Deel III, een verborgen pomp……


Dit logje is een vervolg op dit en dit logje…

Jessica was onmiddellijk bereid te bellen en belde na vijf minuten schaterend terug. “Hij praat gewoon Eugutsk (het dialect van Östergötland) en dat is niet te verstaan in het begin” Nou ja, ze heeft het al verteld bij de reacties van het vorige stukje en daarmee mijn zorgvuldig opgebouwde verhaal naar de maan geholpen. Ik heb dus een foute diagnose gesteld, hij praattte gewoon plat. Hij had een jongen geregeld en de volgende dag zou die jongen komen en hij zou Jessica met zich meenemen zodat ik niet weer voor onverwachte verrassingen kwam te staan. En ja, dinsdagochtend om een uur of tien kwam er een werkelijk bijzonder leuke jongen mijn verwarming maken. Zoals hij zie je er niet veel. Ik denk dat hij een jaar of drieëntwintig was. Hij was vriendelijk, beleefd zonder onderdanig te zijn, hij was geïnteresseerd, hij praatte duidelijk en hij was enthousiast en evenwichtig tegelijk. Verder was hij ook nog eens niet onaardig om te zien. Jessica had hem in de auto heen een paar totaalgebaren geleerd en daar was hij helemaal weg van. Hij moest erg lachen om mijn verhaal van het niet verstaan van die andere man en hij was het die de zin : “cheuwa wun woxe i è weudwutig weingwok”uitsprak. In goed zweeds zeg je dan “Köra rund Roxen i en rödrutig reignrock”hetgeen zoiets betekent als “Rijden (met de auto) rond Roxen in een roodgeruite regenjas” Het Roxen is een meer ten noorden van Linköping dat deel uitmaakt van het Göthakanaal (onze avlopp komt er in uit).
Maar goed, mijn verwarming. WE KONDEN DE POMP NIET VINDEN!! Met zijn drieën zijn we het hele huis doorgelopen om de pomp te zoeken die ergens in de grond moest zitten onder een luik. In het hele huis was geen luik te vinden. In arren moede heb ik het telefoonnummer van de vorige eigenaar opgezocht en die jongen heeft gebeld. En ja, daar was het! Als je het niet wist, zou je het nooit vermoeden……

Wie het ziet, mag het zeggen (niet onder de mat!!)


Er was een kast overheen gebouwd en een strip (om de deuren overheen te laten lopen) opgeplakt!
Die pompen gaan nl. 15-20 jaar mee en het huis staat 20 jaar. Eerst moesten de deuren er een voor een uitgetild worden, daarna moest de kast uitgeruimd worden, de inhoud werd in de allrum gelegd en toen moest de kast half ontmanteld en opgeschoven worden omdat een van de dragers bovenop het luik stond. Als laatste moest op twee plaatsen de strip worden doorgezaagd en kon het luik open.

bij nadere inspectie..... JA!! (Maar nu is die strip al doorgezaagd links en rechts)


de inhoud van de kast....


Toen was het verder een fluitje van een cent. Er blijkt een zekeringetje in de pomp te zitten dat bij een te hoge temperatuur alles uitschakelt en dat was afgegaan . Binnen 5 minuten was het gefikst. MAAR (nu komt de maar) die pomp is wel 20 jaar oud en die jongen vermoedt dat dit nu vaker gaat gebeuren. En dus adviseerde hij om toch maar een nieuwe pomp te plaatsen en daar was ik het mee eens. Die rotzooi ligt dus nu nog in de allrum tot de nieuwe pomp er in wordt gezet en dan kan ik alles eens lekker opruimen, Deze week is hij nog niet teruggeweest, maar hij zal die pomp wel moeten bestellen…….
In ieder geval is het nu heerlijk warm hier en een enorme rotzooi.
Het is ook precies op tijd, want vannacht was het -4 en vandaag kwam de termometer niet boven de 5 graden.
We hebben na dat hele gedoe nog even heerlijk koffie gedronken (FIKA heet dat hier)met zweedse appeltaart die ik ondertussen had gebakken. Jessica is wel heel erg zwanger. Ze kan een beker op haar buik laten rusten….

