beetje schroom,maar zelfgemaakte kadootjes zijn het leukst!!

    Corina

  9. hallo,
    hartelijk dank ,voor het recept van de tomaten.een hele poos geleden heb ik het recept van de tomaten gelesen ,en dan kon ik de side niet meer vinden. [moet zeggen dat ik niet handig ben met de PC] nu heb ik echt geluk gehad, ik hoop dat u nog zo een paar leuke tips heeft.

    Brigitt

Geef een reactie

