De langste dag is alweer voorbij, maar het feest moet nog komen….


Gisteren was het dus zo ver: de langste dag! De zon ging hier om 3.56 uur op en om 22.02 onder, maar deze kille cijfers zeggen niet dat het de hele nacht niet compleet donker wordt in deze dagen. In de atmosfeer blijft het licht schijnen en er ontstaat midden in de nacht een heel apart schijnsel. Het schuurtje met een witte lijst en de witte reling van ons terras, worden op een hele speciale manier vanuit het Noorden verlicht. Het is een licht tussen spookachtig en sprookjesachtig in, echt bizar. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar die wordt toch te donker om het goed te zien. Toen we vroeger eens in Noorwegen de middernachtszon hebben gezien, was die paars. Bij het ploegen door drie keer een atmosfeer, verandert de kleur. Alles waar de zon op schijnt, wordt dus ook paars, de rotsen, het strand enz. We hebben er toen een foto van gemaakt, maar de zon is op die foto gewoon geel en de omgeving ook. Ik denk dat door het hoge paarse gehalte van de zon die zo’n 600 km. hoger schijnt, het wit in mijn tuin extra oplicht, net als bij zo’n discolamp (ik weet de naam even niet). Ik word er speciaal wakker voor en sta dan zo’n 10 minuten te kijken en te klooien met mijn fototoestel. Daarna ga ik maar weer slapen, wat moet ik anders doen?
En wat heb ik gedaan op de langste dag? Ik had allerlei keutelplannetjes, maar ik werd om half negen gebeld of ik met een vriendin mee wilde naar Stockholm om te protesteren tegen de dreigende nieuwe wet in Zweden, waarin thuisonderwijs verboden gaat worden. Dus heb ik alles laten vallen om 200 km. heen en 200 km. terug te rijden. In Stockholm hebben we op een onvervalst zweedse manier geprotesteerd: heel netjes! Er zijn nl. twee regeringsgebouwen waartussen zich de Kamerleden en Ministers (gans zonder beveiliging!!) heen en weer spoeden. Als ze langskwamen, kregen ze een folder aangeboden. Dat was alles! Het was in het absolute centrum van Stockholm, dus ik heb ook nog even in een paar straatjes gelopen en rondgekeken. Er waren erg veel toeristen. Ik hoorde een heleboel talen, waaronder ook Koreaans!
Gisteravond kwam Jessica nog en hebben we video’s van kinderen bekeken en een paar afspraken gemaakt om kinderen echt te bekijken en adviezen te geven. Om 10 uur ben ik nog even bij Leo aangeschoven om honkbal op t.v. te kijken, maar na vijf minuten zat ik al te dommelen.
Vrijdag is het grote feest. Dan wordt er gedanst om de boom of staak of zo. Ik zal jullie bijpraten met foto’s en zo. Jullie krijgen nog een apart logje over de vrienden die a.s. vrijdag zouden komen, maar niet komen……
Nu ga ik keutelen wat ik gisteren niet gedaan heb, een kinderpicknickbank kopen en een kinderzonnestoel en een bos stokken om de late pioenrozen op te binden! Vanmiddag ga ik ramen zemen, want de zon staat er nu op en dat is geen mooi gezicht. Zoiets, is dat keutelen genoeg?

21 Reacties op “De langste dag is alweer voorbij, maar het feest moet nog komen….

  1. Lijkt me een aparte gewaarwording, zo’n spectaculaire disco-verlichting van de natuur.
    Keutelze vandaag!

  2. Wowww dat licht wil ik ooit ook zien! En jaa wat een gekeutel:)

  3. Dat zou ik ook wel eens willen zien. En wat goed dat je gedemonstreerd hebt…mag je vandaag een dagje keutelen
    (klooien zeg ik altijd)

  4. keutelen… nee, dat woord gebruiken wij hier niet… maar keutel jij maar lekker hoor, het klinkt wel leuk eignelijk!

    en hmm, dat licht, het moet heel bijzonder zijn hé! maar ik denk dat het idd moeilijk op foto te vangen is…
    ik had het graag in ijsland ook gezien, maar eignelijk waren we toen niet op het goeie moment daar.. ; enfin, reden om nog eens terug te gaan hé, of naar zweden af te komen, hihi, pippilangkousland wacht daar ook nog op me hé… wie weet, want als binnenkort die zonnebloem voor mij haar kopje opsteekt, wil ik ze zelf ook wel es zien hoor, al zal je me vast wel een foto bezorgen… daar kan ik ook al mee leven hoor!
    heel lief van je trouwens! en hoopvol, indeed!

