Paradijsje


De foto’s spreken voor zich, denk ik. Voel je vrij om ze te vergroten door er op te klikken.


Ik heb de laatste rabarber geplukt. Je mag geen rabarber eten die na de langste dag is geplukt, want dan zit er een giftige stof in of zo…… Halverwege volgende week denk ik dat de aarbeien goed zijn en daarna komen de bessen (rode bessen, zwarte bessen en kruisbessen. Voorlopig heb ik altijd wel iets uit eigen tuin. Ons leven is compleet alleen zouden de kinderen dichterbij moeten wonen

13 Reacties op “Paradijsje

  1. Wow dat is even mooi thuiskomen !!

  2. Wat een mooie foto’s, wat een schitterende tuin! Dat is genieten! Als het weer meezit en je kan ook nog in de tuin zitten of werken, wat wil een mens dan nog meer. Behalve dat de kinderen wat vaker langs konden komen.

    Heb je veel bessen? Ga je jam, gelei en sap maken?

    • Ik heb 1 struik barstensvol rode bessen, 1 struik met kruisbessen (doen het goed in jam met andere dingen samen) en 2 struiken met zwarte bessen. Ik ga in ieder geval gelei maken en sap. Kruisbessen zijn heel lekker zo van de struik en in combinatie met pruimen, frambozen of kersen b.v. in de jam. Ik heb net even op Internet gekeken n.a.v. jouw vraag en het blijkt dat je kruisbessen ook heel goed kan gebruiken in combinatie met vis en wild! Ik ga een paar recepten uitproberen, maar de bessen zijn nog niet rijp. Ik hou jullie op de hoogte……..

  3. Wat een weelde! Jaloersmakend mooi. Fijn dat jullie weer gezond en wel in Zweden zijn aangekomen.

  4. echt wel een paradijsje ja! wat ziet het er allemaal heerlijk uit daar in die tuin van jullie!
    fijn dat je zo goed bent thuisgekomen en nu maar lekker genieten van de tuin en de langste dag enzo…

  5. Wow, volgens mij ben je wel blij dat je weer thuis bent. Terecht trouwens, met zo’n tuin!

  6. Prachtig net als de foto bovenaan je blog, genieten hoor zo’n tuin met recht een paradijs!

  7. Plato voor Oranje

    De foto’s zijn allemaal mooi. Moet je mijn tuintje zien. Nee, dat wil jij niet zien.

  8. Wat een heerlijke tuin hebben jullie! Net zo iets als in Puttershoek, (ook lekker veel bloemen en niet zo’n “rijtjeshuistuin”) alleen dan zo te zien een ietsiepietsie groter en zo lekker sappig groen… :-))

    Erg leuk om te lezen en zien allemaal !

  9. @Ik heb de laatste rabarber geplukt. Je mag geen rabarber eten die na de langste dag is geplukt, want dan zit er een giftige stof in of zo

    Hier een stukje over die giftige stof……

    http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal/Krant-weet-raad/Rabarber-sprookje.242524.news

    Nog een site met info over het plukken

    http://home.scarlet.be/velt.groot-gooik/oxaalzuur.htm

    Rabarber bevat 0,3 tot 0,6 g oxaalzuur per 100 g stelen. Variaties in zuurconcentraties zijn afhankelijk van de ouderdom van de stelen. Stelen van bladeren die 10 tot 35 dagen oud zijn, leveren de beste consumptiekwaliteit. Oudere stelen bevatten meer oxaalzuur. Je moet rabarber dus jong oogsten. Praktisch gezien betekent dit plukken tussen april en begin juli. Later plukken betekent niet alleen meer oxaalzuur maar ook een aanslag op de voedselvoorraad van de rabarberplant. Tijdens de late zomer slaat rabarber voedingsstoffen op in een wortelstok om de wintermaanden te overbruggen. Hoe later je plukt, hoe minder voedselvoorraad de plant kan vormen en hoe kleiner de opbrengst het volgende jaar zal zijn.

    Dus ik denk, als ik dit zo lees, dat het wel mee zal vallen met de giftige stof, maar dat het meer met het uitputten van de plant te maken zal hebben.
    Dus laat je niet gek of bang maken

    • Ja, ik heb het allemaal gelezen Jacqueline, bedankt! Ik heb hem nu helemaal kaal geplukt, dus ik denk dat ik hem maar verder laat groeien en energie voor vilgend jaar opdoen…..
      Je stukjes zijn heel verhelderend.

  10. Oh wat een pracht, dat is natuurlijk heerlijk thuiskomen zo!!
    Sterkte met de jetlag & tot een volgende keer!
    Groetjes uit Versailles, Chantal

Geef een reactie

