Rampvakantie


In navolging van haar en van haar die interessante vakantieverhalen schreven en van haar en haar die rampdagen optekenden en omdat ik het zo leuk vind om die te lezen, wil ik meegaan in de trend en een vakantieherinnering ophalen die misschien ook wel leuk is voor jullie om te lezen. Achteraf erop terugkijkende, is het leuker dan toen we er middenin zaten, dat wel.
We schrijven 1986. We hadden op dat moment 4 kinderen van 12, bijna 11, 8 en 4 jaar. Het jaar daarvoor waren we niet met vakantie geweest, want toen was ons huis zo’n beetje afgebrand geweest en waren we weer aan het inrichten (ander verhaal, andere keer). We gingen naar Italië met de nieuwe tent die we in ocktober in de uitverkoop hadden gekocht De oude tent was in de brand omgekomen). Het eerste ongeluk gebeurde toen we een dag of drie onderweg waren. We gingen een wandelingetje maken en ik zwikte in een gat in het asfalt. Ik voelde onmiddelijk een krak in mijn ringteentje en ik voelde dat het niet goed was. Leo raakte een beetje in paniek en zei dat we terug naar huis moesten. Ik zei dat het wel mee viel en verbeet de opkomende pijn. We stonden op een fantastisch campinkje boven op een berg en we hadden een echt leuk restaurantje bij de beheerders van de camping ergens in Midden Italië, Apennijnen. De pijn werd steeds erger en we gingen tussendemiddag in het restaurantje eten. De pijn werd nog erger en ik zei dat ik vast terug ging naar de tent, terwijl Leo nog wat bleef drinken en uitbuiken. Ik kon bijna niet meer lopen en onderweg naar de tent viel ik flauw van de pijn. Een van de kinderen was met me mee naar de tent gelopen en zij ging snel Leo halen en er kwamen wat Italiaanse buurkampeerders op de ellende af. Zij namen me mee naar het naburige ziekenhuis en inderdaad: teen gebroken! Ze zeiden dat je daar tegenwoordig geen gips meer voor kreeg, maar dat dat met rust moest genezen. Ik moest maar een beetje op een stoel blijven zitten met mijn been omhoog ongeveer een week. OK, we besloten, omdat er nu toch niet gewandeld kon worden om naar het zuiden door te rijden, dan konden we daar zwemmen. We zijn dus doorgereden naar de teen (van Italië) en hebben daar een camping gezocht. Daar was het leuk. Ik heb daar geleerd echte Minestronesoep te koken van een echte Zuid-Italiaanse met een courgettebloem erin verwerkt. Na een paar dagen ontdekten we dat we zo’n 200 km. van de Etna af zaten, dus een dagtocht behoorde zeker tot de mogelijkheden. Ik kon alweer een beetje hobbelen op mijn gebroken teentje en ik zou vnl. in de auto zitten. De heenreis verliep heel soepeltjes, de overtocht naar Sicilië ook en om een uur of twee waren we bij de Etna. Je kon toen nog lopend naar de krater na een tochtje met een 4wheeldrive bus, volgens mij is dat na ons bezoek zo’n beetje verboden. Op een gegeven moment gooide onze zoon (bijna 11) een steen naar omlaag en toen klonk er even later een geluid alsof er daar beneden een vrachtwagen met auto’s erop over een viaduct reed. De suppoost(of hoe zo iemand ook heet) vroeg scherp aan mijn zoon wat hij had gedaan en gaf hem op zijn falie. “Dit is een actieve vulkaan” zei hij, “daar moet je niet zomaar van alles ingooien, dat is gevaarlijk!!” Een week nadat we thuis waren, is de Etna uitgebarsten met een kracht zoals al een hele tijd niet meer was gezien en daarna werd het te gevaarlijk bevonden om nog met toeristen bij de krater te komen; jullie weten dus nu waarom…. Morgen vertel ik over het volgende ongeluk….

9 Reacties op “Rampvakantie

  1. Hahaha, wat een verhaal! Vervelend van je teen, maar wat een bizar einde!! 😀

  2. Dus de uitbarsting van de Etna kwam door die steen??? Min of meer?

    Wat een vakantie was dit zeg, ben benieuwd wat er nog volgt en ja, wat kan zo´n klein teentje pijn doen hè?

  3. Leuk is het om vakantieverhalen te lezen (over andermans ellende) maar kijk een zoon die een vulkaan aan de praat krijgt is wel een heel bijzonder kind. Ik wacht met spanning op het volgende deel.

  4. Janneke! Mag ik het recept van je soep met courgettebloem? Ik zag namelijk van de week dat we courgettes in de tuin hebben mét bloem, toen zei ik tegen mn moeder… Janneke heeft een recept waar je die bloem in kan verwerken 😀

    Wat een rampenvakantie! AAAhhh die vulkaan…. ben benieuwd wat er nog meer volgt 😐

    Liefs

    • Ja, toen ik het stukje doorlas van die soep vorig jaar, zag ik dat ik inderdaad het recept niet opgeschreven had. Ik maak er wel een logje van, dan heb jij het en alle anderen die dat willen.

  5. Vond ik het al rot van die teen, komt er nog eens een actieve vulkaan overheen. Tjee, ik wist niet dat een steentje zoveel impact had.

  6. Oh, waren jullie dat toen! Foei. 😉

  7. Ah bah, dat is niet fijn. En zeker niet op vakantie!!

Geef een reactie

