Uit de groep gegooid Deel II


Mijn dochter was en is een heel meegaand meisje, niet omdat ze bang is, maar gewoon. Zoals ze zelf zegt: “Het kan me helemaal niet schelen of we naar die film gaan of die film, ik vind het alleen leuk om iets met mijn vrienden te doen. Het is dan ook erg moeilijk om ruzie met haar te krijgen. Op school begonnen de problemen pas in groep 8, toen er twee scholen bij elkaar kwamen. Wij waren naar Puttershoek verhuisd toen zij in groep 5 zat en we waren naar beide scholen geweest om te kiezen. Bij school 1 werden we rondgeleid door het hoofd en hij liet ons zien hoe verantwoord het lesprogramma was en wat ze allemaal deden aan leerlingvolgsystemen(dat heette toen nog niet zo, hoor!). De kinderen mochten ook meekijken….. In school 2 kregen we wel een hand, maar het hoofd richtte zich “meteen daarna tot de kinderen en leidde HEN rond en wij mochten ook mee. De school heette ‘De woelige Hoek” en dat was het ook. Er stond een groot aquarium in de gang en er waren konijnenhokken buiten getimmerd en zo. Maar er werd heus wel geleerd hoor!
Wij hebben voor school 2 gekozen. De hele sfeer was prettiger en er was minder competitiesfeer. Maar na een aantal jaar waren er besprekingen dat de twee scholen samengevoegd zouden worden. Er kwamen minder kinderen en er waren vooral weinig kinderen uit 1976. Dat is een probleem in heel Nederland geweest. 1975 was al een hete zomer en 1976 was nog een graadje erger. Ik denk dat heel wat vrouwen een miskraam hebben gehad. Ik ken wel 4 vrouwen die er in dat jaar een kregen en nog een met een levenloos voldragen kind….
Wat ik niet wist toen we er kwamen wonen, maar wel goed aangevoeld had, was, dat op de ‘andere’ school voornamelijk kinderen zaten van ‘import’ouders. De oorspronkelijke bevolking van Puttershoek zat vnl. op de Woelige Hoek en de tennis- en hockey ouders hadden hun kind naar de Baanbreker gestuurd……., gechargeerd natuurlijk hè? Omdat ik voorzitter van de Oudercommissie was, heb ik ook nog min of meer zijdelings, deelgenomen aan de besprekingen van de fusie. Uit die besprekingen bleek dat er heel veel oud zeer tussen de twee scholen was en de andere school probeerde onze school een beetje neer te zetten als een school waar maar een beetje aangerotzooid werd, waar niet verantwoord werd opgevoed…… Er werd een beetje op de angst van de ouders ingespeeld dat hun kinderen ggeen goede opleiding kregen op onze school. Vooral het hoofd was als de dood voor zijn hachje en bang dat ons hoofd, hoofd over het geheel zou worden….. Daarop is ons hoofd teruggetreden en heeft gezegd dat hij wel gewoon onderwijzer weer wilde worden. Dat vond ik echt heel tof van hem, maar uit wat ik begrepen heb, is hij later echt weggepest door de leerkrachten van de andere school.
Nou, in die sfeer werden de vier scholen (er waren ook nog twee kleuterscholen bij betrokken) samengevoegd en mijn dochter kwam in de zesde klas (groep 8 ) met voor de helft nieuwe kinderen. Die “Baanbrekermeiden” begonnen meteen te heersen over die anderen en te zuigen en te pesten. In het begin heeft mijn dochter geprobeerd om erbij te horen. Na enkele weken werd ze fors uit de groep gekickt. Voor haar waren er twee of drie die al helemaal geen kans hadden gekregen. na een paar weken rouw en toch nog proberen de boel te sussen, kwam ze op het punt dat ze begreep dat die meiden echt verkeerd WILDEN en hield ze met haar pogingen op. Als moeder moet je dat dus aanzien, het enige wat je kan doen is een beetje erover praten. Maar mijn dochter heeft echt een briljante oplossing gevonden. Het regime was heel streng, ze moesten precies doen zoals de queenbee wilde en er viel dus steeds weer een nieuw kind uit de groep. Mijn dochter ving de kinderen op die uit de groep vielen en werd er vriendin mee. Op een gegeven moment ontstond er zo een tegengroepje dat allemaal leuke dingen met elkaar deed en waar een goede sfeer heerste. Dat was een alternatief voor de kinderen die nu in die andere groep zaten en het daar eigenlijk niet zo naar hun zin hadden. Toen de werkweek was aan het einde van het schooljaar, zaten in het oude groepje alleen nog de queenbee en twee secundanten en de rest was een grote gezellige groep meiden! Die drie meiden vormden alleen nog maar een zielig kliekje die overal wat op aan te merken had, maar verder niet meer konden doen dat een beetje de sfeer te bederven.. Ik ben het even kwijt, maar ik geloof dat ze op de werkweek nog het goedgemaakt heeft met die meiden en hun uitgenodigd bij de groep te komen, maar dan wel op de nieuwe voorwaarden en ik geloof dat ze niet wilden, zoiets. Maar dat zou ik na moeten vragen…..
De sfeer op de nieuwe school is nooit echt prettig geworden en mijn jongste twee kinderen heb ik na een paar jaar van school gehaald en in Barendrecht op school gedaan……….

12 Reacties op “Uit de groep gegooid Deel II

  1. o janneke
    ik heb dat natuurlijk weer helemaal niet herinnerd. ik weet niet wat dat is met die hersens van mij…….

    • Ja, grappig hè? Komt waarschijnlijk omdat jij minder innerlijk redeneert, dan sla je het niet in woorden op en dan vergeet je het. Ik weet nog een heleboel wat jij vergeten bent, ook van de middelbare school….! Misschien moet ik dan bij Britt navragen hoe het is afgelopen.

