We zijn – met hulp van Martine – taartenwonders geworden!!!


In dit logje had ik het al over ‘the queen of cakes‘. Nou we hebben taarten gemaakt hoor, voorlopig twee, maar vandaag maken we er nog twee om in te vriezen. Gisteravond hebben we de marsepein gekleurd.
Vroeger thuis en ook toen ik nog kleine kinderen had, maakten we zelf taarten. Dat moet van moscovisch gebak. Je moest dan eieren met suiker, bloem en maïzena eindeloos kloppen (in mijn jeugd zelfs met de hand!) boven een bak met warm water. Als de taart dan gelukt was, versierden we hem met slagroom.
In deze tijd bestaan er gewoon bakmixen en mixers om te mixen. Lukt altijd. Daarna bak je ze in de oven en dan kan het grote versieren beginnen. Er bestaan ook kant en klare mixen om botercreme te maken, dus dat is ook zo gepiept. Verder hadden we hemelse modder gemaaakt (slagroom met gesmolten chocola, die dan weer hard wordt natuurlijk, zodat er kleine stukjes chocola in zitten) en ik had van mijn eigen oogst gelei gemaakt (rode, witte en zwarte bessen). Dat hebben we tussen de plakken gedaan. Daarna weer helemaal afdekken met botercreme, zo dus:
Daarna moest de (prachtig dun uitgerolde) marsepein er op en moest je het voorzichtig – zonder vouwen te maken- rondom plakken:


Daarna moest hij glimmend gewreven worden en daarna voorzichtig rondom het overtollige marsepein er af snijden


We hadden van te voren al allerlei figuurtjes uitgestoken. Dat lukte niet echt goed bij mij. Ik kreeg weer helemaal visioenen van mijn kleutertijd als ik moest vouwen precies zoals de juffrouw wilde…… Dus toen heb ik bosbessen geboetseerd van marsepein en dat was echt een gouden greep! Met de achterkant van een satéstokje duwde ik in iedere bosbes een kuiltje voor het steeltje en ook omdat ze altijd een beetje afgeplat zijn.
Lieke ging aan de slag:

En ik ging aan de slag

Dit was het resultaat van Lieke:

En dit is mijn eindresultaat, een ton-sur-ton-taart:

En? Vinden jullie ze mooi?

24 Reacties op “We zijn – met hulp van Martine – taartenwonders geworden!!!

  1. Wow! Supermooi!!! Ook Job vindt ze erg prachtig 😀

    En, zijn ze ook lekker?

    Ik wil ook een keer een ‘echte’ workshop, kan je dat niet voor ons regelen, Lieke? 😉

  2. Ooh ik vind ze prachtig !!

  3. Dit ziet er allemaal prachtig en lekker uit.

    Een klein winkeltje in het gastenverblijf ???

    Smakelijke groet.

  4. Wow!!!!! Ik heb ze zelfs even aan de Brandmeester laten zien en ook zijn mond viel open! Geweldig!!!!!

  5. Wat dácht je? Dat er ook maar iemand deze kunstwerken niet mooi zou vinden? Geweldige vondst, die bosbessen…
    Ik zou best een stukje lusten, al vind ik het errug zonde dat die taarten aangesneden gaan worden!

  6. Wow, wat een gave taarten zeg. Petje af voor jullie creativiteit! Enne, smaakten ze?

  7. WOW! dat ziet er mooi uit, en hoe je de taart en de vulling beschrijft klinkt het ook erg lekker!

  8. Goeie Hemel wat een schoonheden
    en een talenten in uitvoering!!!

  9. Ohhh, wat zien die taarten er fantastisch uit en als ze smaken zoals ze eruit zien, jammie!
    Een vraagje, hoe en waarmee wrijf je taarten glimmend?

  10. Kanon! Je kunt Abel wel vervangen in het programma Taarten van Abel. Groetnis, Anna

  11. Geweldig. Wat mooi. En smaken ze zoals ze eruit zien?
    Wat een feest zulke vrolijke taarten.

  12. jammie jammie, ik heb wel 3 verjaardagen deze maand zoals weet, kun je niet komen logeren een paar dagen?????
    En, eeeeeh,…..hij is paars net als de mijne.
    Ze zijn prachtig!!!!
    liefs, Lydia

  13. allemensen wat is dit mooi, zond om op te eten. Ik dacht altijd dat ze niet lekker zouden zijn deze taarten, maar na jouw beschrijving loopt het water me in de mond…

  14. Wooow, prachtig!!

    Daar kun je niet meer vanaf blijven als je er eenmaal van gaat snoepen denk ik 😀

    Eet smakelijk!!

  15. Prachtig! Ware kunstwerkjes.

  16. Oh prachtig gewoon !!!

  17. Oh lieve dames,

    Wat ben ik trots op jullie!

    Ik zat al met smart te wachten op een blog!

    Ik weet zeker dat ze nog lekkerder smaken dan dat ze er uit zien.

    Enne taart wonder *thanks*

    Janneke je taart is prachtig geworden precies helemaal goed zo!

    Lieke ook jou taart is prachtig geworden!

    @Mariam je maakt de taart zo mooi glad met een smoother!

    Voor de dames die in de regio Rotterdam wonen ik verzorg ook workshops aan huis!

    Hele fijne dag vandaag

    En Janneke zou je de taart foto’s naar mij willen mailen dat zet ik ze op de taarten hyves

  18. Doet me denken aan mijn workshop van laatst. Prachtig gedaan, Janneke, mijn complimenten!!

  19. Wow, dat ziet er echt professioneel uit. Ik val het meest voor de bosbessentaart, gewoon omdat die ton sur ton me zo aanspreekt.

    Maar ook die ander is erg mooi hoor. Bijna zonde om op te eten.

  20. wauauauauw, mooi man! De baby kreeg er prompt de hik van 🙂
    kram

  21. nou ik stond verbaast over het resultaat.Ziet er zeer smakelijk uit en vooral zeer creatief ook.Ik neem mijn petje voor je af zeg.Toppietaarten.

  22. Supermooi! En leuk om te doen waarschijnlijk. En waren ze ook lekker?

  23. Zonder twijfel: ik ben vol bewondering. Dat is gewoon kunst. En dat je het dan ook nog mag opeten… Erg mooi gelukt die taarten. Mijn oerhollandse complimenten.

  24. Wat mooi!!!

    Groetjes,Corina

Geef een reactie

