MUL-TI-TAAS-KEN AJ, AJ, AJ, AJ. MUL-TI-TAAS-KEN, I, I, I, I!!(op de wijs van FC Twente)


Hier verglijden de dagen heerlijk multitaskend. Er moet iedere dag even in de tuin gewerkt worden. Ik heb allerlei materiaal op accu. Na een uur kan ik niet meer verder, want dan is de accu leeg en moet weer opgeladen worden.
Ik durfde niet zo’n grote electrische heggeschaar te kopen,(ik zie me al van het keukentrapje vallen terwijl ik de heg snoei met dat ding in mijn handen), dus heb ik zo’n lullig trimmertje gekocht en daar moet ik nu 100 m. heg mee knippen samen met mijn electrische snoeischaar.

Sjoerd zal me wel uitlachen, maar door iedere dag een uurtje te werken, heb ik in ieder geval alweer uitzicht vanuit het keukenraam op de schapen, op de stieren en op het graanveld voor ons huis.

Als je goed kijkt zie je in de verte de koeien/stieren!


Met mijn ‘wesp’ maai ik achter de struiken en om de bomen heen.

Het lange gras is nu niet zo mooi meer, dus maai ik het allemaal af. Door steeds een stuk je te doen, heb ik zo’n 20 m2 gras tevoorschijn ‘getoverd’. Het probleem is nu dat de grasmaaier het niet meer in 1x haalt op de accu, omdat hij meer moet maaien, dus wordt het gras in twee keer gemaaid. Dan moet het grasveld ook afgekant worden, want ik heb een brede paardebloemenrand i.p.v. gras. Omdat ik pijn in mijn rug krijg van langer dan een uur spitten, doe ik iedere dag een stukje.
Verder is het volop oogsttijd. Jullie krijgen daar nog een apart logje over.
Net buiten mijn tuin aan de zijkant, blijken gigantische frambozenstruiken te staan. Doordat de bermplanten er overheen groeien, moet je de takken, volbeladen met heerlijke rijpe frambozen, tevoorschijn trekken alvorens je ze kan leegmaken. 50 meter verder begint het bos en daar is het nu bosbessentijd.

bosbessen!!


Ik ging enthousiast met een emmer en een mandje plukken. Bosbessen en frambozen dus en ik begon met de bosbessen. Als kind plukte ik bij Amerongen altijd emmers vol en daar werd dan jam van gemaakt. De laatste keer dat ik bosbessen geplukt heb is een keer op vakantie in Schotland volgens mij toen de kinderen klein waren….. Ik begon dus vrolijk en toen ontdekte ik iets vreemds. HET WAS ZWAAR!! Dat was vroeger nooit! Ik ben dus even aan het rekenen geslagen en ik denk dat de laatste keer zo’n dertig jaar geleden was. Ondertussen is er iets met mijn lijf gebeurd blijkbaar, want ik kreeg er nu pijn van in mijn rug en ik vond het maar verrekte langzaam gaan…….. Dat wordt dus ook iedere dag een paar uur i.p.v. een hele dag. Die frambozen gingen een stuk beter, want ze groeien aan de andere kant van de greppel tegen een berm op, dus ik kan plukken op sta-hoogte. Volgende keer neem ik een krukje mee voor de bosbessen.
Dan moeten iedere dag de buitenplanten, de tomaten en de komkommerplant water hebben en twee keer in de week mest. De uitgebloeide bloemen moeten uit de bloemen en er moet gediefd worden enzo. Dat kost meestal ook een uurtje werk.

Petumia's met op de achtergrond geknipte heg.


komkommers


tomaten!


En als jullie dan denken dat dat alles is, dan hebben jullie het verschrikkelijk mis! Daarnaast ben ik iedere dag zeker 1 1/2 uur op mijn blog bezig en logjes van anderen aan het lezen en van commentaar voorzien. Ik lees ook en vergader soms (voor de Kerk) Ik heb een middag voorlichting gegeven op het revalidatiecentrum hier over een kind waar ze niet uit kwamen, ik heb zo nu en dan een borstelkind…. En achter deze deur:

wordt ’s avonds gequilt en TV gekeken. Dat doe ik altijd tegelijk. Alleen naaien vind ik saai en van alleen televisiekijken krijg ik schuldgevoelens en ik val in slaap. Hij schiet best op, de quilt.
Mijn oogstlogje komt er nog aan. Jullie begrijpen wel dat ik dit logje nu alleen maar heb geschreven, omdat de tuin een wasdag heeft…. Verder is het hier nog steeds lekker, alleen ik word ziek van de vliegen. Ze waren bijna helemaal weg, maar ik heb gisteren een rijsttafeltje gekookt (we hadden gasten)en toen had ik weer een heleboel vliegen in de keuken en overal. Vanmorgen heb ik dus de keuken helemaal weer goed schoongemaakt en ik heb iets leuks ontdekt. Overal waar ik het had schoongemaakt, spoot ik met de plantenspuit gevuld met een beetje schoonmaakmiddel, een beetje water en…. een scheutje LISTERINE (mondwater!) nog even na. Nou, dat vinden ze HELEMAAL niet leuk! Ik spuit ze er ook mee dood trouwens, vinden ze ook niet leuk. Dat doe ik er dus ook nog bij: iedere dag ben ik een uur of twee bij elkaar op vliegenjacht. Vinden jullie het genoeg? De Zweden niet! Als ik een mobiel abonnement wil, krijg ik het niet omdat ik niet WERK!!!!

