Landladylogje deel 1: Hollandse groentensoep


De afgelopen tijd heb ik heel wat gekookt, gebakken en ingemaakt, al dan niet uit eigen tuin. Komende dagen ga ik steeds een recept met jullie doornemen.
Toen ik een kind was, aten we iedere zondag zelfgemaakte groentensoep. Hoewel dat nu al lang geleden is, ben ik nog steeds dol op verse groentensoep op zijn tijd. Ik heb gemerkt dat veel jongeren niet meer weten hoe je gewone Hollandse groentensoep maakt, dus volgt hier het recept met foto!

Eerst ga je bouillon trekken. De lekkerste bouillon trek je van een schenkel. Hier in Zweden zijn die echter niet te krijgen, dus ik heb een mergpijpje genomen en een runderlap.
Je zet een flinke pan met half water, de schenkel, een ui grofgehakt, een peentje (worteltje), het groen van een prei, de stelen van een bosje selderij, de stelen van half bosje peterselie, een laurierblad, 12 peperkorrels en zout op het vuur en je brengt dat langzaam aan de kook. Als het kookt, moet je het vuur temperen zodat de bouillon nèt niet kookt en zo laat je het trekken tot het vlees van de schenkel af komt, een uur of drie, vier…… Daarna gooi je het hele zaakje door de vergiet. Het vlees vis je er uit en snijd je in kleine stukjes. De rest gaat weg……. Je laat de bouillon afkoelen en dan kan je het vet er af scheppen als je wilt. Je kunt ook keukenpapier bovenop de bouillon leggen om het vet op te zuigen. Ik laat altijd wel wat vet zitten voor de smaak. Met een schenkel getrokken bouillon is niet zo vet, maar als je een mergpijpje gebruikt, moet je wel het vet eraf halen.

Voor de soep heb je nodig:3 á 4 geschrapte worteltjes, een kleine, dun gesneden ui, een prei(het groen heb je al in de bouillon gebruikt), 1 bosje selderie(de stelen heb je al in de bouillon gebruikt), 1 stukje bloemkool (1/4 ongeveer), half bosje peterselie (stelen zaten al in de bouillon), 1/2 pak vermicelli (fijn), 3 ons runder- of kalfsgehakt. (Als het er is, kun je ook een grote champignon mee laten trekken of winterpeen i.p.v. gewone wortel,is erg lekker…
Hoewel ik half om half gehakt erg lekker vind in gehaktballen, gebruik ik voor groentensoep echt alleen rundergehakt of kalfsgehakt en dat maak ik ook niet aan. Het wordt gewoon puur gebruikt. De balletjes moeten groter zijn dan de groenten, maar niet zo groot dat je ze half door moet bijten voor ze in je mond gaan. Ze moeten ook iets zouter zijn dan de soep zelf…
Tegen de tijd dat de bouillon goed is afgekoeld(je kunt er ook een nacht overheen laten gaan), het vet eraf is en het vlees verwerkt en in blokjes gesneden, heb je ook de groenten gesneden en het gehakt met peper en zout bestrooid en er kleine balletjes van gemaakt. De groentensoep is het allerlekkerst als alles precies even gaar is. Omdat de kooktijden van alles verschillend zijn, moet je alles dus in de juiste volgorde in de soep doen. Eerst vul je de bouillon aan met water tot de pan ruim 3/4 vol is.

Alles in de juiste volgorde in twee rijen, alleen de peterselie ligt nog op de plank


Daarna zet je de bouillon op met de worteltjes. Als de soep 3 minuten kookt, doe je de prei erdoor, als de soep weer kookt, doe je de bloemkool erdoor, als de soep weer kookt, doe je de selderie erdoor, dan alles vijf minuten laten koken. Daarna knijp je de vermicelli door de soep( ik gebruik twee tot tweeënhalf van die ‘strengen’). Daarna laat je het geheel 10 minuten zachtjes doorkoken en dan doe je het gehakt er bij. De soep mag daarna niet meer dan vijf minuten zachtjes koken. Als je electrisch kookt, kun je de soep nu uitzetten. Proef nog even en voeg nog wat zout of een bouillonblokje toe, of wat water. Als de soep klaar is, voeg je de peterselie toe, deze mag niet meekoken. Een halfuurtje laten staan, dan gaan de smaken goed door elkaar.
Je kunt tegelijk met de peterselie ook nog het soepvlees toevoegen, maar ik doe dat tegenwoordig nooit meer. Ik gebruik het soepvlees om ragout te maken of als basis voor bitterballen of kroketten.
Er zijn ook wel mensen die de vermicelli apart koken, dan blijft de groentensoep helder. Ikzelf vind ‘blindgekookte’ soep veel lekkerder. Het gebeurt zelfs wel dat ik als basis voor de bouillon het water gebruik waarin ik de vorige dag pasta heb gekookt, heerlijk! Hier in Zweden hebben ze geen selderie. Ik heb dat dus opgelost met bleekselderie en de blaadjes aan de stelen heb ik als selderie door de soep gedaan, behelpen. (Als je goed kijkt, zie je de blaadjes apart liggen op de plank). Mede daarom heb ik er nog een extra groentebouillontablet doorgedaan, wat echt niet nodig is als je de bouillon met selderiestelen trekt.
Je kunt ook boontjes of zelfs spruitjes door de groentensoep doen, maar ik vind dat allemaal niet lekker.
De soep mag nu niet meer koken, je kunt hem het beste opwarmen in de magnetron, dan wordt ook alles gelijkmatig warm.
De rest kun je ook invriezen, maar niet te lang want het bevat zout. (week of vier)
EET SMAKELIJK!

12 Reacties op “Landladylogje deel 1: Hollandse groentensoep

  1. Heerlijk! Het water loopt mij hier in de mond!

  2. Lekker, ik ga ook in de winter meer soep eten. Ik heb al wel zelfgetrokken bouillon in de vriezer zitten, dus op zich kan ik snel een pan soep maken.
    Misschien toch een lekker idee, lekker zaterdag een pan soep met brood.
    Dank voor het op gang brengen van dit idee!

  3. Tja de supermarkten bieden vooral kant en klare maaltijden aan.
    Maar de geur van jouw blog komt naar mij toe.
    Groentensoep lekker!
    Smakelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  4. Lijkt me heerlijk. Is het heel dom om hier neer te zetten dat ik dus nog never nooit geen soep getrokken heb?

    • Nee, je bent echt de enige niet! Daarom heb ik het juist zo geschreven, omdat ik dat weet. Heel veel jongeren weten echt niet meer hoe de basis is gemaakt. Maar als je het doet zal je zien dat het echt veel lekkerder is en bovendien goedkoper.

  5. Ik ga nú boodschappen doen, morgen lekker soep! Ik vindt het altijd zo gezellig ruiken, een pan soep op het fornuis!

  6. Hmmm, de eerste soep van mijn hand die lekker was!
    Dit is een blijvertje! Bedankt voor de duidelijke beschrijving!
    Mariëlle

  7. Ik maak zelf altijd wel groentensoep met schenkel maar nog nooit op deze manier. Het staat al een tijdje op. Ik post mijn resultaat nog wel. Het ruikt in ieder geval heerlijk

    Bedankt voor dit recept

  8. [img]http://i54.tinypic.com/4zuni9.jpg[/img]

    Mijn boullion 🙂

Geef een reactie

