Appels, Appels, APPELS!!!!



Mijn laatste appelboom leverde een kruiwagen vol met appels op! Er is hier in Zweden een appeloverschot stond in de krant.

De boom was zo ver doorgebogen dat ik bijna alle appels gewoon vanaf de grond kon plukken….

En wat denken julllie? Wat zal ik er allemaal eens mee gaan doen?
De grootste en gaafste appels ga ik opslaan, dan heb ik gisteravond al mijn grootste pan vol met appelmoes gemaakt.
Morgen gaan we naar onze zoon in Duitsland en hij heeft ook een appelboom, maar ik durf er alles om te verwedden dat ze geen appelmoes maken, dus hij krijgt een potje. Ik durf er ook alles om te verwedden dat ze geen appeltaart maken, dus die neem ik ook mee.. en verder ga ik vanavond koekjes bakken in de vorm van een eland met een plakje marsepein in dezelfde vorm er overheen, staat erg leuk en is heerlijk! Dan krijgt hij ook nog een potje pruimen-kruisbessenjam geheel uit eigen tuin, dus dan heb ik flink uitgedeeld….
Vanmiddag ben ik wezen kijken of ik hier ook zo’n stoomextractor (ontsapper) kan kopen, maar tot nu toe heb ik alleen maar sapcentrifuges gezien. Ik ga nog even verder grasduinen na het weekend.

En verder; niets zo veranderlijk als de Zweden en hun bureaucratie. Ik kreeg vandaag een brief in de post dat ik uitgenodigd word om op 13 october mee te doen aan een cursus van vier weken om mijn niveau te bepalen. Ik heb geen idee of dat iedere dag is of iedere woensdag. Ik ga maar eens kijken; het is in ieder geval alweer twee weken vroeger dan oorspronkelijke cursus… Misschien willen ze me toch nog een niveau hoger zetten…….

23 Reacties op “Appels, Appels, APPELS!!!!

  1. Heerlijk al die zelfgemaakte dingen. Kun je geen omweg maken. haha, grapje!!!
    Ben benieuwd naar je cursus…jij liever dan ik, ik vergeet nog steeds vanalles…vooral afspraken bij de fysio…arme Jose!
    groetjes weer, Lydia

  2. wat een appels…mooi! Lekker! Wecken is ook een idee misschien…?Of drogen?

  3. Ooit vierde ik elke vrije dag met een kop koffie en appeltaart.
    Nu probeer ik toch wat meer op mijn gewicht te letten.

    Aan appelsiroop en appelstroop zondig ik mij soms nog wel.

    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    PS1: Binnenkort is mijn vriend Ad Appel weer jarig.
    PS2: Zijn appeltaart is legendarisch!

    • Vanavond heb ik een zweedse appeltaart gemaakt.. met vanilleroom, ECHTE, met room en melk en eidooiers. Ik mocht van Leo geen Nederlandse maken……
      Geef Ad ook maar het recept, misschien kan hij dan ook de lekkerste Zweedse taart ooit maken…..

  4. Zo hé, dat zijn een heleboel appels. Daar kun je veel lekkere dingen mee maken. Maar dat doe je ook! Veel plezier bij je zoon dit weekend.

  5. Ik zal dit blog naar Ad doorsturen.

    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    PS1: fijne avond samen!

  6. Wat lekker al die zelfgemaakte dingen.
    Jammer dat je geen ontsapper hebt dan kon je lekkere appelsap maken. Maarre …….. je gaat dit weekend naar Flensburg, dat is toch Duitsland? De Weckketel met ontsapper (die Teunie heeft) is van Weck dat is een Duits merk en ik denk dat je die vrij gemakkelijk in Duitsland kan kopen. Meenemen kan eigenlijk alleen als jullie met de auto gaan, het is een vrij grote doos. Een paar flessen meenemen is dan ook handig.
    Fijn weekend!

    • Ja, we gaan met de auto, maar we zitten natuurlijk in het diepe platteland. Ik geloof al zijn leven dat het daar nog dunner bevolkt is dan bij ons. Ik kan het wel in Flensburg proberen.
      Bedankt voor de tip! Hij moet hier ook te krijgen zijn met zo veel appels. Die flessen kan je hier ook gewoon in de supermarkt kopen…..

      • Is het gelukt met de ontsapper?

