Ik verziek het hele zweedse evenwicht….


Het is hier verschrikkelijk droog aan het worden. Wij hebben uit Nederland een fantastisch sproeisysteem meegenomen, maar de slang is maar 25 m. lang en de tuin is 45 bij 40 m. Aan de zijkant van het huis, aan de andere kant van de keuken zit een buitenkraan, maar daar haal je bij lange na de hele tuin niet mee natuurlijk. Gisteren ontdekte Leo dat aan de andere kant, aan de buitenkant van de badkamer, ook een buitenkraan zit! Alleen het kraansleuteltje was er niet bij en de sleutel van de andere buitenkraan past er niet op. Vandaag heb ik dus met plasticine een afdruk gemaakt van die buitenkraan en ben met mijn andere sleuteltje de hort opgegaan. Je hebt hier veel grote zaken met een minimum aan personeel en een maximum aan zooi. Het duurt even voor ze begrijpen wat je wilt en dan ligt het waarschijnlijk echt niet aan mijn slechte zweeds àls ze het al begrijpen. Vervolgens hebben ze het niet. Bij de vierde zaak, kreeg ik na enig aandringen een echte technische man te pakken. Hij keek even om zich heen en gaf me toen het adres in de stad van een zaak die waarschijnlijk zulke dingen verkoopt. Het was een oude sluiting zei hij en bij die zaak had ik nog wel kans om er iets voor te vinden. Na lang zoeken vond ik de winkel en toen was het zo gepiept. Ik kreeg een compliment dat ik het zo creatief had opgelost door een afdruk te maken van het slotje van de kraan en hij gaf me een sleuteltje mee dat zeer zeker zou passen. Ik had er een hard hoofd in, maar inderdaad, het zat als gegoten en de kraan kon open. Ik blij en meteen begonnen met sproeien. Ik zet dan de wekker op een uur en dan verplaats ik de sproeier. Vanavond hadden we een barbeque en ieder uur verplaatste ik de sproeier, maar…… op een gegeven moment sproeide hij nog maar heel zachtjes! Ik dacht dat er toch iets fout gegaan was met de slang en de kraan, maar ik kon niks ontdekken. Later, na wat gemorrel aan de slangen en wat duw- en trekwerk om het beter te laten passen, deeed hij het weer iets beter. Toen kreeg ik een telefoontje van de buurman. Hij zei dat ze geen water hadden. Ik zei dat bij ons de druk ook heel laag was, want dat ik de tuin aan het sproeien was en dat de sproeier niet ging. Toen zei hij dat dat waarschijnlijk de oorzaak van het probleem was. Als je zo veel water in een keer gebruikt, raakt de wel leeg. Weet ik veel! Ik heb snel de slang uitgezet en mijn verschrikkelijke excuses gemaakt. Dan moet ik maar iedere dag een ander stukje van de tuin een uurtje hoogstens sproeien of anders moet mijn tuin verdrogen. Je gaat natuurlijk niet een buurman zonder water zetten omdat jij een mooie tuin wilt hebben! Ik zei nog dat wij in Holland dat probleem niet zo goed kennen omdat we daar altijd water hebben; ik hoop maar dat hij het begrijpt.

Alles groeit en bloeit (nog wel)

20 Reacties op “Ik verziek het hele zweedse evenwicht….

  1. Sproeien maakt planten lui.
    In plaats van diep te zoeken naar water gaan planten oppervlakkig wortelen.
    En wachten ze op de volgende sproeibeurt.

    Bij hele erge droogte is het beter om de slang laten liggen en een echt doordrenkte plek te maken.

    Vragen bij de buren hoe zij hun planten verzorgen wil ook helpen.
    Of bij de vorige tuineigenaren informatie vragen kan ook helpen.

    Ik raad eigenlijk af om te sproeien …

    Grondsoort, plek en klimaat verzorgen de planten.

