landladylogje deel 4: tomatensaus van eigen tomaten….


Iedere dag heb ik nu zo’n 3 à 4 tomaten van eigen kweek en een komkommertje in de twee dagen.

oogst van 1 dag


Toen ik naar Nederland was geweest, was de tomatenoogst ineens erg opgelopen, ook al had Leo iedere dag tomaten gegeten…..
Dus toen heb ik tomatensaus gemaakt. Daar heb je voor nodig:
uien,
knoflook
bleekselderie
tomaten
paprika
evt. champignons
zout
peper
olijfolie
Italiaanse kruiden
suiker
ketjap
peterselie

Eerst ontvel je de tomaten. Dat doe je door de hele tomaten aan een vork te prikken en een halve minuut in kokend water te dompelen. Alles moet onder staan. De velletjes laten dan makkelijk los. Daarna snij je ze in blokjes
Daarna bak je de uien even aan in olijfolie tot ze beginnen te kleuren, dan giet je een flink deel van het water waar de tomaten in ontveld zijn bij de uien (ik had nog een restje water waar de bonen van de vorige dag in hadden gezeten. Dat deed ik er ook door zie je op de foto) en doet er achtereenvolgens in: de in stukjes gesneden bleekselderie, de paprika (als je de paprika ook wilt ontvellen, moet je hem rondom in de over roosteren om het velletje er af te krijgen), de fijngesneden knoflook en de kruiden, behalve de suiker. Dit laat je een poosje met elkaar koken, zeker een uur. Het is de bedoeling dat die groenten helemaal tot moes koken. Daarna doe je de tomaten erbij en laat je het nog tien minuten zachtjes doorkoken. Dan gaat de suiker en de ketjap er bij. Laat nog 5 minuten koken en proef dan. Maak af op smaak.
Tip: gebruik niet te weinig suiker! Bruine basterdsuiker of palmsuiker zijn iets lekkerder nog. Voeg op het allerlaatst de kleingesneden peterselie toe.

Ik heb meteen een grote pan macaroni gekookt en ik heb de macaroni met de tomatensaus in porties ingevroren. Dan hoeven we dat alleen in de magnetron te zetten, gebakken eitje erbij, wat kaas en wat komkommer, Klaar!!

10 Reacties op “landladylogje deel 4: tomatensaus van eigen tomaten….

  1. Lekker en leuk.
    Jullie zijn bijna zelfvoorzienend!
    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

  2. klinkt verrukkelijk, je zou ook zelf ketchup kunnen maken van een overschot tomaat?

    • Ja natuurlijk. Recepten vind je op Internet. Dat is zoooo zalig. Je kan ALLES op Internet vinden en dan zelf uitproberen. Het hoeft toch niet meteen de eerste keer te lukken?

  3. Zo jammie: vorig jaar heb ik ook veel tomatensoep gemaakt, maar dit jaar alleen saus, hier vinden de kinderen het ook heerlijk. In plaats van jouw komkommer doen wij er geroerbakte courgette bij of ingemaakte courgette (in het zuur).

    Ik ben het eens me wat je zegt over internet, heerlijk recepten afstruinen, zo leuk om te doen! Heb je zelf ook een kookschrift op de allerhande-site van AH? Dan kun je al je recepten verzamelen.

    Zo leuk dat landleven van jou (ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers…..nou, klein beetje dan), groet Roelien

  4. @ Roelien: Nee, dat ken ik niet. Dat ga ik eens even uitzoeken hoe dat moet, leuk!

  5. Jummie! Deze ga ik uitprinten om te bewaren….

  6. Wat leuk, zo’n saus van eigen bodem. Maar een gebakken ei bij de macaroni? Hoe kom je daar nou toch bij?

  7. Ik denk dat ik binnenkort maar ‘ns toetreed tot de club van de slechte huisvrouwen. Ik kijk mijn ogen uit hier. Respect hoor! 😉

  8. Heerlijk lijkt me deze saus! Rul gebakken gehakt door deze saus is ook erg lekker.
    Ik maak van de overschot tomaten tomatensoep en weck die, mijn diepvries is niet zo groot en een voordeel het hoeft ook niet te ontdooien, het is direct klaar voor gebruik.
    Op de blog van Teunie staat ook heel erg lekkere tomatensoep, zij noemt het oersoep (11 aug. 2009).
    Ben benieuwd naar je volgend recept!

  9. het water loopt me in de mond!

Geef een reactie

