Vijf mensen die jij heel bijzonder vindt …


Een paar dagen geleden had zij weer eens een van haar maffe, leuke vragenlijstjes. Ik vul ze graag in en ook deze keer heb ik me zo goed en eerlijk mogelijk van mijn taak gekweten. Er was echter één vraag die maar door mijn hoofd bleef spoken de afgelopen dagen. Ik kon hem niet beantwoorden……. Er stond niet: Noem vijf mensen die je heel dierbaar zijn. Er stond niet: Noem vijf mensen die je bewondert. Er stond zelfs niet: Noem vijf mensen die voor jou heel belangrijk zijn. Nee, er stond: Noem vijf mensen die jij heel bijzonder vindt…. Ik heb geantwoord dat er heel veel mensen zijn die ik heel bijzonder vind, maar de vraag bleef mij maar bezighouden. Na twee dagen heb ik nogmaals de antwoorden van de anderen doorgelezen en de meeste mensen hadden de vraag opgevat als : Noem vijf mensen die voor jou heel belangrijk zijn…….. Gelukkig hadden de meeste mensen ook echt moeite om zich te beperken tot vijf. Ik echter, kan deze vraag totaal niet beantwoorden, omdat ik eigenlijk ALLE mensen heel bijzonder vind! Ik zou misschien met moeite tot 5 mensen kunnen komen die ik NIET bijzonder vind!
Mijn schoonmoeder had een broer die een uitgesproken saai, voorpelbaar leven leidde. Hij was vrijgezel en woonde nog bij zijn ouders thuis. Iedere zaterdagmorgen kwam hij op een vast tijdstip koffie drinken bij zijn zus en plaatste dan ook iedere zaterdag dezelfde cliché’s. Zelf vond ik die man razend interessant. Hoe is het mogelijk dat je je leven inperkt tot een vast patroon en een aantal cliché’s? Hoe denkt zo iemand dan? Hij was niet dom ofzo, maar heeeel vorspelbaar. Ik vind dat bijzonder…….
Een van de mensen waar ik in mijn leven mee te maken heb gehad, was een vrouw met een socio/psychopathie (eigen diagnose), die als een spin in een web haar hele familie onder de knoet had. Toen haar broer werd opgeroepen voor militaire dienst is ze op een dag naar Den Haag gereisd en is in het kantoor van de minister van Justitie gaan zitten, net zo lang tot ze schromelijk genoeg van haar hadden en beloofden dat haar broer niet in dienst hoefde (we spreken over 1950). Toen haar kleine zusje een kies moest laten trekken en erg bang was, heeft ze de tandarts bevolen een goede kies van haarzelf te trekken om te laten zien dat het best meeviel. Later toen ze trouwde, bleef ze bij haar ouders wonen en toen haar zusje geld gespaard had van haar werk, moest ze dat afgeven om een winterjas te kunnen kopen voor haar inmiddels 14-jarige zoontje. Het zusje werd goed in de gaten gehouden, kreeg geen kans om mensen te ontmoeten tot haar zus haar op een dag even niet kon gebruiken. Toen ontmoette ze haar latere echtgenoot. Ze bleven thuis wonen. Later heeft ze het voor elkaar gekregen om haar zwager heet leven volkomen onmogelijk te maken en de kinderen van haar zusje af te pakken en ze als haar eigen kinderen op te voeden. Ik heb haar alleen maar in haar nadagen gekend, maar iedereen die haar kende was bang voor haar. Ze kon meedoogenloos mensen zwart maken met halve leugens en halve waarheden en losse opmerkingen. Het leek wel of ze gedachten kon raden, heel griezelig….
Hoewel het duidelijk moge zijn dat ik het absoluut niet met haar eens was, vond ik haar wel heel bijzonder.
De mensen van de blogs die ik lees, vind ik heel bijzonder! De opmerkingen van de kinderen vind ik heel bijzonder! Nee, ik zou niet eens vijf mensen op kunnen noemen die ik NIET bijzonder vind misschien vergeet ik die wel omdat ze niet bijzonder zijn….

10 Reacties op “Vijf mensen die jij heel bijzonder vindt …

  1. oh dat kan ik wel hoor 5 mensen die ik niet bijzonder zijn opnoemen.
    Jij bent een schat dat je het niet kan echt .

