Ziek


Teruggekomen uit Nederland en weer geproefd te hebben van het zweedse brood, had ik me heilig voorgenomen om gisteravond brood te bakken. Mooi niet dus.
Ik heb een stuk of drie keer een allergische reactie gehad op het drinken van appelsap. Ik word dan heel benauwd, krijg pijn in mijn maag, denk steevast dat dat het begin van maagkanker is. In een uur of twee wordt dat steeds erger. Ik krijg het koud, warm, het zweet breekt me uit en ik krijg koortsrillingen, terwijl ondertussen mijn maag aanvoelt alsof er Spa rood in zit, die langzaam aan de kook wordt gebracht. Ik durf niks in te nemen , ook geen zetpil omdat je daar een maagbloeding van kan krijgen. Tenslotte gooi ik er alles uit, maar dan ook alles en daarna knap ik min of meer op.
Jullie begrijpen dat ik liever geen appelsap meer drink. Als ik 1 of een half glaasje drink, gaat het goed.
Ik had gisteren geen appelsap gedronken, maar mijn geweldige zelfgemaakte bessensap/limonadesiroop.

Waarschijnlijk ben ik allergisch voor de stoffen die in onrijp fruit zitten. Je werd vroeger altijd gewaarschuwd voor het eten van onrijp fruit. “Daar krijg je buikpijn van” werd er dan gezegd. Nou, buikpijn had ik en hoe! Ik heb vanmorgen een beetje uitgeslapen tot half negen en nu ga ik brood bakken! En ramen zemen! en boodschappen doen! En logjes lezen!en mensen bellen om de lunch van zondag (kerk-gemeenteconferentie) mee te helpen in elkaar te draaien! Ik spreek jullie weer…..

14 Reacties op “Ziek

  1. Wat vervelend zeg! Gelukkig ben je weer lekker opgeknapt!

  2. He bah, wat naar. Maar als je eenmaal weet waar het van komt dan scheelt dat natuurlijk al de helft (van de angst, de zorgen en handig om het te voorkomen in de toekomst!)

  3. Vrouwe Janneke,
    Wat ik niet begrijp in het hele verhaal is waarom u die akelige vruchtensapjes (hoe heet het?) blijft drinken.
    U moet gewoon dringend aan de alcohol!
    Olijke groeten,
    De Drs.

    • Het spijt me: aan de alcohol zult u me niet krijgen. Wat zegt u? Niet gezellig? Ik ben van mezelf zooooo gezellig, dat zou niet leuk meer zijn als ik ook nog eens alcohol zou drinken…. Bovendien: tot nu toe heb ik alleen zo’n aanval gehad na het drinken van appelsap en dat is de reden dat ik dat niet meer drink. Helaas zal ik nu ook mijn eigengemaakte heerlijke limonadebessensiroop (scrabblewoord) moeten laten staan of aan gasten serveren met een sterkere maag…

  4. Jeetje, wist je dan niet dat je van appelsap een allergische reactie kunt krijgen? Wat een ellende, zeg..! Hopelijk voel je je ondertussen heel wat beter!

    • Ik wist het ook niet tot ik het kreeg! Iedereen die het nog nooit gehoord heeft, is er stomverbaasd over. Maar nu heb ik dus geen appelsap gedronken……..

  5. Was dit de eerste keer dat je de bessenlimonadesiroop dronk? Hebben anderen er ook van gedronken, zonder ziek te worden? De siroop bevat alleen bessensap en suiker? Raar hoor, kan het niet van iets anders zijn wat je gegeten hebt?
    Fijn dat je je nu weer beter voelt!

  6. Oh zeg, dat lijkt me heel naar om zo’n allergische reaktie te krijgen! Nu maar bijkomen en lekker tutten. Brood bakken is leuk om te doen hè?

  7. Vervelend zeg, zo’n reactie op eten. Ik heb het ook wel regelmatig hoor, dat ik zomaar heel heftige buikpijn kan krijgen. Balen!

  8. OOOh wat balen niet meer doen dus, ik ben het gewend heb een spastisch darm kan echt niet bij een restaurant uit eten, als ze een bepaalt vet of olie gebruiken, rennen om te racen… maar dit heb ik al van kinds af aan, is met de jaren wel erger geworden, helaas pindakaas haha..

    Dus niet gelijk aan de big K denken hoor.

    Bij jullie gaat het dus sneller met het blad dat verkleurd, merk wel dat de kersenboom haar blad los laat, maar ik denk dat meer een gebrek aan water is.

    Ha det så bra 🙂

  9. Zo krijg ik dus een allergische reactie van (vers) wortelsap of geraspte wortel, ook zo iets raars. Gelukkig dat je weer wat opgeknapt bent maar het is inderdaad wel zonde van je bessensiroop. Hopenlijk kun je er veel anderen blij mee maken.

    • Ja, een van mijn kleinkinderen kan ook niet tegen wortel…..En dan zou je toch denken : “WORTEL?????” Als iets lichtverteerbaar is………. Mensen zitten maar raar in elkaar.

Geef een reactie

