Helicopterwesp


Ons buurjongetje heeft zo’n helicoptertje weet je wel, dat je op afstand kan besturen. Vanmiddag dacht ik dat dat ding binnenkwam, maar het was een WESP zo groot als mijn duim. Ik lieg niet, ik heb er een foto van:

Hij zit dus op zo;n groot waxinelichtje (herken je de bakjes Lydia?)


Ik heb nog nooit zo’n grote wesp gezien. Weet iemand of er tropische wespen bestaan van dat formaat? Anders komt hij misschien uit het gat op de Noordpool (zie mijn logje van gisteren). Tenslotte wonen we daar niet zo erg ver vanaf…… (grapje, ik kan dat nooit met die smilies)
Ik vond het zielig om hem dood te maken, dus ik heb een keukenrol genomen en in het ene gat heb ik een prop papier gedaan en over het andere gat een bakje nadat ik hem gevangen had natuurlijk hè.
Toen ik hem losliet vloog hij ronkend weg naar het westen…..

18 Reacties op “Helicopterwesp

  1. Hoi Janneke, ik lees je blog al een tijdje met veel plezier. Nog nooit gereageerd, maar vandaag komt het er eindelijk van. Ik denk dat je wesp een hoornaar is geweest. Ze zijn behoorlijk wat groter dan een gewone wesp, maken meer herrie maar zijn gelukkig minder agressief. Hoewel dat mij niet belet ze te verjagen als ze te dicht bij me in de buurt komen. 🙂

    Zomergroet, Dorine

    • Dank je Dorine. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik zal er eens op googlen. Wat leuk dat je reageert. Ik vraag me altijd af wie de lezers zijn, maar nu weet ik tenminste dat jij er een van bent…

      • baasbraal

        Ja, het is inderdaad een hornaar. Die kop is precies hetzelfde net als dat achterlijf. Maar ik had denk ik wel een heel groot exemplaar, want hij was beslist groter dan 3 cm. Ik denk dat hij eerder 5 centimeter was. Het klopt dat ze vriendelijker zijn dan gewone wespen; hij keek me echt zo aan van: “Wat ge je allemaal met me doen?”
        Ik had er nog nooit van gehoord!

  2. Ik heb ze een keer in duitsland gezien, daar waren een heleboel van deze wespen, maar ik ga ook daar een blokje voor om brrrr.

  3. Wooow! Dat is wel heel groot! Hoop er nooit 1 tegen te komen!

  4. Dat is een grote, en wespen ben ik niet zo gek op, dus dat doe ik wel met de vliegedinges als ik ze binnen heb zeker, omdat ik ze amper te pakken krijg… en mijn dochter is allergisch voor de eventuele steek en raakt in paniek als zij ze alleen al ziet, doet ze ook van nachtvlinders trouwens, whahaha, alles wat klein is en vliegt…

    XXX

  5. Denk er wel om dat als ze steken, het veel pijnlijker is dan van een gewone wesp. Ik zag mijn zus vorig jaar flauw vallen van de pijn/schrik!

  6. leuk dat je de bakjes nog gebruik, ik zal het tegen de kinderen zeggen. Ik weet niet meer wie ze gemaakt heeft, mijn geheugen laat het wat dat betreft afweten.
    Lydia

  7. Een hornaar dus. Hier noemen we alles wespen en bijen. Terwijl ik goed weet dat die kleine bruine bijtjes, die om het mezenhokje cirkelen, geen echte bijen zijn. Misschien weet Dorine ook hoe die heten?

    Zo’n hornaar ziet er flink dreigend uit. En het lijkt alsof ie iin deeltjes is opgebouwd en aan elkaar genaaid. Brrrr.

  8. Das een flinke jongen. Ben niet zo dol op al dat gespuis.

  9. Jakkie wat een joekel…..

  10. Behh…. ook zo’n wesp zal wel nuttig en ndogi zijn in de natuur, maar voor mij hoeft ie niet!

  11. Mijn eerste reactie was: brrr, maar toen ik nog eens keek zag ik dat hij mee viel. Vriendelijk neefje van de wesp zeg maar. Uh neef!

  12. Wij hebben ze wel eens in de caravan gehad, in de Achterhoek. Ik vind ze ranzig groot en eng!

  13. IEKSSSSSSS !!! Ik krijg helemaal de kriebels van dat beest !

  14. Zo he, dat is een flink exemplaar. En dat in Zweden! 😉
    Ik vind het geweldige aan deze tijd van het jaar dat er nog (bijna) geen wespen rondvliegen.

  15. Wij hebben in frankrijk een keer een nest ”frelons” gehad (leken ook grote wespen).
    Die zijn echter wel gevaarlijk en moesten door de brandweer verwijderd worden.
    Ons is verteld dat een paar van die insecten een paard kunnen doden. Maar misschien is dit een vriendelijke verwant. Hartelijke groeten

    • Dat klopt, maar ze steken bijna nooit! Als ze steken zijn ze heel gevaarlijk, die hornaars. Ze zijn echter heel goedmoedig. Als ik er een nest van zou hebben bij mijn tuin, zou ik ze ook door de brandweer laten weghalen, maar af en toe een verdwaalde kan ik wel aan….

Geef een reactie

