Het platteland van Zuid-Korea


De hondjes hebben voor veel opwinding onder jullie gezorgd! Het zijn kleine langharige hondjes. Ik weet niet hoe ze heten, geen pekineesjes geloof ik, hoewel ze wel zo groot zijn ongeveer.. Ze hebben een spitse snuit en hangende oortjes… De meeste zijn wit, maar er zijn er ook die bruin met wit zijn (als dat niet ook geverfd is). Ze hebben rompertjes, jurkjes en schortjes aan en ook dus schoentjes. Leo en ik gingen zondagmiddag even wandelen en toen kwamen we er zeker 7 tegen die allemaal anders waren uitgedost en waren gekapt. zondag komen we terug van vakantie en ik beloof dat ik er een fotoreportage van zal maken.
Ondertussen zitten we hier in het diepe platteland van Korea, zo’n 400 km. van Seoul vandaan.

Seoul : uitzicht hotel aan de voorkant


Seoul: uitzicht hotel aan de achterzijde


We zijn door een prachtige bergpas naar de kust gereden en rijden nu langs de oostkust naar het zuiden.

een voorbeeld van de verkeersborden...


ruige bergen


de pas

Hoe verder van Seoul af, hoe authentieker het allemaal wordt. Hier zijn allemaal kleine vissersplaatsjes waar je zo uit zee, verse RAUWE vis kan eten met iets van sla erbij, garnalen, een soort spinazie(gekookt), zeewier, wat vruchten en rijst.

De Koreanen zijn erg vriendelijk, maar ze vinden ons maar stakkers met die stokjes en na een minuut of vijf komen ze ons helpen met hoe je moet eten en dan bieden ze ons ook een vork aan(“Foek?, foek?)…… Op straat zijn we een ware sensatie! Volwassenen beginnen spontaan naar ons te buigen of te zwaaien, Kinderen schreeuwen “Hello” en jongeren proberen hun engels op ons uit. Meestal kunnen we ze niet verstaan, maar dat is omgekeerd evenredig met ons ook het geval. Gelukkig kan ik goed toneel en mime spelen, dus meestal krijgen we wel wat we willen hebben.
Het is een prachtig land Hele mooie, hoge bergen en een prachtige kustlijn.

Hoewel er een heel aantal soorten bomen is, die ik niet ken, is het duidelijk te zien dat het hier ’s winters behoorlijk koud kan zijn. Het zijn allemaal bladverliezende loofbomen.
Je kijkt je ogen hier uit! Alles is kleurig en schreeuwerig en alle kleuren lopen door elkaar. Er zijn wel honderd verschillende soorten vis en schaaldieren en ze worden allemaal (meestal levend tentoongesteld. Als ze niet leven, worden ze in gedroogde vorm aangeboden. Ze worden in reepjes gesneden en als stukjes rubber aangeboden met een sausje (best lekker!)

volgens mij is dit zeeduivel

huizen en (plastic) bloemen zijn ook kleurig...


knoflook

19 Reacties op “Het platteland van Zuid-Korea

  1. Dat van die hondjes blijf ik merkwaardig vinden. Maar goed, het zal wel een functie hebben. De stad Seoul trekt me zo op het ook niet aan. Maar het platteland des te meer. Prachtige omgeving en heerlijk vreemd eten. Blijven jullie het proberen, met die stokjes? Kwestie van oefenen, zegt mijn zoon. Want hij is half chinees en kan met stokjes eten.

    Veel plezier deze en de komende dagen.

    • Ja, die stokjes! Ik ben een keer in Japan geweest en na een week kon ik het! Nu was ik het weer kwijt, maar vanavond na de Foek?, Foek? had ik het weer min of meer te pakken. Ik had alleen kramp in mijn hand later….. We blijven proberen!

  2. ben zeer benieuwd naar de hondjes…
    een de foto’s : moooooiiiii
    foek ? stokjes hoor , je gaat toch niet met een foek eten ???

    • @Nou Floor je laat me al schateren alleen al met je maffe reacties. Kan je nagaan hoe dubbel ik lig bij een heel logje van jou! Ik probeer het, ik probeer het, maar ze kijken toch meewarig naar me voorlopig…. Leo is maar al te blij met de foek?, dan krijgt hij tenminste iets binnen…

      !