  2. dan heb je dus echt wel een groot probleem hé, dat je die vraag niet kan beantwoorden 😉 maar geef toe, het is wel een luxe-probleem hé!

  3. Ik ken de lijstjes. En meestal vul ik ze naar eer en geweten in. Heel soms komen ze te dicht bij, zodat ik het antwoord niet aan www wil toevertrouwen. En dat laatste lijstje vond ik TE moeilijk, maar heeft me ook wel bezig gehouden.

  4. Ik vul die lijstjes ook altijd in. Terwijl ik eigenlijk… maar enfin… je doet het dan toch. Maar ik zou ook geen namen noemen.

  5. Ik heb het lijstje gezien maar door internetproblemen niet ingevuld. Bijzondere mensen, ik ken heel veel mensen die ik bijzonder vind ja. Soms juist omdat ze zo anders zijn dan mezelf, soms net omdat we op elkaar lijken. Maar er zijn maar weinig mensen die ik niet bijzonder vind. Maar dat zijn wel nét mensen die doen alsof ze heel wat zijn.., maar ondertussen..

  6. Ik vind jullie familie eigenlijk heel bijzonder!

    Want wie neemt er nu een wildvreemde in huis!

    Thanks dat jullie familie de basis is geworden voor hoe ik nu mijn eigen gezin stuur.

    Gr Martin(e) en Milan en de baby 05.01.11 🙂

    p.s. je hebt mail

  7. Wat leuk dat mijn lijstje soms zulke gedachtekronkels oproept. Zelf heb ik mensen genoemd die voor mij heel belangrijk zijn, maar die dus ook heel bijzonder voor me zijn. De meiden omdat ik het als een enorm voorrecht zie om hun moeder te mogen zijn. De Man omdat het zo’n lieverd is en ik vind het erg bijzonder zoals hij voor zijn moeder zorgt (van het eindeloos naar haar luisteren en haar naar bed brengen tot het verschonen van luiers en het poetsen van haar kunstgebit aan toe). Dan mijn moeder, want dat is écht een heel bijzonder mens. Ook al heeft ze niet echt geleerd, ze is zo wijs en een steunpilaar voor velen. Haar leven had wellicht heel anders gelopen als ze andere kansen gekregen had. En de laatste: nog heel veel meer mensen (uit mijn eigen kring of bekende mensen).

  8. Ach wat bijzonder. Ik heb het lijstje bij Toaske niet ingevuld, maar er wel veel over nagedacht. Grappig is dat, terwijl ik zelf niet zo van de lijstjes ben. Vooral ook over deze vraag heb ik lopen denken wie ik dan zou hebben ingevuld…
    1:mijn man om heel veel redenen
    2:de jongens uiteraard
    3: mijn moeder, omdat ze zo dapper is terwijl ze m’n vader erg mist en de glans eraf is voor haar.
    4: mijn oma van moeders kant. Ze overleed toen ik zwanger was van oudste en heeft een zwaar leven gehad als jonge weduwe van 47 jaar met nog jongen kinderen
    5: diverse patienten op m’n afdeling omdat ze zoveel meemaken en er bijna altijd toch weer bovenop weten te krabbelen. Een aantal van hen vergeet ik nooit meer…

  9. Ik laat net altijd het diepste van mijn ziel zien/lezen op het www. Wegens privacy van anderen, die er niet om vragen dat ik log en reageer op logjes van anderen. Ik zou een verhaal van 6 pagina’s kunnen schrijven (minimaal) over twee mensen die ik heel bijzonder vind. Bijzonder op heel veel manieren. Soms bijzonder fijn, vaak bijzonder ingewikkeld en meestal bijzonder verwarrend en gevoelens opwekkend. Maar bijzonder… dat zeker!!

  10. Ik kan me helemaal vinden in jouw geweldige mensen! Ik vind mensen ook razend interessant en kan uren naar ze kijken. Of ze nu 100 keer hetzelfde ritueel hebben (zoals die broer van je schoonmoeder) of (zoals Nelson Mandela bijv.) wereldberoemd zijn. Mensen zijn gewoon razend interessant!! (en irritatn soms, en vreselijk lief op zijn tijd…. geweldig toch?)

Geef een reactie

