Landladylogje deel 6: Twee Batthemverhalen over feest en over een avlop die nog niet begonnen is


Zoals ik al eerder heb vermeld, heet ons buurtschapje Batthem. Batthem bestaat uit 5 huizen en een boerderij. De huizen en tuinen zijn eigendom van de bewoners en al het land eromheen is van de boer. Zijn vader had op een gegeven moment geld nodig en heeft dat zo geregeld. Nu is de jonge boer, Bengt, nu dus in charge. Hij veegt ons dirt roadje en je kunt brandhout bj hem bestellen. Dat mikt hij dan met zijn tractor op je erf.
Het is niet een hele nette boer, maar hij heeft volgens mij een heel gezellig gezin. In de winter zie je hem langskomen met zijn vrouw en twee kinderen in de voederwagen op weg naar onze overbuurschapen. Als hij met de tractor iets doet, zit er altijd wel een kind in . Ik dacht dat hij er een heleboel had, maar hij heeft er echt maar twee.
Nu hebben we een probleem, een echt zweeds probleem. De pijpen van onze rioolafvoer lopen onder zijn grond, maar wij hebben recht van overpad zeg maar. In het voorjaar al zou er een nieuw riool gelegd worden, want de pijpen zijn een beetje lek Nu schijnt het dat Bengt met zijn zware tractor vrolijk over onze buizen heenrijdt en dat ze daar lek van geworden zijn Maar een ander feit is dat een riool maar ongeveer 20 jaar meegaat en de huizen staan hier nu 20 jaar. Vorig jaar in de winter hebben we al een vergadering gehad en afgesproken dat ze per 1 mei zouden beginnen en dan zouden we eind augustus een feest hebben met de heeeele buurt bij ons (omdat we nieuw zijn), een avlopfest (rioolfeest). In mei gebeurde er niets en toen we eind mei weer een vergadering over het feest hadden, vroegen we naar het riool. Ja, de boer had net gezaaid op dat landje en nu konden we beter in september beginnen, als Bengt geoogst had. De plannen werden weer van stal gehaald (we hadden allang een beslissing genomen) en ja, voor 1 augustus moest iedereen zijn bijdrage gestort hebben, allemaal SEK30.000 (3000 Euro). Het feest was eind augustus dus en daarna zouden ze beginnen. In de week voor het feest zou beginnen, ben ik met Leo nog even langs iedereen gegaan om te delegeren. Iemand zou een tent versieren zodat we met slecht weer toch buiten konden zijn, (“O ja, vergeten. Ik zal het aan mijn broer vragen”) Iemand had een grote barbeque en die zouden we gebruiken (o ja, ik zal hem schoon maken. Hij staat ergens in de garage, maar ik weet niet precies waar) Iemand zou noten en chips kopen en spelletjes verzorgen (de noten en de chips waren er, allen hij was vergeten voor spelletjes te zorgen) Onze jongste dochter was er ook en hielp natuurlijk mee met de voorbereidingen. Wij zouden voor taart zorgen, voor sauzen en voor bordjes, bekers en bestek. Iedereen zou zijn eigen eten, drinken en stoel meenemen.
Het feest zou om 5 uur beginnen. Om twee uur was er nog niemand geweest. Leo en ik vreesden met grote vreze, maar nee: daar kwam een grote auto en toen werd er ineens een tent in onze tuin gezet en WAT voor een:

Binnen no time stond er een joekel van een tent in de achtertuin:


Nou was een tent wel nodig, want het was weliswaar droog, maar de voorspelling was dat het rond vijf uur zou gaan regenen. Precies om vijf uur begon het te regenen en het is niet meer opgehouden.
Ik had in de serre de tafel gezet met alle lekkernijen er op ,iemand anders had voor salades gezorgd, dus het feest kon beginnen!
Het was een heel gezellig, echt zweeds feest, waarin de volgende dingen opvielen:
– De kinderen bleven gewoon buiten spelen, ook al regende het dat het goot.
– Er werden wel 50 lichtjes in de tent gezet toen het een beetje donker werd.

– Toen het echt hard begon te regenen, werd de barbeque gewoon in de tent gezet. Niemand die er een woord aan vuil maakte

– Een van de vrouwen werd echt zo verschrikkelijk dronken dat ze eigenlijk niet meer kon lopen
– Het enige echt kleine kind (3 jaar)van de gasten werd gewoon in een hoekje van de tent in de wandelwagen te slapen gelegd
– Ze zijn weinig bereid iets nieuws te proberen en ze hadden toch hun eigen sauzen meegenomen. Ik ben dus blijven zitten met een liter zelfgemaakte pindasaus en een heleboel zelfgemaakte kruidenboter.
– Zweden bedanken je altijd de volgende keer voor de keer ervoor, dus zondag werd ik uitgebreid bedankt voor de gastvrijheid

De kinderen vermaakten zich uitstekend en de volwassenen ook. Met het klimmen van de alcoholische versnaperingen, vergaten de meest Zweden dat Leo geen Zweeds verstaat en begonnen lange monologen tegen hem af te steken en hij knikte maar ja en zo.

De volgende dag zijn ze alles weer op komen halen en af komen breken en ’s middags zijn wij toen naar Nederland gegaan.
Toen ik 10 september terug kwam, was er nog steeds niets aan het riool gedaan( de oogst was trouwens ook nog niet binnen!). Op onze navraag werd er meteen een vergadering belegd waarin bleek dat een van de gezinnen de 3000 Euro niet kon ophoesten en dat het ook geen zin had om nieuwe pijpen te leggen als Bengt er toch weer overheen zou gaan met de tractor. Patrick is nu uitgekozen om met de boer te praten . Hij heeft deze twjfelachtige eer omdat hij het meest tactisch is en dat wil wat zeggen in Zweden
en er wordt gekeken of we een lening kunnen krijgen op het bedrag voor dat riool. Voorlopig is het geheel nu gepland op mei 2011.
Ik ben benieuwd hoe het avlopt!

