Het dorp van Luns


Vrijdag na de huwelijksvoltrekking en de lunch zijn we vertrokken naar een plek die heet Lunsentorpet.
Weten jullie jonkies nog wie Luns was? Luns was een voorganger van van Agt(weten julllie nog wie dat was?) Luns was ZO bekakt dat hij niet eens verstaanbaar kon praten. Hij had geen hete aardappel, maar een hete tennisbal in zijn keel.
Maar enfin, we vertrokken dus naar Lunsentorpet. Dat was een tocht van 6 kilometer dwars door het bos met bepakking! Gelukkig was er voor de ouderen en de zwangeren een uitweg. We konden met de auto omrijden en dan over bospaden 2 kilometer erheen lopen. Ik had van te voren met Leo afgesproken dat hij de bepakking mee zou nemen in de auto en dat ik zou gaan lopen. Sjoerd raadde het me echter sterk af. Eigenlijk verbood hij het me zo’n beetje. Ik denk dat hij achteraf wel gelijk had, want er waren mensen die er tegen de drie uur over hebben gedaan.
Lunsentorpet ligt midden in een natuurgebied en het bestaat uit een hut:

de hut


met huiskamer:

waarin een echt houtfornuis

en een slaapruimte met 6 bedden en kacheltje

Voor de hut is een groot grasveld waar gekampeerd kan worden:

Verder is er nog een houthok:

en een WC-huisje met een ouderwetse poepdoos. Er is geen electriciteit of waterleiding, maar wel een pomp!

Daar waren we dan met zijn 24-en! Overal werden tentjes opgezet en Leo en ik hadden een luchtbed bij ons en we zijn in het houthok gaan slapen…. Verder werd er ook in de hut geslapen…
Er waren twee grote vuurplaatsen en daar kon je een rooster overheen draaien, zodat je een barbeque had…… Donderdag had Sjoerd met wat hulp alle levensmiddelen (behalve het bederfelijke eten) al naar de hut gebracht. De organisatie was prima. Iedereen hielp een beetje mee, we hadden hamburgers en drumsticks met aardappels en groentepakketjes. Maaike had nog een paar heerlijke sauzen zelfgemaakt, dus we konden aanvallen. Er was verder bier, wijn en verschillende soorten limonadesiroop.
Zelfs het toilet was goed georganiseerd! Er lag toiletpapier en vochtig toiletpapier, maar er stond b.v. ook een flesje zeep-zonder-water waar je je handen mee kon wassen. Ik zie er altijd vreselijk tegenop om op zo’n toilet te gaan, maar het viel reuze mee.
Iedereen praatte en lachte met elkaar. Er was beslist geen sprake van een ‘bruidegomkliek’ en een ‘bruidkliek’: er werd prima gemingled, wel werden wij ouderen door sommige jongeren een beetje vermeden. Het is moeilijk als je 20 bent om mensen van boven de 50 als mensen van vlees en bloed te zien waar je mee kan PRATEN. Ook was er gelegenheid om je terug te trekken als je dat wilde….. 50 km2 bos om je heen b.v!
’s Avonds werd er nog lang om het vuur gezeten en natuurlijk de onvermijdelijke kampvuurliedjes gezongen!
De volgende morgen kregen we massaal bezoek, ze waren de vorige middag al langsgeweest, maar toen ging het nog wel.
Moet je voorstellen: je woont in de middle of nowhere in een groot bos en opeens verschijnt daar een grote bak met JAM en flessen met LIMONADESIROOP! Dan kan je als wesp toch niet de verleiding weerstaan, zeg nou zelf! Nou vind ik dat je wespen in de natuur niet moet doden, maar daar waren meerdere mensen het niet mee eens. Ik had al stiekem een wesp uit de jam gered en water over hem heengegooid, zodat hij schoongespoeld was, maar die werd even later genadeloos doormidden gehakt, nog voor zijn vleugels gedroogd waren.
We zouden nog gaan zwemmen, maar heet begon te regenen en toen zijn we maar naar huis gegaan, maar er is ook een groep gebleven. Hieronder nog wat impressies:

allemaal gezellig rond de barbeques....


Natuurlijk moet er ook gespeeched worden. We waren van te voren gewaarschuwd dat degene die een schetch wilde doen, de WC moest schoonmaken...


en de speech was leuk....


twee 'oude' mannen bij het vuur.....


een indringend gesprek tussen broer en zus....


overal staan groepjes te praten, terwijl het vuur wordt verzorgd en het vlees wordt gebraden...


Hoewel het heel ontspannen was, waren we doodmoe toen we thuiskwamen. Maar: we hebben verschrikkelijk genoten! Bedankt dat we erbij mochten zijn en bedankt iedereen die het heeft laten slagen!!

