Dat valt nou ALTIJD tegen+ UPDATE!!!


Vandaag heb ik het quiltje opgespannen. Dan moet je eerst de achterlap met tape aan de grond plakken en hem goed aanspannen, dan leg je de vulling erover,die plak je aan de achterlap en aan de grond. Je mag daar niet zo hard aan trekken, want dan trek je hem uit elkaar. Daarna leg je het quiltje er op en dan plak je met tape het quiltje aan de vulling en de onderlap en de grond. Dat moet heel secuur gebeuren. Als je een tafel zo groot hebt, kan je het ook op de tafel doen, maar die heb ik niet. Als het allemaal goed gespannen en geplakt is, moet je een grote naald hebben (vooral lang) en dan maak je vanuit het midden een kruis met rijgen naar de hoeken toe. Je rijgt het quiltje aan de vulling en de onderlap zodat het stevig aan elkaar ziet. Gelukkig ben ik ambidexter, dus ik kan blijven zitten als ik de draad weer vanuit het midden naar de andere kant moet rijgen. Daarna maak je een vierkant en dan ga je steeds vanuit het midden rijgen tot je bij het eind komt en dan kan je de tape verwijderen en is je quiltje geregen. Voor ik hem op kon spannen, heb ik eerst de quilt-figuren overgetrokken door de stof heen. Dat kan niet meer na het opspannen, want dan schijnt het er niet meer doorheen. Vanuit het midden ga je dan alles quilten tot je aan de randen komt, nou dat gaat dan nu gebeuren! Ik vind dat opspannen echt een verschrikkelijk karwei; je moet het heel precies doen, anders komen er overal vouwen in je quilt, door schade en schande wijs geworden natuurlijk…….. Uiteindelijk ben ik er zo’n beetje de hele dag mee beziggeweest. Ik heb overal foto’s van gemaakt voor later.
Ik kan wel een foto laten zien van mijn quiltfiguren. Ik copieer ze van Internet op een doorzichtig sheet en dan leg ik het op een witte tafel met heel veel licht en leg de stof er over heen. Met donkere stof leg ik een glazen plaat of broodplank over mijn omgekeerde borduurlamp heen en daar lag ik dan de figuur en de stof overheen. Dan kan je het overtrekken op de stof met een speciale ‘verdwijn’pen en daaroverheen quilt je dan weer:

sterretjes


levensknoop

stralend hartje

En dan gaan we vanavond maar eens lekker quilten bij de TV. Leo vond gisteren in de garage nog een doos met o.a. een stuk of 4 video’s die ik nog niet eens bekeken heb. Het cellofaan zat er nog omheen. Morgen schoonmaakdag en bedden- klaarzetdag met een staartje op woensdag en dan kan de hele bups komen! Ik heb er ZIN in!!!!

Zit ik bijna klaar om te quilten, valt mijn borduurlamp om en de TL-buis in stukken! Nu m oet ik morgen eerst maar eens kijken of ik ergens zo’n lamp kan krijgen…… Ik heb de PEST in, ik wou lekker nog eveneen paar avonden quilten. Als die kinderen er zijn, zal er wel niet veel van komen…….

7 Reacties op “Dat valt nou ALTIJD tegen+ UPDATE!!!

  1. Leuke figuren zeg. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

  2. Hebben de figuren ook een speciale betekenis? Vooral de levensknoop vind ik erg mooi. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat!
    Ja, we moeten nog ‘even’ wachten, ik weet het!
    Quilten en frivolité zijn handwerktechnieken die ik nog wel eens zou willen leren.
    Veel plezier met je logees!

  3. Ik vind dat zo knap, in Haarlem zit een winkeltje wat van die mooie stofjes verkoopt speciaal voor het quilten, dan kijk ik altijd mijn ogen uit en is de verleiding erg groot, maar na 1 scheef boxkleed voor de kinderen vroeger ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet secuur genoeg ben voor dit werk.
    Ik bewonder je!!

    • @JC: Goeie quilts maken is vooral een kwestie van oefening, net als met brood bakken. Door het vaker te dien, word je vanzelf preciezer. En je moet echt de tijd hebben! Hier in Zweden wordt niet zo veel gequilt, dus ik kan moeilijk aan spullen komen. Als ik in september in .Nederland ben, ga ik dan ook even inslaan! Wij hebben in Dordrecht ook zo’n winkeltje zitten, leuk zijn die hè? Je weet toch hè (ik heb het een keer geschreven) dat ik zo slecht was in naaien dat ik geen eindexamen MMS mocht doen? Ik had mijn handwerk-werkstuk niet ingeleverd! Toen ben ik naar een vriendin gegaan en die heeft het voor me afgenaaid de avond ervoor. Ik kon echt HELEMAAL NIET naaien. Maar ik heb het geleerd en ik kan het nu, alleen nog niet op een machine…..Dat komt nog wel (deze winter!)

  4. Oh, wat een pech zeg. Heb ook ooit twee quilts gemaakt maar kan me niets meer herinneren van dat opspannen. Ik zal het wel verdrongen hebben, haha! Ik maakte in ieder geval niet van die ingewikkelde figuren als jij. Ben benieuwd naar het resultaat straks.

  5. Wat een vondst om eerst de quiltpatronen te tekenen. Dat heb ik nog niet bedacht, zit altijd te modderen met patroonmallen op de, reeds gespannen, quilt. Dank je voor dit idee.
    Heel grappig ook jouw herinnering aan de handwerklessen op school. Mijn moeder maakte altijd de handwerkjes af omdat ik niet kon breien of naaien. Maar zoals het spreekwoord zegt: “waar een wil is is een weg”.

  6. Pfffff. Kun je niet een instructievideo maken?
    Ik heb ooit een speldenkussen gequilt. Denk ik. Misschien was het gewoon een stel lapjes aan elkaar naaien, volgens een bepaald patroon. Wanneer is iets een échte quilt?
    Ik vond dat kussentje van 8×8 cm al genoeg werk…

Geef een reactie