Nu ga ik weer over andere dingen bloggen.

18 Reacties op “Deel III, een verborgen pomp……

  1. Wat een gedoe zeg. En ongelooflijk dat ze dat ding gewoon ingebouwd hadden zeg maar. Verstandig om er meteen een nieuwe in te zetten. Je moet er niet aan denken steeds in de kou te zitten de komende winter.
    Wanneer is Jessica uitgerekend?

  2. Pracht verhaal en een pracht buik.
    Ik kijk nu al uit naar het volgende blog.
    Fijn weekend
    en
    vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  3. Die holbewoner was dan toch slimmer dan je kon vermoeden denk ik. Waarom staat die mooie jongen niet op de foto,nu ben ik nieuwsgierig hoor! Ik hou ook van interessante verschijningen!!!!
    Wie weet wat er trouwens nog meer verstopt is in je huis!
    Fijn dat het weer lekker warm is! De nachtvorst komt hier ook heen (was maar weer vast voorjaar!) Lydia

  4. Handig, zo’n bijzettafeltje!!

    En fijn dat je het weer warm hebt.

  5. Al een geluk dat je de vorige eigenaar kon contacteren, want dat ding had je op eigen houtje nooit gevonden 😉 – een foto van die knapperd willen we hier ook wel eens zien – en wens Jessica véél succes met de bevalling – toitoi

  6. Jee wat een buik ! geweldige foto overigens

  7. Ik reageer nooit Maar wil toch even zeggen dat ik met heel veel plezier je verhalen lees

  8. Ik heb net alle drie de afleveringen tegelijk kunnen lezen, wat een gedoe, ik kan me voorstellen dat je iemand die een dialect spreekt niet gelijk kunt verstaan. Maar fijn dat alles in orde is gekomen en dat je er voorlopig warm bij zit.
    Laat Jessica maar oppassen met haar koffie. Ik zette destijds ook wel eens koffie op mijn zwangere buik. Totdat mijn ongeboren dochter die kop omtrapte en ik warme (gelukkig niet meer hete) koffie over me heen kreeg.

  9. En waar staat FIKA dan precies voor ?

    (KA voor kaffe neem ik aan)

    • Wat het precies betekent weet ik niet, maar ik geloof dat die KA voor KAKA staat, zweeds voor koeken. Fika is ook altijd met iets lekkers, anders noemen ze het ‘kaffe trinken’. Misschien fixad kaka (de koek is klaar), maar nogmaals: we weten het niet. Je zou ook zomaar gelijk kunnen hebben met die kaffe.

  10. Ik maak een blogrondje, maar heb besloten dat ik jouw logjes met meer aandacht wil lezen…..ik ga je morgen lezen….

    De foto met kopje is TE leuk!

  11. Bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog……..die foto bovenaan is van Jeanne D’Arc………wat een mooi buik ! geweldig…….en fijn dat jullie het nu hebben gevonden…….twas wel wat…hoe kan je jullie blog volgen?? zie geen optie daarvoor….dat doe ik wel heb hem bij mijn favorieten staan…..al heeel lang……hahahha!! fijn weekend ….liefs Ria….

  12. zo had ik hier nog ’n vraag voor jou/jullie:
    http://zeekraai.org/?p=91#comment-162

    ps. mooie dochter-foto ; )

  13. Wow: wat een regelrechte doap zeg, met die pomp. Een heuse trilogie ook, hahaha…

    Krijgen we binnenkort nog mooie herfstfoto’s te zien van Zweden? Het moet prachtig zijn momenteel!

  14. oh sorry: doap moet zijn soap, uiteraard!

  15. Heb ook alle 3 de blogjes gelezen…tjeemig wat een toestand zeg! Dat luik had je echt van z’n lang zal ze leven niet gevonden!
    Prachtige foto van Jessica…..maar die hunk had ik ook wel willen zien….

Geef een reactie