      • @Mariam: Vlak voor we naar Duitsland afreisden, keek ik nog even op Internet. Nu blijkt dat ze hem hier in de buurt verkopen, nog dichterbij dan Linköping zelf! Hij is maar SEK 1.119,00 (ongeveer 100 Euro).Er is daar een gårdenaffär (een soort winkel waar ze van alles verkopen voor mensen die zelf een tuin hebben….. Ze hadden daar ook alles om zelf brood te bakken, dus ik ga daar morgen eens uitgebreid rondsnuffeleln. Misschien hebben ze ook wel broodverbeteraar…… Verslag volgt! Ik zal de link plaatsen op mijn logje erover.

  7. Geen idee hoe ik hier verzield geraakt ben, maar mijn legendarische taart is omstreeks 25-11 weer te consumeren. Het schijnt dat de goureinetten ook dan op hun lekkerst zijn in de taart, een andere verklaring heb ik niet. Oh ja, ik bak met liefde, dat scheelt ook.

    • Hé wat leuk! Je naam allleen al is voor mij nu ook al legendarisch! Het is jammer dat ik je niet even van mijn zweedse appeltaart kan laten proeven, want die is werkelijk verrrrrukkkelijk. Helaas ben ik rond 25/11 niet in Nederland, anders zou ik graag geproefd hebben…. Dan had ik kunnen uittesten of hij lekkerder is dan die van mijn schoonzusje. ZIJ bakt tot nu toe de beste appeltaart die ik ken. Maar ja, met zo’n naam als de jouwe heb je natuurlijk wel een eer op te houden…..

  8. Ik wil best een ontsapper voor je kopen (op Marktplaats bijv.) en hem naar je opsturen als je daar mee geholpen bent? Laat maar even weten….

    • @Jenni: Oh, wat lief van je zeg! Ik kijk nog even of ik hem het weekend in Duitsland kan kopen en dan volgende week nog hier in Linköping en dan kom ik er op terug, OK? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze hem hier nieet hebben, maar ja, ze hebben ook nergens broodsnijmachines, dus het zou wel kunnen……. Ik mail je erover, ontzettend bedankt voor je aanbod!

  9. WAt suf zeg, die brief… dacht dat je al zo’n beetje klaar was met de cursus zelf (-;

    • @Mammalien: Ja, ik begrijp wat je bedoelt……. Dit is Zweden! Als je je ergens over verwondert, of ergens over wilt praten, zeggen ze : “så är det…..” Dat betekent zoiets als “Zo is het nu eenmaal”

  10. Kun je het recept van de Zweedse appeltaart een keer op je blog zetten? Appels met vanilleroom! Het water loopt me in de mond.

  11. Mmmmm, appels in bladerdeeg, appelflappen, appelcompote, appeljam, appeltaarten (voor alle cursisten straks), appelsap oh nee, je hebt niet zo´n ding…eh, appelstroop, appelazijn (daar kun je heel veel van maken, blijft lang goed), kippenvoer (klinkt gek, maar mijn kippen zijn dol op appels, ze krijgen de aangestoken appels (heet dat zo?, je weet wel die met een bruine plek). Dus ik zeg neem kippen, heel veel kippen en dan worden de appels vanzelf eieren en dan kun je weer taarten bakken!

    Veel plezier bij je zoon!

  12. Alweer een test? Spannend? Ik wacht je log af!

    Wij gaan dit weekend ook appels plukken: de voor de Brandmeester geadopteerde appelboom is rijp voor de oogst.

    Off topic, in antwoord op jou: Die Ananas gaf destijds aan dat ze de partner is van iemand die ook was uitgezonden….als ze de waarheid vertelde, zou het kunnen zijn dat zij daar ook was…

    Maar goed: geen Ananas gezien/gevoeld!

  13. Ik kreeg ook al een mailtje van een collega of ik notarisappels wilde komen rapen in haar tuin. Appels all over the place! Heerlijk, ik ben dol op appeltaart bakken of flapjes en wat dan ook met appeltjes.
    Heb je weleens (heel simpel) een appel uitgeboord, daarin een mengsel van rozijnen en kaneel en dan on top wat vanillevla. Appel in schaaltje zetten en even in de magnetron. Heerlijk en makkelijk toetje!!

    Veel plezier bij je zoon.

  14. Heerlijk al die appels en wat je er allemaal mee kunt maken, ik denk dat je in Duitsland zeker een ontsapper kunt kopen, daar wordt veel vaker sap etc. van fruit gemaakt dan hier en dan misschien in Zweden.
    Ik zit te watertanden achter de pc heerlijk al de dingen die jij maakt.

  15. Wow….jij hebt “iets meer” appels dan ik….haha! schitterend, di foto van een kruiwagen vol!

Geef een reactie