  2. Dat van die queenbee is zo herkenbaar. Die zit er ook een in groep acht met haar eeuwige secondante. Oudste is lange tijd door haar geperst, maar dat is in groep zes gelukkig opgelost. Nu gaat het eigenlijk hartstikke goed.
    Wat akelig zeg, hoe die fusie verlopen is en hoe het met het hoofd van die ene school is afgelopen. En dat zijn dan volwassen mensen. Tsss! Aan de andere kant, zo zie je maar dat gezanik en gezeur gewoon van alle tijden is.

  3. Briljante reactie van je dochter. En ik geloof dat ik op je vorige logje ook al heb gegriezeld over die vreselijke queen-bees die alles naar hun hand denken te zetten. Over het algemeen is dat geen voorwaarde voor een succesvol leven geloof ik, queenbee zijn op de lagere school?!

  4. Nou Lonneke dat jij je het niet herinner geeft niets, daar heb jij een briljante mam voor! :).
    Weer mooi neergezet Janneke, en Lonneke briljant opgelost.
    Idd triest voor die hoofdmeester, dat hoort niet, getuigd niet van professionaliteit van de andere leerkrachten…iedereen verdient respect…!!!!!
    Als iedereen wat meer respect had voor de ander, en een ietsje meer medeleven zou tonen, dan zou de hele wereld er toch echt anders uitzien…..dan zouden de queenbees niet eens nodig zijn….
    Lydia

  5. Dat was een super idee van je dochter toen zeg.. een fusie hoefd niet altijd vooruit gang te betekeken dat zie je bij jullie toen.

    Maar even wat anders, kan je bij jullie al skieeen? hoorde het gisteren op de radio. Dan is het al aardig winter als het zo is.

    • We hebben vrijdag sneeuw gehad, maar bij ons is dat in de loop van de dag weggedooid. Gisteren en vandaag is het boven nul met een drizzelregentje van tijd tot tijd. In Småland ligt nog sneeuw op de hoger gelegen gedeeltes. Maar vanmiddag vliegen we naar Nederland…. Hoe is het bij jullie?

  6. Queenbee, wat een mooie term. Ik ontmoette gisteren ook een ‘queenbee’ maar volgens mij heb ik in ieder geval mijn zielig elektrische vliegenmeppertje gebruikt om haar even een onbehagelijk moment te bezorgen.
    Misschien nam ik wel wraak omdat ik vroeger niet een sin zo’n groepje toegelaten werd, laat staan eruit gekickt en ik was niet zo diplomatiek als jouw dochter. Ik was een bange muis met een brilletje en een beugeltje. het eeuwige mikpunt zeg maar.
    Jouw dochter is een wijs mens, dat blijkt wel.

  7. Wat goed om dat van die fusie nog eens te lezen ! Toen ik in de 6e klas zat , op ,, De Woelige Hoek ,, werd de ijsbaan verruild voor het bouwen van een nieuwe school .
    1973 .
    Later ging mijn dochter naar de basisschool , volgens mij was de fusie toen al geweest . Ik weet het niet zeker . Dochter heeft in het gebouw van de Woelige Hoek een paar jaar les gekregen .
    De school is in die tijd nog van naam veranderd , van Baanbreker naar Driespan.

    Wie was ook alweer hoofd van de Woelige Hoek tijdens de fusie ?
    Soms is mijn hoofd een zeef.

  8. nou ik weet precies wat het is
    deden ze bij mij ook en iedere keer doen ze dat maar ik trap er nooit meer in
    Dan doen ze eerst leuk en dan ineens weer uit lachen en vervelend
    en alicia is nog wel het aller ergste zij doet het echt heel stiekem en zo
    ze geeft gewoon andere zelfs opdrachten en samantha doet er aan mee
    maarja ik trek me er ook niks meer van aan dat ze maar lekker doen wat ze willen
    en hoe het vandaag op school was
    nou het was weer tijd hoor
    ik had mijn hakken schoenen aan gedaan weet je wel die op de site staan die ik van de moeder van michiel had gekregen
    en eerst zeidne ze tegen mij oow wat een leuke schoenen die staan je leuk
    en nu zeiden ze ooow kijk ze heeft die hakken schoenen weer aan whaha
    zo deden ze nu. En over de kleren van michiel hebben ze ook weer gepraat
    ik zei tegen ze hou jullie eens een spiegel voor
    ja michiel word dan direkt boos en verdrietig als ze dat zeggen over zijn kleren en ja als ze dat bij mij doen het maakt me niks meer uit
    ik doe aan wat ik leuk vind en zij doen aan wat zij leuk vinden en als ze me zo niet leuk vinden nou pech gehad daar heb ik geen last van
    maar ik ga nog eff wat op mijn site schrijven want ja morgen vroeg hoef ik namelijk niet naar school want wij moeten op controle bij de tand arts
    en dan is het zon gedoe allemaal als we dan van te voren nog naar school moeten en dat heeft toch geen enkele zin
    boudewijn heeft morgen vroeg toch vrij gevraagt dus dan kunnen we lekker uit slapen zei boudewijn ook al
    en ik mis toch niks want ik vind het toch al harstikke makkelijk
    ik heb al eens een groep over geslagen en ik had nou na de vakantie naar groep 8 gemogen maar dat hebben we niet gedaan want dan ben ik heel erg jong als ik naar de brug klas ga en dat is niet leuk
    dus ik mis nu toch niet veel dus het maakt ook niks uit ik zit me toch maar wat te vervelen daar
    nou veel groetjes van emma 🙂 :):)

Geef een reactie

