Ons huis krijgt een nieuwe bewoner en ik heb hem ontmoet!


Helaas kunnen we niet bij de overdracht van ons huis zijn, want die is toch pas 19 november als ze dat halen. Je weet dat de banken erg voorzichtig zijn en zo ook dus bij hun. Als ik het geweten had, was ik natuurlijk toch later gekomen. Nu moeten we dinsdag een volmacht tekenen en dan is de overdracht zonder ons. Maar ik ken de moeder van de nieuwe eigenaar en hij heeft bij mijn jongste dochter in de klas gezeten en ik ben dus van de week even bij haar langs gegaan en heb een briefje met mijn telefoonnummer in de bus gedaan. Vandaag toen ik met twee kleinkinderen op de kinderboerderij liep belde hij en vanavond is hij even langs geweest. Ze zijn erg enthousiast over het huis en dat doet een mens goed….Verder kan ik de eetkamerstoelen laten staan, de kleden laten liggen en de gordijnen laten hangen. Zelfs het luchtbed dat gedurende de nacht voor de helft leegloopt, mag ik laten liggen. Alleen het dekbed en het onderlaken breng ik dan bij een van mijn dochters. Dat wil ik wel bewaren.
Ik heb hem een sleutel gegeven, dan kan hij vast beginnen als wij weer naar Zweden zijn. Hij wil er voor de Kerst in, dan kan zijn oudste dochtertje na de kerstvakantie meteen naar haar nieuwe school. Ik heb er een goed gevoel over, ik kan het huis nu rustig met grote moeite loslaten……
Nu hebben we een ander soort overdracht op 2 november: Ik kom vanavond thuis en ik vind een rouwbrief in de bus. Leo zijn oudste, laatste oom is overleden op 95-jarige leeftijd. Hij was echt de laatste van een hele generatie. Nu zijn Leo’s ouders en al zijn ooms en tantes + aanhang overleden. Hij wordt gecremeerd op 2 november, dus daar kunnen we ‘mooi’ nu naar toe. Er zullen niet zo veel mensen op de crematie zijn. Ik was altijd dol op die oom! De laatste jaren was het plezier in het leven hem wel vergaan. Hij was immobiel geworden en had altijd pijn en was erg moe. Zelfs zijn grote gevoel voor humor was een beetje verdwenen. Sinds mijn schoonmoeder is overleden, hebben we geen contact met Leo’s nichten gehad. Ze wisten waarschijnlijk nog niet eens dat wij in Zweden wonen!
We zouden om 11 uur bij de notaris de volmachten tekenen, maar de begrafenis is om 12 uur, dus ik mail haar even met de vraag of het ook om 10 uur kan…… zal toch wel?

14 Reacties op “Ons huis krijgt een nieuwe bewoner en ik heb hem ontmoet!

  1. Fijn dat je een “bekende” nieuwe bewoner hebt. Dat scheelt idd wel in het “loslaten”, gek genoeg, dat je weet dat een aardig/net/… iemand op je oude huis past en er goed voor gaat zorgen…

    Ben benieuwd hoe het leeglopende bed hem bevalt, haha.

    En die oom, tja… Toch een beetje triest altijd, zo als “laatste” van de familie…

  2. Wow, dit zijn wel twee heel tegen stellige berichten, het één zo mooi, de ander minder mooi, het is maar hoe het voelt voor jullie en daarom eindig ik toch met…

    Mijn condoleances en heel veel sterkte!

    XXX

  3. Het einde van een generatie, dat is wel wat.

    Succes met het loslaten van je huis, fijn dat het een bekend bewoner krijgt, ook al doet dat er eigenlijk niet toe, voelt dat wel lekker.

  4. Goed nieuws en minder goed nieuws – veel succes met allebei xxx

  5. Sterkte!!

    Corina

  6. Fijn dat je zo’n goed gevoel hebt over de nieuwe eigenaar van jullie huis.
    Confronterend dat de generatie boven jullie nu helemaal weg is nietwaar? Sterkte.

    • @Toaske: Ja, ik vind het heerlijk dat ons huis weer bewoond gaat worden door een gezin, dat ze enthousiast zijn over de tuin! Ik vind het heerlijk dat hij de ‘praktijk’ nu gaat gebruiken als kantoor! Hij heeft me uitgenodigd om over een jaartje nog eens te komen kijken hoe het huis er dan uitziet.
      En verder, ja, Leo is nu ineens de oudste van de nieuwe generatie Bazen, heel vreemd eigenlijk……….

  7. Oeh, Alles geregeld zoals verzekering ed. Nu je zelf nog eigenaar bent en een ander de sleutel al heeft? Ik wil niet truttig zijn. Maar ze gaan toch nog niets veranderen in het huis, voor de datum van overdracht. Iets op papier met de nieuwe eigenaar?

    • @Astrid:Nou, daar ben ik niet zo bang voor hoor! Ik ken de hele familie en wij woonden op een dorp, daar gebeuren zulke dingen echt niet zo snel. Als hij zoiets zou doen en het zou bekend worden, dan zou hij op slag een slechte naam krijgen en dat is niet leuk in een dorp, ook niet leuk voor zijn moeder b.v. Maar ik vertrouw hem volledig. Eerlijk gezegd heb ikzelf ook de sleutel gekregen voor de officiële overdracht. Het huis stond toen ook al leeg en wij wilden er in de kerstvakantie al aan werken, terwijl de overdracht pas 1 januari was. Ik heb dat toen heel erg gewaardeerd en altijd onthouden.

  8. Gecondoleerd met de oom van Leo, altijd naar. Fijn dat jullie nu in het land zijn en afscheid kunnen nemen.
    Ook fijn dat je huis nu echt (bijna) verkocht is! Gek idee overigens dat je zo dicht in de buurt bent nu!

  9. Bedankt voor je belangstelling. Het is een kwestie van dagen,of uren met mn moeder. Ontzettend triest!!

    Corina

  10. Ik las ‘t,
    we hebben dus allebei ons huis (eindelijk) verkocht…
    Jullie hadden de volgende stap al genomen, maar er zal ongetwijfeld opluchting zijn. Wij kunnen ook eindelijk de volgende stap nemen.
    Dat andere is natuurlijk ’n stuk minder.
    Sterkte daarmee…

Geef een reactie