13 Reacties op “MUL-TI-TAAS-KEN AJ, AJ, AJ, AJ. MUL-TI-TAAS-KEN, I, I, I, I!!(op de wijs van FC Twente)

  1. Klinkt lekker druk, Janneke!

    Mijn komkommer slingert over de grond, dit is een betere manier 😉

  2. Tjena! Heb je de – vaak rode – plastic ‘hand/bärplockare’ al geprobeerd? Met een soort van kam ga je door de bessenplant heen en zo vang je de bessen op (en een beetje ‘skräp’). Groetnis, Anna vanuit een regenachtig Småland

  3. Zow wat een mooie foto’s, vooral dat groene van de tomaat. Ook de petumia’s, mooi.

    Patricia

  4. Wat een drukke bezigheden.
    Anderen zullen dit in twee werkdagen stoppen.
    Maar voor de Zweedse telecom-bedrijven werk jij dus niet.
    En twee mobieltjes op naam van werkende echtgenoot???
    In Nederland zijn er nu geloof ik gemiddeld 2 tot 3 mobieltjes per inwoner in omloop.
    Vriendelijke groet.

    • Nee, ik heb nu een prepaid en dat gaat prima. Thuis hebben we geen mobiel bereik en dus gebruiken we daar de vaste telefoon en als we van huis zijn, kunnen we bellen en gebeld worden. Verder gebruiken we ook skype nogal intensief, dat kost helemaal niets.

  5. O, die vliegen!!!! Ik word er ook gek van. De basilicum helpt hier niet voldoende. Je stip, water, schoonmaakmiddel, mondwater ga ik per direct proberen!!!

    Je bent wel druk bezig, tuin, quilten, vergaderen enz. Wel de werk-rust verhoouding in de gaten houden, hoor ;-))

  6. hoioi, dit is de meest recente post die IK kan zien… dus ik weet niet of het aan mijn feed ligt of aan jouw blog?!

  7. Wat een drukte. Maar wel heerlijk hoor, zo buiten bezig zijn. Ik zou alleen toch wel voor wat stoerder (als in zonder accu’s) gereedschap gekozen hebben.

    • Nou, daar zijn twee problemen mee: Ten eerste moet je een verschrikkelijk lang snoer hebben MET de kans dat je het snoer doorknipt met je apparaat en als je een benzinemotor erop neemt, ben je in de vreselijke herrie en benzinedamp aan het werk. Dan maar iedere dag een stukje….

  8. Beetje groen van jaloezie kijk ik naar je tuin……..jemig, als ik 5 minuten onkruid wied ben ik voor maanden klaar. Als ik 1 plukje per dag doe……nou ja, je hebt een prachtige lap grond met de meest spannende dingen zoals komkommers, super zeg!

    En bosbessen en frambozen in je achtertuin, zonder mobiel abonnement kun je lekker rustig plukken! Stel je voor, jij op je krukje met je mandje tussen de bosbessen mobiel bellend, dat beeld overleven de Zweden niet!!

  9. Wat heerlijk allemaal!
    Zullen we een poosje ruilen, jij even terug in de tijd met 4 kids en alle sores daar rondheen en ik heerlijk in de middle of nowhere lekker in de natuur heerlijk bezig zijn, en niks in en aan mijn hoofd!
    In gedachten lijkt me dat leuk, maar ik weet toch dat ik dat niet volhou, voor de dag om is zou ik al bellen of het allemaal goed zou gaan(waar ik bij jou overigens niet aan twijfel, zijn meer die moedergevoelns enzo). En ik denk ook niet dat mijn hoofd leeg zou zijn.
    Maar dromen van zoiets is al heerlijk, dan zweef ik in mijn droom wel even langs.
    Je hoeft je trouwens niet te vervelen zo! heb je nog wel tijd om op de veranda op je ligbed te duiken af en toe, want dat mis ik in je verhaaltje.
    Liefs, Lydia

    • Nou, tijd om op mijn ligbed te liggen heb ik inderdaad helemaal niet meer, maar ik geniet net zo hard van het zijn en werken in de tuin! Maar Lydia: voor alles is een tijd en het is zaak om te genieten van de tijd waar je in zit…..en af en toe even wegdromen………

Geef een reactie