    Vriendelijke tuingroet uit Amsterdam-ZuidOost.

  2. Ja, dat weet ik, maar daarom doordrenk ik ook een gedeelte helemaal om dan pas weer te sproeien als alles helemaal droog is. Maar misschien moet ik nu een stukje doordrenken en de volgende dag een ander stukje……..

  3. Bij sproeien verdampt veel water.
    Gewoon de slang op de grond leggen is makkelijker.
    En gebruikt minder water.

    Maar regen is onder weg …..

  4. nee, hier kan het weken droog zijn met maar een paar druppels water every once in a while.

  5. En we hebben weer een verschil tussen NL en Zweden blootgelegd.

    Heb je alweer water?

    • Sterker nog: het heeft vannacht geregend! En nu is het weer stralend blauw en mooi als ever! Snap jij het, snap ik het……

  6. Ah dankzij Rob stop ik subiet met sproeien. Eigenlijk wist ik het ook wel, maar ja, je wilt inderdaad je plantjes er mooi bij hebben staan.
    Fijn dat je een nachtje regen had.

  7. Ik sproei eigenlijk nooit. Maar hier zit het grondwater dan ook niet zo heel diep en gaat het argument van Rob Albers beslist op. Bij jullie vermoedelijk niet en dan is stukje bij beetje sproeien denk ik het beste.
    Volgens mij kun je je beperken tot de bloemen en pakken de bomen en struiken hun vocht toch wel.

    Ik zou er nooit aan gedacht hebben dat jullie water uit een wel krijgen. Hoe wordt dat dan gezuiverd, of is het al schoon?

    • Het water is hier zo schoon dat het niet gezuiverd hoeft te worden! Er is ons verteld dat je zelfs gewoon uit de meren hier kan drinken, niet alleen stromend water. Niet dat wij het risico willen nemen, maar het schijnt gewoon te kunnen…..

  8. Ik sproei eigenlijk ook nooit, alleen de potten krijgen iedere dag water, moet ook steeds in duscussie daarover met manlief die het liefst iedere dag de slang in de tuin zou leggen op zonnige dagen en dan nog het liefst midden op de dag! Verschroeid gras? Welnee dat valt best mee 😦 Het is hier inmiddels al wel kurkdroog, nog geen regen gehad/gezien. Hoelang zouden de planten het volhouden zonder water, ’t is per slot van rekening een Hollandse tuin?

  9. Je moet niet te snel gaan sproeien. En hier in Nederland zijn ook al weer sproeiverboden voor de boeren ingesteld. Ik vind dat je dan als gewone burger in ieder geval zuinig met water moet zijn. Niet de auto of de ramen wassen en dat soort dingen.

  10. Wij hebben een slang met gaatjes (zo gekocht dus) en die ligt tussen de planten die snel slap hangen (o.a. hortensia’s), die wordt indien noodzakelijk aangesloten op de kraan en wordt er ’s avonds laat water gegeven tot de de grond door en door nat is. Dan kunnen ze er weer even tegen!

    • Ja, dat is ook nog een idee! Ik heb allerlei plantjes zelf gezaaid en uitgeplant. Die moeten echt goe den regelamtig water hebben. Ik ga me er volgende week eens goed in verdiepen.

  11. Ik lig vlak van het lachen, zoiets had mij ook kunnen overkomen! Rare jongens die Zweden!!

  12. Oh gosh, sorry, hahahahahahaha dat heb jij weer 😉

    en ondertussen een immense discussie over wel en niet sproeien, ik sproei niet, hoeft niet, maar planten in bakken moeten toch echt wel sheuten hebben, kunnen moeilijk door beton heen wortelen naar beneden langs de buren, lol…

    Maar zelfs dat, één plantengieter van woonkamer kaliber per dag normaal formaat… dat is te doen.

    XXX

  13. 😉
    wat een veelzijdig en boeiend leven heb jij toch! 😀

Geef een reactie

