Vakantie in eigen land


Leo en ik zijn vanmorgen vertrokken voor een tweedaags tochtje. Eerst zijn we naar Söderköping geweest. Ik heb daar al over gelogd hier. Vervolgens zijn we door allerlei binnenweggetjes naar Västervik (spreek uit Westerwiek) gegaan. O, en wat is het MOOI hier! Bos, heuvels met rotsen en bloemen , meertjes, omzoomd door bloeiende weiden en prachtige oude boerderijen en landhuizen in allerlei kleuren: blauw(tegen de vliegen zeker), steenrood, geel, groen en wit, allemaal met prachtige tuinen. Onderweg hebben we heerlijk geluncht met gerookte paling en witbrood, gekocht in Söderköping.
Västervik is een prachtig havenstadje gelegen op een schiereiland aan een Scheer (Scherenkust), zodat het aan drie kanten door water omgeven is. Het was er erg druk, overal zaten mensen op terrasjes en op banken aan het water ijs te eten. Er waren wel 60 motoren en er kwamen er steeds meer bij. Daar zochten we een hotel en vonden het ook, maar het kostte 230 Euro per nacht. Nu ligt Västervik op ruim 100 km. van huis en het was pas half vier. We besloten verder te reizen en ergens anders een hotel te zoeken of naar huis te rijden. Het is natuurlijk hoogseizoen en de prijzen zijn dus navenant. Vervolgens zijn we naar Vimmerby gereden waar het Astrid Lindgrenpark is. We zijn er niet in gegaan. Dat bewaren we voor een keer met de kleinkinderen (of Tricky!) Daar hebben we gegeten (allebei iets anders, allebei iets met garnalen)en toen zijn we weer naar huis gegaan. We verlangden allebei naar ons eigen huis, dat is vakantie genoeg. Leo zit alweer honkbal te kijken en ik ga zometeen lekker kijken en naaien! Ondertussen tikt de regen op het serredak en wij zitten gezellig binnen…..Heerlijk vakantie!!

Söderköping, riviertje


de huizen hebben alle kleuren


wilde bloemen

17 Reacties op “Vakantie in eigen land

  1. Mooi riviertje.
    Ik herinner mij een vakantie in Italie langs een bergbeek.
    Wakker wordend duurde het lang voordat ik begreep dat het stromende water geen regen is.
    Na diep nadenken begreep ik dat er dan regendruppels op het tentdoek moeten tikken.
    Kun je meer een stadsmens en boekenwurm zijn ……
    Uiteindelijk slaap ik ook goed in mijn tentje op de plek waar ik moe ben!
    Maar jullie naar huis rijden snap ik ook.
    Vriendelijke groet.

    • Ja, het is dom.We hadden onze tent in de achterbak moeten gooien…hoewel: ik hoorde dat de campings dit jaar ook overvol zijn in Zweden. Gelukkig kan je hier overal vrij kamperen….

  2. Vakantie in eigen land, heerlijk he? Wij gaan ook (nog) niet anders dan naar NL…verder hebben we hier nog lang niet alles gezien..

  3. Ben dol op Västervik! Super leuk plaatsje, als het maar een uurtje van ons huis was geweest dan hadden we afgesproken hoor!!!

    Ha det så bra 🙂

  4. Wat een schitterende foto’s. Alleen als ik je vorige blogje lees over alles wat je moet doen in de tuin, dan denk ik: vakantie? Hmmm, wat een werk. Maar je voelt je er gelukkig goed bij.

    • Ja hoor, voor mij is het echt ontspanning! Ik ben heerlijk buiten en ik zie alles langzaam onder mijn handen de vorm krijgen die ik wil. Wel denk ik erover om in de herfst een tuinman de tuin winterklaar te laten maken en misschien volgend jaar in het voorjaar hem een beetje te laten snoeien…….

  5. Eigen land? Dus Zweden is jouw land. Geweldig dat je dat zo voelt.
    Je laat ons hele mooie plekjes zien.

    • lJa, zo voelt het wel. Iemand (Zweeds)vroeg me hoe het me bevalt en daar zei ik tegen: “Ik voel me hier volledig thuis, maar ook voortdurend op vakantie” en zo is het eigenlijk. Misschien dat jullie dat ook krijgen in Turkije…..

      • Ik was van te voren gewaarschuwd door iemand die dacht dat ik het als 1 groot avontuur zou zien en dat ik dan na een paar maanden hard op aarde terug zou vallen omdat de vakantie dan *voorbij zou zijn* en zou ontdekken dat we hier nog een paar jaar zouden *moeten* wonen.
        Gelukkig voelen we ons hier helemaal thuis én hebben we inderdaad, net als jij, doorlopend een vakantiegevoel!
        Dat is eigenlijk het beste wat je kan overkomen als je verhuist naar een ander land!
        :D:D:D

  6. Wow wat mooi zeg, Ja zegt me ook wel iets, maar volgend jaar willen we hier eerst Schotland doen, helemaal in het noorden
    Fijn weekend
    Patricia

    • Dat is inderdaad ook prachtig! De zee maakte op mij een onvergetelijke indruk: de warme Golfstroom bostst daar op de kust. Het water is TURQOISE en er zitten zeeëgels in o.a. Langs de kust groeien en bloeien op de rotsen mediterrane vetplanten. 100 m. verder in de heuvels groeit rendiermos!! Noord-Schotland ligt ter hoogte van Zuid-Noorwegen, maar door de golfstroom die daar gewoon oversteekt, is het een ander klimaat……

  7. Mooi! Je weet me steeds weer te overtuigen dat ik eens op vakantie moet naar Scandinavie / Zweden.

  8. O dit verhaal roept heimwee op!. Ik heb eindeloze kanotochten langs de skärgard gemaakt van Oskarshamn tot Söderköping (tentje mee). Het is echt een van de mooiste plekken die ik in Europa ken! Dwalen langs onbewoonde eilandjes , wild kamperen, vruchten plukken, vuurtje stoken!
    En Västervik was dan ineens een hele stadse plaats met alles wat je op onbewoonde eilandjes niet hebt zoals bv terrasjes met ijsjes!!

  9. Prachtig land!! Ik vind die foto van de gekleurde huizen mét de stokrozen zoooo mooi! Tijdje geleden dat we in Zweden waren (1998) dus wie weet komend jaar (hoewel Noorwegen ook hoog op m’n verlanglijstje staat!).
    Fijne zondag!
    Groetjes, Chantal

Geef een reactie

