Tis jouw Serenland niet!


Mijn twee oudere zussen verschillen minder dan 1 1//2 jaar, maar ze zijn totaal verschillend. Mijn oudste zusje was als kind altijd nogal een opgewonden standje en mijn middelste zusje mocht haar graag op de kast jagen. Als ze van school naar huis liepen (van de Mare over de Leede voor ingewijden), zei mijn zusje bij ieder voortuintje, wijzend op het huis daarachter: “HIER woont Aad Lasschuit!…… Mijn oudste zusje zei dan : “Nee, hier woont ze niet, ik weet waar ze woont!” om dan vervolgens mijn middelste zusje te horen zeggen “NIET” Bij het volgende huis zei ze dan weer: “HIER woont Aad Lasschuit!……….NIET.Zo ging dat door tot ze eindelijk bij het huis van Aad Laaschuit aankwamen. Als mijn zusjes dan thuiskwamen, was mijn oudste zusje helemaal opgewonden en mijn middelste zusje zei dan: “Ik zei toch dat ze daar niet woonde, echt!”
Het andere geval was aan de Binnenmaas. Wij hadden daar een zomerhuisje waar we eigenlijk ieder weekend en de vakanties te vinden waren. Als je uit het raam keek, zag je het dorpje Mijnsheerenland liggen. Op een gegeven moment zei mijn middelste zusje met een plechtige stem: “Het is MIJNsheerenland!”, terwijl ze naar het dorp wees. Waarop mijn oudste zus haar toebeet: “Het IS jouw sheerenland niet!!”

8 Reacties op “Tis jouw Serenland niet!

  1. Gezellig met die twee dus altijd , doen ze het nog steeds?

    • Mijn middelste zus is aan een Canadees blijven hangen en woont al 45 jaar in Canada.
      Anders dan je misschien uit deze incidenten zo denken, hadden die twee een hele goede band, ze waren onafscheidelijk. Ik kwam er zo’n beetje vier jaar achteraan zakken. Misschien komt daar mijn gevoel wel vandaan dat ik er nooit echt bij hoor. Het was echt die twee tegen de rest van de wereld en dan hadden ze ook nog een klein zusje…..

  2. Haha, is het idd overgegaan in de loop van de jaren?

  3. Hahaha wat een gekibbel zeg. maar ik zie dat ze toch een heel goede band hadden. Dan zal die verhuizing naar Canada je andere zus niet in de kouwe kleren zijn gaan zitten.

    • Nou Toaske, ik kan je wel vertellen dat het een van de ongelukkigste tijden in mijn hele leven is geweest. Mijn ouders gingen scheiden en hadden de vreselijkste ruzies. Ik was de enige die nog thuis woonde….. Mijn oudste zus leefde een soort bohemien-leven in Arnhem(zat daar op de toneelschool) en mijn zusje Els ging emigreren naar Canada! Ik had het gevoel dat alles uit elkaar viel, dat alles als los zand aan elkaar hing. Ik had er geen vertrouwen in dat welke relatie dan ook een beetje stabiel zou kunnen zijn. Ik kende Leo ongeveer een jaar, maar twijfelde of ik wel in staat zou kunnen zijn deze relatie te kunnen houden…. Tegelijkertijd nam ik me voor om dit NOOIT aan mijn kinderen aan te doen….. Ik weet nog dat ik me in een diepe put voelde zonder mogelijkheid eruit te klimmen

  4. Geweldig stukje en ik ben helemaal onder de indruk van de reactie hierboven aan Toaske…..wat triest wat er dan allemaal tegelijk gebeurt.

  5. OOh lees net even je stukje over je cursus zweeds, de SFI hahaha kon ik nog maar even terug, ik heb net 4 uur grammatik gehad en 1,5 uur Svenska A kom maar gauw dichterbij wonen haha.. kunnen we samen zuchten en steunen. Super bedankt voor je weetje over de zeepklopper heb de dames waar ik ze kocht vandaag even ingelicht over wat het was, zo grappig 🙂 kom nog maar even op de blog kijken want ik ga er 1tje weggeven.

    Ha det så bra och lycka till med din Svenska:Kramar

    • Ik hoop dat ik bij de SAS(Svenska som andra språk) wordt toegelaten, maar heb je skype? Dan kunnen we samen studeren…… Ik denk dat jij al een stuk beter Zweeds praat dan ik, maar misschien kan ik je helpen met de uitspraak (ik ben logopediste en ik kan heel goed kleine verschillen in klank horen)…..

Geef een reactie

