Niet alleen zomaar een zeepklopper…… met update voor Terrebel!


Bij haar won ik een zeepklopper. Mijn oma had precies dezelfde. Wij hadden er thuis ook een, maar dat was een soort grote theezakjeszeef. Toen zij dus die prijsvraag uitschreef, wist ik meteen wat het was. Vroeger waste je je alleen met Sunlightzeep en die werd ook voor de was gebruikt. De laatste restjes van een tablet werden in de zeepklopper gedaan en dan werd die zeep zo door het water geklopt. Ik kreeg altijd van mijn oma op mijn falie omdat ik steeds in die zeepklopper kneep waardoor alle zeep er weer uitviel…..

zo kan je de stukjes zeep ertussen stoppen...


Bij haar kan je ook lezen over de was vroeger met de hand. Bij ons werd eerst de was gekookt met soda, dan werd in hetzelfde sop de lichtbonte was gewassen en daarna in hetzelfde sop de donkerbonte was. Tussendoor werd er wel soms nieuw water en dus zeep uit de klopper toegevoegd.

en als hij dicht is, kan je er mee kloppen

Toen er gisteren een grote envelop arriveerde gewoon uit het binnenland, maakte ik hem meteen nieuwsgierig open.
Ja, de zeepklopper zat er in, maar ook een aantal andere cadeautjes, een lief briefje, een echt zweeds paardje en een prachtig opschrijfboekje . Ik denk dat ik dat ga gebruiken voor de nieuwe zweedse woorden die ik leer…..

Heel erg bedankt Marion, ik ben er erg blij mee!
Dank zij jou ben ik in alle opzichten gereed voor de crisis toekomst!

UPDATE:
Bij de reacties had Terrebel het over een ouderwetse afwasborstel. Waarschijnlijk bedoelt hij de vatenkwast. Ik was hem helemaal vergeten, maar die hadden we vroeger! Hij van katoenen draadjes gemaakt! Ik vind hem er echt bijhoren, dus hier een plaatje ervan:

16 Reacties op “Niet alleen zomaar een zeepklopper…… met update voor Terrebel!

  1. Wat lief toch en leuk dat verhaal met herinneringen erbij ook, ik ken dit dus totaal niet.

    het enige wat ik nu nog zie van bij opa en oma is dat zij eigenlijk al heel erg modern waren en konden zijn middels het lavet waar een wasding (molen?) in werd gezet en ik uren kon kijken hoe de was in het lavet heen en weer zwiepte. Daarnaast ging de witte was, met name het ondergoed natuurlijk, wel in grote pannen en werd nog gekookt op het gas eerst en met een pollepel zo nu en dan even gekeerd om dan in het lavet te verdwijnen. Vaag weet ik ook nog de wringer in de achtertuin waar het dan doorheen ging, heel vaag om dan aan de lijn te hangen. Al vrij snel kwam de eerste echte centrifuge, die was er ook al, maar die zal wel even stuk zijn geweest tussendoor.

    Prachtig!
    XXX

  2. Wat leuk een zeepklopper, ja wij hadden thuis ook zo een zeepklopper met uiteraard een stukje sunlight zeep erin. Ha, ha de spellingscontrole kent geen zeepklopper! Bij mijn oma mocht ik langer kloppen dan bij mijn moeder.

    Ook de was werd gedaan zoals bij jullie, maar omdat wij op het platteland woonden ging de witte was ook nog op de bleek! Wat een herinneringen komen boven.

  3. Ik zie mijn oma nog staan voor een bord (wasbord?) om de was te schrobben. Ze trok voor die gelegenheid altijd oude klompen van opa aan. En dan mocht ik helpen de was te wringen waarna vervolgens het witte goed op de bleek ging..
    Leuk om aan terug te denken..

    Corina

  4. Ik was ook al zo blij met mijn cadeautje! Kijk even op mijn weblog!

  5. Grappig! Zo kreeg mijn moeder onlangs een afwasborstel zoals men die in de jaren’50 gebruikte. Het werkt ook nog gewoon! En zelf maal ik mijn koffiebonen met de hand. Ochtend-gymnastiek en goed voor het milieu én ook gewoon erg lekker!

    • Je bedoelt een vatenkwast? Die hebben wij inderdaad ook nog gehad, was ik helemaal vergeten.. Ik zal eens kijken of ik er nog een plaatje van kan vinden op Internet……

  6. Ben blij dat het is aangekomen! En natuurlijk gelukkig binnen Zweden hhaahah… want met de Post in Nederland is het niet zo goed gesteld de laatste tijd, als er uberhaupt nog bezorgers zijn. Veel plezier ervan, maar zo te lezen haalt de zeepklopper warme herinnering naar boven.

    Kramar!

  7. Ik had er dus nog nooit van gehoord, van zo’n zeepklopper. Heb ik weer iets geleerd vandaag!

  8. OT:
    Wat denk je Janneke? Ik kreeg een pakketje aangeboden gisteren en ik dacht dat het een zwembadje was zoiets, nou ja, het staat erop met foto’s en al 😉

    DANK JE WEL!

    XXX

  9. Ik had er nog nooit van gehoord, maar manlief wel en toch lijkt het me nu ook nog wel makkelijk waarvoor juist voor de groene zeep 🙂 want dat klop ik nog.

  10. En zeg jij ook ‘sulligzeep’ tegen Sunlight zeep… of was dat Hoeksche Waards? 😉

  11. Haha, ja dat kan ook.
    Al dat Engels ook… was toen nog lang niet ingeburgerd 😉

    Hier gaat het nog steeds z’n zelfde gangetje, you know 😉 haha

  12. Ik kan mij dit nog herinneren.
    Met het wasbord, wringer en de kookpan op het vuur.
    Ben ik oud aan het worden ???
    Nu is het harder werken dubbele banen en tweeverdieners, maar ook alle moderniteiten om dat werken mogelijk te maken ….
    Vriendelijke nieuwjaarsgroet uit Amsterdam-ZuidOost

  13. o, o wat leuk om te zien/lezen. Bij mij gaat er ook ineens een herinneringsluikje open. Mijn moeder was erg ziek en voor mijn 10e logeerde ik dan veel bij tantes of oma. Mijn oma had een huishoudster intern en haar mocht ik dan helpen met de was. Als het niet regende in de tuin in zo’n grote teil met een wasbord, ook een kuip met een wringer erop en … ja een zeepklopper met sunlightzeep en ook buideltjes met blauwsel om de witte was helder te krijgen. Later thuis hadden we een lectrisch ding. zo’n kuip met een schoep erin. Moest je eerst water koken en met zeep erin gooien. En dan de schoep aanzetten.

Geef een reactie

