Pesto + pestobrood recept van Lydia


In het voorjaar heb ik basilicum gezaaid en dat is fantastisch opgekomen. De hele zomer heb ik genoten van basilicum in allerlei gerechten en ook nog om de vliegen er mee weg te jagen. De laatste week is het ’s nachts aan het vriezen buiten en overdag komt de temperatuur niet boven 6-7 graden. Het is overigens prachtig weer, maar de zon heeft weinig kracht meer! En in de serre wordt het echt koud ’s nachts. Ik had daar nog tomaten staan, maar de planten zijn nu helemaal slap gaan hangen. Dus heb ik alle tomaten groen geplukt en ook de basilicum. Basilicum kan niet langer dan een dag of vijf onder de temperatuur van 20 graden blijven…..
Toen had ik echt zin en ook genoeg basilicum om pesto te maken! Zelfgemaakte pesto is niet te vergelijken met wat je in een potje koopt en het is eigenlijk zo gebeurd.
Dit heb je er voor nodig:

Je KUNT de pesto ook in de keukenmachine maken natuurlijk, maar dan is de smaak beduidend minder. Je gaat als volgt te werk:
Snij de basilicumblaadjes in stukjes en rooster de pijnboompittten licht. Dan doe je een gedeelte van de nog warme pijnboompitten in de vijzel en wrijf ze fijn in de vijzel, doe er basislicumblaadjes bij, scheutjes EXTRA VIRGINE olijfolie bij en flink wat gemalen zeezout. Maak er een soort zalfje van. Als je het eerste portie hebt gedaan , herhaal je dat met de tweede hoeveelhied enz tot je alles tot zalf hebt gewreven. Daarna vermeng je alle porties met elkaar en kijkt nog even of er nog grote stukken pijnboompit tussen zitten. Dat doe je dan nog even over. Het geheim van goed italiaans eten is :eenvoudige, maar absoluut verse en kwalitatief goede ingrediënten en geduld. Als je een grote vijzel hebt, hoef je het niet in gedeeltes te doen natuurlijk, maar bij mij loopt hij over als ik het in een keer doe. Wees niet te scheutig met de olijfolie, want die maakt de boel smeuïg.
Als de pesto klaar is, kan hij in deze vorm in de koelkast en afgesloten wel ruim een maand bewaard worden. Als je het dan gaat gebruiken vermeng je de pesto met kaas (Grano Padano, maar gewoon pittige goudse gaat ook prima) en vermeng je het b.v. met gekookte en uitgelekte pasta. Ik ben altijd op slag vegetariër geworden als ik verse pesto heb! Ik heb daar absoluut geen vlees bij nodig! Ik heb van het voorjaar een zakje zaad van 1,95 in de grond gestopt en daar heb ik tot in de winter plezier van! Zaaien is zo leuk…..

Lydia stuurde me n.a.v. dit logje een recept voor pastabrood. Hier komt het:
Brood van 500gr.

1,2 dl water

4 eetl. melk

1 eetl. Plantaardige olie

1 eetl. suiker

1 theelepel zout

180 gr. bloem

60 gr. volkorenmeel

2 theel. gist

4 eetl. pesto

Doe alle ingr. behalve de pesto in de broodbakmachine. Stel de machine in op deeg maken.

Vet een broodvorm van 24 cm in met boter.

Neem deeg uit de machine en druk de lucht eruit. 5 minuten laten rusten.

Rol daarna het deeg uit tot een rechthoek, van 20 cm breed en 35/45 cm lang.

Smeer de pesto over het deeg, rol het deeg op een dikke rol van 20 cm.

Leg het opgerolde deeg met de naad onderin de broodvorm.

Afdekken en een uur laten rijzen.

Bak het brood 30 tot 35 minuten op 175 graden voorverwarmde oven.

Neem het brood uit de vorm en laat het minstens 15 minuten op een rooster afkoelen.

Eet smakelijk!

Lydia

17 Reacties op “Pesto + pestobrood recept van Lydia

  1. Lekker zelfgemaakte pesto.
    Genoeg voor export naar Nederland?
    Dat lijkt mij wel wat, Zweedse eigengemaakte pesto …..
    Op mijn voor vorige school legde we basilicumplantages aan.
    Met verjaardagen gaf ik dan een kist met basilicumlantjes weg.
    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  2. Hmmmmm, het water loopt me in de mond: zalig!