  3. Jij bezoekt bijzondere plekken op onze wereldbol ! 🙂

  4. Stokjes, lekker.
    Het roept herinneringen op aan mijn macro-idiotische tijd.
    De stokjes laag vasthouden lukt mij nog wel.
    En regelmatig even tikken op het bord zodat de stokken weer gelijk en evenwijdig staan.
    Netjes en beschaafd met stokken eten betekent de stokken heel hoog vasthouden.
    En gladde gepolijste stokken gebruiken.
    Ruwe wegwerpstokjes gebruiken en laag vasthouden lukt mij elke keer weer.
    Ik vind het zelfs smakelijker eten …..

    Maar wat een exotisch zeefruit!
    En wat een prachtige foto’s.

    Veel plezier toegewenst!

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  5. Wat een mooi verslag en prachtige foto’s. Wat leer jij ons toch veel. is het niet over Zweden of Mexico, dan nu wel over Korea!

  6. oh wauw prachtige foto’s vanaf het platte land dan 🙂 ik heb niet zoveel met een grote wereldstad….
    En eet jij die wilde rauwevissige hapjes ook????
    En smaakt het je ook echt ??
    BTW k heb je pakje ontvangen 😀 errrug mooi, heel erg bedankt, ik ben meteen weer extra verliept op zweden,morgen plaats ik er een blogje over ( ww)
    Fijne tijd !!!

  7. Mooi verslag, Zuid Korea is inderdaad een prachtig land met vriendelijke behulpzame mensen. Ze vinden mensen uit het westen erg ‘groot’.

    Eten doe je natuurlijk met stokjes! Met wat oefening lukt het wel.
    Veel plezier toegewenst!

  8. Wouw prachtfoto’s alleen de rauwe vis lijkt mij niks maar ja geen een vissoort zal het lukken hihihi.

    Korea is een mooi land zo te zien. Ben benieuwd naar de foto’s van de hondjes 🙂

  9. Wat een bijzonder land! Geniet, en vooral niet met mate..

  10. Wow, ik ben dol op sushi, zou je dit ermee kunnen vergelijken?
    Wat een mooi land, ik ben helemaal verbaasd over die kustlijn en dat blauwe water. Sjonge, jij komt nog eens ergens zeg, gaaf hoor!

  11. Wat een prachtige foto’s!!!

  12. Prachtig! En, smaakt de rauwe vis? Ik ben er dol op.
    En die stokjes, ja, jong geleerd, oud gedaan, dat heb ik gelukkig meegekregen van mijn ouders…

  13. Prachtige foto’s zeg, vroeger kon ik wel met stokjes eten maar dat is erg lang geleden ik denk dat het me nu niet meer zou lukken en dat ik om iets binnen te krijgen dus ook de foek zal moeten gebruiken.

    Rauwe vis waarom ook niet, we eten nieuwe haring hier toch ook rauw?

    Ik dacht trouwens dat ze daar ook hondjes opaten of ben ik daar mis mee, eten ze alleen een bepaald ras of eten ze helemaal geen hond?

    • Vandaag zagen we een etalage van een slager en daar stond een tekening van een rund op en een tekening van een hond, vrolijk kwispelend! Dus ik denk dat je gelijk hebt. Ik vond het erg schokkend, maar ben vergeten er een foto van te maken.
      OT: Ik kan nieet op je blog komen. Ligt de feed er echt uit of ligt het aan mij?

  14. Ja meis wij zien honden als lieve huisdieren maar maakt het eigenlijk veel verschil of je een lieve koe, een schattig lammetje, een aandoenlijk varken of welk dier dan ook opeet? Ik denk dat de meeste mensen vegetarisch zouden zijn als ze de dieren zelf moesten doden om op te eten.

    ot. Ik zou niet weten of er iets mis is bij punt, dat is soms moeilijk bereikbaar maar op het moment heb ik hier geen problemen.

  15. Verpakt en onherkenbaar vlees voor weinig kennen wij in Nederland al jaren.
    Minder en geen vlees verhelpt een heleboel wereldproblemen.
    Maar hond eten heb ik nog nooit gedaan!
    Lands wijs des lands eer ……

Geef een reactie