  5. Ik krijg er zo’n Astrid Lindgren gevoel bij, met dansen om de meiboom enzo… Doen ze dat nog steeds?

  6. Ik ben nu (11.20 uur) nog niet verder gekomen dan het terras waar een heerlijke zon op schijnt! Dat is nog niet eens het begin van keutelen, dat is ronduit lui!
    @Ellen, Tricky: Wanneer komen jullie? Het moet wel gauw, over een maand is het niet meer….
    @Karien: Ja, dat schijnt nog echt te gebeuren in klederdracht en met een orkest van oude muziekinstrumenten. Vrijdag ga ik het meemaken……

  7. Nou ik kan haast niet wachten op de foto’s van het dansen. Jammer dat je van dat bijzondere licht geen foto’s kunt maken. Kun je het niet schilderen dan kun je het ook laten zien.

    • @Haba: SCHILDEREN????? Ik ben blij dat ik het gastenhuisje heb weten te schilderen zonder mezelf vast te verven aan de vloer……….

  8. En lekker gekeuteld??

  9. Wat is de reden dat ze thuisonderwijs willen verbieden?

    • @Door: Ze zijn bang voor de kwaliteit van het onderwijs en ook dat ouders die hun kind mishandelen of misbruiken zo de dans ontspringen. In Nederland wordt dat ondervangen doordat er af en toe een inspecteur komt kijken naar de vorderingen en dan moeten de ouders het lesplan overleggen. Volkomen terecht natuurlijk.
      @Floor: heerlijk gekeuteld. Ik heb ook een stoel in elkaar gezet en ben nu met een kinderpicknicktafel bezig, maar dat loopt niet helemaal lekker. Ze hebben een verkeerde poot meegegeven. Ik zet het wel op de foto.

      • Hoi Janneke,
        Bij ons is nog nooit een inspecteur langsgeweest. Ik ken verder ook niemand bij wie dat in NL gebeurt. In België gebeurt dat wel!

      • baasbraal

        @Mirjam: Wat vertelde jij dan van dat bezoek, dat je je leerplan moest laten zien en dat hij na een pposje zei: Ik zie het al , dat is prima in orde hier” ?

      • Ik kan niet reageren op je laatste comment…maar ik denk dat je iemand anders bedoelt. Hier is nog nooit iemand langsgeweest, misschien iemand uit België? Ik kan even niks anders bedenken. In NL bemoeien ze zich namelijk helemaal niet meer met je; de kinderen krijgen volgens de overheid gewoon ‘geen onderwijs’. Je gaat ook eigenlijk geen thuisonderwijs doen, maar je hebt vrijstelling van de leerplicht….wat natuurlijk een hele rare zin is…..

      • O, ging toch goed 😉

  10. Ben je nog aan het zemen toegekomen? Dat is bij mij iets waar ik gemakkelijk niet meer aan toekom en het naar ‘morgen’ schuif. Is je gastenverblijf al verder ingericht?

    Gezien de inkopen die op je programma staan komen er deze zomer (klein)kinderen op vakantie naar Zweden? Leuk om naar uit te kijken!

    Zitten jullie of jij ook in de organisatie van het feest van de langste dag? In Noorwegen heet die dag Sankt Johan, in Letland heet het Janis, heeft het in Zweden ook een naam met iets van Jan. Zowel in Noorwegen als in Letland en ook in Litouwen is er ook een speciaal groot vuur op het Midzomerfeest, met veel zang en dans, bloemenkransen voor de dames en kransen van eikenbladeren voor de mannen, dit laatste in de Baltische Staten. Doen ze dat in Zweden ook?

    • @Mariam: Nee, ik heb geen ramen meer gezeemd. Nu moet ik me morgenochtend weer ergeren of ik moet het vanavond nog doen….. Hier wordt het Midzomerfeest gewoon midsommerafton(avond) genoemd. Dat feest met Jan erin, was een poging om er een christelijk feest van te maken, nl. de geboorte van Johannes de Doper. Daar doen de Zweden niet aan….. Hoe het precies gaat, weet ik vrijdag pas en dan zal ik het op hetWWW. gooien!

  11. Wij hebben ooit een bruiloft gehad in Zweden in juni. We reden de nacht door…..nou ja…”nacht”! Je zag de zon een beetje dippen onder de horizon, maar je zag dat hij net onder de horizon bleef hangen en voor we het wisten was hij weer op. Ik snap dat het bij je huis mooie effecten moet geven!

  12. Zo’n lamp is paars en heet Blacklight !

  13. Cool dat je bent gaan demonstreren voor zo´n goede zaak! 😉

    En dat licht, dat hebben ze hier dan weer niet …. 😉

Geef een reactie