    Ik heb voor het eerst appeltaart gebakken deze week en die viel in goede aarde: ik geloof dat ik de smaak te pakken heb en meer dingen ga proberen….

  3. Vorig jaar heb ik tomatenketchup gemaakt. Heerlijk, veel lekkerder dan wat je bij een super koopt. Helaas had ik dit jaar niet zoveel tomaten als vorig jaar. Je hebt er wel veel tomaten voor nodig. Ik heb de tomatenketchup geweckt en dan is het lang houdbaar.
    Inderdaad zaaien is leuk ……..

    Hoe is het afgelopen met je sappan/sapketel? Is dat nog gelukt?

    • Ja, ik heb al een paar porties tomatensaus gemaakt en nu heb ik dus een hele bende groene tomaten ook. Ik denk dat ze nog wel rood worden, maar anders maak ik er groene tomatenchutney van. Dat schijnt ook lekker te zijn. Ze liggen allemaal onder de lamp in de keuken rood te worden. Ik zal er wel een foto van op het blog zetten, waarschijnlijk als woordeloze woensdag. Over die ketel ben ik nog bezig. Dat bedrijf wat ik heb gevonden blijkt een Internetbedrijf te zijn met een telefoonnummer, maar ik zit weer tegen mijn telefoonfobie aan te hikken. Het is echt vlak bij mij. Ik kom er altijd langs als ik naar de stad ga… Ze hebben hier wel hele grote, professionele sapcentrifuges……..

  4. lekker lekker…maar ik mis de knoflook? Of krijg je daar ruzie van met Leo?:)))

    • Nee, Leo is dol op knoflook! Volgens mij hoort er geen knoflook in klassieke pesto, maar het zal er wel heerlijk bij smaken. Als ik de volgende keer pesto maak, zal ik er een teentje knoflook door doen!

  5. Dat klinkt heerlijk, wist niet dat het zo eenvoudig was! Ik ga het gauw ook eens proberen. Maar eerst maar even wat basilicum kweken dan 😉

  6. Mijn favoriete kruid, basilicum. Alleen al heerlijk om met grote regelmaat je neus in te steken. Zo heerlijk ruikt het!!! Ik wordt gewoon al vrolijk van de geur! Heb altijd een plant in de vensterbank in de keuken staan. Ik heb het ook gezaaid in Jämtland, maar dat is niet zo’n succes geworden. Toen maar weer een mooie ECO basilicum bij de Coöp nära gekocht. En met mungbonen ben ik ook vaak bezig, met een dag of drie à vier heb je taugé, lekker veel om te roerbakken met allerlei andere lekkere groenten. De taugé op het laatst en kort. Maar goed, ik krijg gelijk zin om weer eens zelf pesto te maken…………

  7. hallo mevrouw
    ik vind het heel leuk dat u op mijn site een reactie had gegeven en bedankt dat u die foto mooi vind boven in
    u heeft ook een mooie site maar ik heb er wel nog niet op gelezen want daar heb ik nu geen tijd voor
    en leuk dat u grease ook heeft
    ik heb hem gister gekocht maar het ws te laat geworden om hem nog te kijken want ja er waren een paar problemene op de site met achtergronden en zo dus toen kon ik niet meer de film kijken maar dan doe ik het toch gewoon vandaag
    oow en ja u mag me echt wel hier op zetten hoor dat vind ik helemaal niet erg want ik vind het juist leuk om veel vrienden te hebben op de site
    nou veel groetjes van emma

  8. Jammie!
    Lydia

    • O ja, liep net nog over hou pesto na te denken. Ik heb nog een heerlijk recept van een pesto brood.
      Het water loopt me nu al in de mond!
      Lydia

      • @Lydia: Mail me dat recept eens even! Dan zet ik het op mijn blog als nagekomen berichten….

  9. Wat lijkt me dat lekker, verse pesto…en zoals jij beschrijft niet zo moeilijk om te maken. Ook maar basislicum zaaien in april…ik dacht altijd dat het van olijven gemaakt was….hoe suf kan ik zijn…*bloos*

  10. jaaaaaa, straks kan ik ook weer zaaien!!!
    En misschien moet ik dan een vijzel kopen…

Geef een reactie