16 Reacties op “Het dorp van Luns

  1. Back to nature!
    Wat een geweldig samenzijn….

    PS. wespen redden? ik dacht dat ik een dierenliefhebber was, maar dit gaat best ver!

  2. Mooi verslag.

    Wie was Luns? Degene die daar het beste antwoord op kon geven (en heeft gegeven) is Willem Oltmans. Die twee konden elkaars bloed wel drinken. Oltmans vertelt er uitvoerig over in de film die Theo van Gogh van hem maakte. Die bekakte man was niet zo prettig en carnavalesk als hij wel deed voorkomen. De film is een aanrader. Jammer dat ze nu allebei dood zijn. Luns ook trouwens. Maar de verhalen zijn te mooi om er zand over te gooien.

  3. Wat een geweldig feest !!

  4. Mooi! En eeh…is het een nieuw luchtbed? Of lag je weer samen aan één kant? 🙂

    • Nee Ellen, het is een nieuw luchtbed uit het gastenhuisje. We durven daar geen echt bed neer te zetten….bang dat het door de vloer heengaat.

  5. Een leuk feest dus, voor gasten en bruidspaar.

    Ik schreef hieronder dat het me een ideale bruiloft leek, maar toen wist ik niet dat dit erachteraan kwam, hihi. Daar ben ik zelf nou net weer te tuttig / teveel gesteld op luxe en te bang voor wespen voor… (-; Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

  6. Maar oude mensen die weten eigenlijk toch helemaal niks van het leven af? Die hebben vast nog nooit een mobiel of en computer aangeraakt. Dus ik snap ze best!
    Tenslotte is het nog niet zo lang geleden dat ik zelf zo dacht (het is wat, he) . Maarja, nu begin ik zo langzamerhand “moeder” te worden en zeg nou zelf, moeders weten er toch ook nooit iets van??

    🙂

    Ik herken je wespenliefde. Het is tenslotte toch ook een dier, en zij waren er het eerst…. en ze zijn eigenlijk best lief als ze die jam van hun voelsprieten en pootjes af proberen te eten.

    • Nee, ik vind die computer regelmatig op mijn rug en dan kan ik niet bij de toetsen……. en mijn wasmiddel is bijna op, daar alleen kan ik over praten….

  7. Wat een prachtig samenzijn.
    En wat fijn dat je ons laat meegenieten.
    Ik herinner mij geweldige vakanties in Val di Mello.
    Met grote kampvuren en leuke verhalen en lekker eten.
    Jouw blogfoto’s doen mij daaraan denken.
    Vriendelijke groet.

  8. Wat mooi Janneke!!

    Groetjes,Corina

  9. Wat een geweldige bruiloft op deze manier. Wie Luns was weet ik nog goed, hij bleef maar en was niet weg te branden als minister van BZ.

    En wat wespen betreft, zolang ze geen nest in mijn huis bouwen, vind ik het best leuke insekten. Als er per ongeluk eentje in mijn kamer tegen de ramen opbotst, neem ik een glas en een kartonnetje en breng het diertje weer naar buiten. Dat doe ik trouwens met alle mogelijke beessies. Spinnen, vliegen, een verdwaalde kikker , waarschijnlijk door één van de katten mee naar binnen genomen, evenals een spitsmuis. Al die dieren levengraag denk ik en daarom breng ik ze weer buiten. De enige grens trek ik bij steekmuggen. Maar die zijn zelf begonnen met mij te belagen dus. . . . . dan is het oorlog.

  10. Met vliegen heb ik ook geen medelijden!

  11. Wat een bijzondere bruiloft! 😀

  12. @Janneke: NOg even over het bed in het gastenhuisje: Neem een bed wat dicht bij de grond staat (zonder hoge poten dus), dan moet het gaan. Want als er nu 2 personen op het luchtbed liggen, is dat ook zwaar….(ligt er maar aan wie daar ligt, maar toch…)
    Mijn zoon de meubelmaker zegt: Als er 4 personen in dat huisje kunnen staan zonder dat de grond zakt, kan je er ook een bed neerzetten waar 2 personen in liggen:) Hij moet het weten…..en anders: Poten van een oud bed afzagen, brede plankjes eronder zodat het gewicht niet op 4 kleine pootjes maar op bv 3 lange brede latten staat…..gaat goed en slaapt beter dan een luchtbed:))

    • Ja, dat is een goed idee, van die plankjes! Maar ik vond het probleem ook dat een gewoon bed zelf veel zwaarder is dan een luchtbed….. De grond kraakt soms vervaarlijk onder je voeten nl. Het is natuurlijk maar een tijdelijke oplossong. Zodar we ons huis in Nederland hebben verkocht, kunnen we het gastenverblijf achter de garage maken. Daar komt dan ook een keuken en een douche en WC. in.

Geef een reactie