15 Reacties op “Landladylogje deel 6: Twee Batthemverhalen over feest en over een avlop die nog niet begonnen is

  1. Zelfs je spelling wordt al Zweeds 😉

    Fijn, al zo’n gemeenschapje om jullie heen! Grappig al die typisch Zweedse dingen en jammer van de riolering, maar dat gaat vast goedkomen 😀

  2. Wat een grappige naam van jullie buurtschap. Zelf ben ik geboren en getogen in Bathmen maar dat werd nogal eens verhaspeld geschreven 🙂 Omdat je het uitspreekt als Battum (de “echte” Battumers zeggen dat tenminste) en veel mensen wel weten dat er ergens een H in het woord moet staan wordt het dus vaak geschreven als Bathem. Zo liggen Zweden en Nederland wel weer heel dicht naast elkaar….Jammer dar Zweden zo terughoudend zijn wat betreft “vreemd” voedsel 😦

    • Ja, zeker leuk. Ik ken Bathmen we;l. Dit spreek je uit met een echte è, Batthèm. Hem betekent huis nl. Het buurtje heet dus eigenlijk batthuis. Wat batt betekente weet ik niet. Ik zal het eens opzoeken in mijn woordenboek…..

  3. Een rioolfeest, je verzint het niet! Maar wel gezellig, daar in Zweden!

  4. Ik moet nu ook steeds denken aan Bathmen. 😉

    Wat leuk die gebruiken. Jammer dat ze niet overtuigd zijn geraakt van je pindasaus. Hoe kan dat nou, da’s zo lekker!

  5. zoiets van: wat de boer niet kent dat eet hij niet………
    Wie weet over een jaar of 5????
    Jammer van die riolering.
    Lydia

  6. Wat een leuk verhaal weer!

  7. Jeetje, wat ziet dit er gezellig uit, zeg!! En wat doe je nu met al die pindasaus? Kan je zoiets invriezen eigenlijk…?
    Ik hoop dat Patrick een redelijk gesprek aan kan gaan met jullie boerman…. Succes ermee!

  8. Ik kom ook ffies buurten bij je in Zweden….lees hier al vaker, maar nooit gereageerd. Nu dan toch maar.

    Wat leuk zo’n buurtfeest…nee ….rioolfeest….hihihih…maar gaat de buurboer nu straks gewoon weer over het nieuwe riool rijden??

  9. Grinnik….een liter pindasaus…

    Aparte maar mooie gebruiken die Zweden en ik hoop dat jij ze nooit helemaal 100% zult leren kennen zodat we dit soort logjes kunnen blijven lezen.

  10. Daar zit je dan mooi te kijken met je pindasaus, ik wist niet dat Zweden van die conservatieve eters waren, en nu de avlop nog niet klaar is kun je de boel dus ook niet door het riool spoelen, zonde hoor, gewoon maar invriezen lijkt me, en dan in kleine porties voor eigen gebruik.

  11. @allen: Dit feest heeft plaatsgevonden op 30 augustus. Omdat ik dierect daarna naar Nederland ging, heeft Leo de liter pindasaus in 1 keer ingevroren. Van de week toen ik vastzat zonder auto, heb ik de hele vriezer leeggehaald en kwam die liter dus tegen en toen heb ik het ontdooid. het kan dus niet meer in porties worden ingevroren. Dat wordt dus weggooien over een paar dagen. Ik heb nassi gegeten met mijn zelfgesproten taogé in pindasaus, ik heb echte zweedse worstjes met pindasaus gegeten, maar nu heb ik een beetje genoeg van pindasaus. Als ik er nog trek in krijg voor het bedorven is, eet ik het nog een keer, maar anders gooi ik de rest weg…… collateral damage, niks aan te doen….
    En wat de avlopp betreft: ergens, zo’n 150 m. hiervandaan schijnt het riool te lekken. Ecologisch als de Zweden zijn, moet er een nieuw riool komen dat prachtig aangesloten is op de waterzuivering, maar dit land is zo groot, dat er nieuwe pijpen naast de andere worden gelegd en die andere pijpen blijven gewoon in de grond zitten. Het land is ook zo groot, dat we verder hoegenaamd geen last hebben van een riool dat 150 m. verder een beetje lek is. EN: voordat we het nieuwe riool laten leggen, moet duidelijk zijn dat Bengt de boer, de grootste voorzichtigheid aan de dag gaat leggen bij het over onze pijpen rijden. Ik geloof er niks van dat hij dat zal doen, maar het schijnt dat Patrick wonderen kan verrichten in superbeleefd Zweden.

  12. Pindasoep is ook lekker (kippensoep met taugé en wat pindakaas/pindasaus).

  13. Over terughoudendheid voor “vreemd” voedsel gesproken. Probeer een Fransman maar eens pindasaus te laten eten. Gaat je ook niet lukken.
    Onze Franse vrienden zeggen ijskoud “dit lust een Fransman niet” zonder ook maar een likje te proberen.

    • Ja, die fransen zijn ook gewoon verschrikkelijk arrogant over eten. Als zij het niet bedacht hebben, kan het niks zijn redeneren ze. De zweden zijn dan nog wel zo beleefd dat ze het opeten als je het ze geeft, maar ze nemen geen tweede keer…. Leuke verslagen maak jij trouwens ook. Ik heb weer even gekeken….

Geef een reactie

