Witte en groene asperges (recepten voor Toaske!)


Hier zo’n 10 minuten rijden vandaan, is een aspergekwekerij met een schuurtje winkeltje waar ze ze(zo van het land) verkopen. Ze verkopen alleen groene asperges, die ze winnen vanaf half mei tot midzomerdag. Ik had ze nog nooit gegeten. Je kunt ze in zijn geheel eten en hoeft ze niet te schillen, vertelde de enthousiaste boer. Het laatste uiteindje gooi ik altijd weg en hij maakte een beeldend gebaar erbij. “Niet langer koken dan 2, hoogstens drie minuten”, vertelde hij me, “ze moeten nog knapperig zijn”. Van de witte asperges neem ik altijd de dikste, omdat er met schillen nog zoveel van afvalt. Nu nam ik dan maar, op zijn aanraden, de middelste maat. Toen ik drie pakketjes van 500 g. had genomen en betaald, wenkte hij me en liet me de hele dunne zien. “Kijk” zei hij, “deze kan je rauw eten” en hij stopte zo een asperge in zijn mond en beet hem af!. “Probeer maar” zei hij en inderdaad, je kon ze zo rauw eten! Ik reageerde natuurlijk verbaasd en opgetogen dat hij zulke goede spullen had! Toen kreeg ik nog een pakketje van die dunne gratis mee. Uiteindelijk had ik dus 2 kg. asperges voor 18,– Euro. Hij riep me nog na dat die andere ook goed gebarbequed konden worden. Dat was precies wat ik wilde horen, want we wilden vandaag voor Maartens afscheid barbequen.
Toen we vrijdag thuiskwamen van ons uitje, had mijn zoon nog even zijn vrouw en zoontje op de skype, Ayden is twee jaar en hij vroeg wat we gingen eten vanavond. Ik liet het zien en ik beet, om te demonstreren een dunne asperge af. “Oma eet bloemen”, riep hij enthousiast tegen zijn moeder.
Witte asperges eten we altijd maar op 1 manier:
Ik schil ze zorgvuldig en breek het laatste stuk er af. De schillen en de onderkantjes zet ik op in ruim water en laat ze drie minuten koken. Dan giet ik dat water in een aspergepan en doe er nog een gedeelte van de schillen en alle onderkantjes bij. De asperges heb ik ondertussen in het mandje gedaan. Als het water weer kookt, zet ik het mandje met de asperges op de schillen en onderkantjes (zodanig dat de deksel er nog op kan en kook het geheel 10-12 minuten. De smaak van de schillen en onderkantjes geeft veel meer aroma mee aan de asperges. Het water bewaar ik en de volgende dag maak ik daarvan gebonden aspergesoep met room. De onderkantjes pel ik zodanig dat alleen het aspergevlees overblijft en dat gebruik als vulling voor de soep.
De gekookte asperges bedek ik met veel hardgekookt en fijngehakt ei dat in veel roomboter is geweld en ham in reepjes. Als het goed is, druipt het min of meer van de boter. Wij eten dat enkel, je kunt er ook nieuwe aardappels bij maken.
Maar nu had ik dus groene! Die heb ik anders klaargemaakt op twee verschillende manieren: vrijdag heb ik ze in een gesloten pan gestoofd in boter en gegeten met hardgekookt ei en nieuwe aardappels. En zondag heb ik ze gebarbequed met zalm. We hebben ze gewoon in hun geheel besprekeld en gekwast met olijfolie en links en rechts van zalm op aluminiumfolie op de barbeque gelegd en het deksel gesloten. Na tien minuten had ik er verse pasta met ciroen (tagliatelle al limone) bij gekookt en wat pijnboompitten daar overhaan gestrooid. Ik had er een sausje bij gemaakt van half mayonaise (Belze Majoneis uit Nederland!) en half crême fraiche met een teentje uitgeknepen knoflook, een heel fijngesnipperd lenteuitje, een dosis peterselie, twee fijngesneden basilicumblaadjes en gekruid met Herbamare.
Ik kan je vertellen: het was VERRUKKELIJK!!

18 Reacties op “Witte en groene asperges (recepten voor Toaske!)

  1. Dat ziet er lekker en feestelijk uit.
    Bedankt voor het idee.
    Fijne week.
    Vriendelijke groet uit regenachtig Amsterdam-ZuidOost.

  2. Jummie dat klinkt allemaal verrukkelijk !!

  3. ohh ik ben gek op asperges, helaas vonden mijn slachtoffers het minder lekker…

  4. Klinkt heerlijk en de foto’s zien er ook smakelijk uit!

  5. Heerlijk hoor, asperges, groen of wit!
    Ik grill de groene ook wel, smaakt ook erg lekker. De witte maak ik ook altijd zo klaar als jij, al probeer ik de boter een beetje te beperken:-)
    Bij Zweden denk ik zo snel niet aan asperges, ik weet eigenlijk niet waarom.
    Leuk die foto’s, ziet er erg smakelijk uit. Het eten dan, bedoel ik, ha, ha.
    Groetjes,
    Janny

    • @Janny: wij waren ook verbaasd dat ze hier groeien. Ze zijn dus wel later, maar ze gaan ook iets langer door. Het feit dat hiet alles tegelijk gaat groeien door het lange zonlicht, maakt dat hier veel meer groeit dan je zou verwachten en ook dat de vruchten heel veel smaak en suiker bevatten. Tomaten doen het hier ook, maar je moet ze wel binnen voortrekken, anders wordt het alweer koud als de tomaten nog niet rijp zijn! Er groeien zelfs druiven op de zuidhellingen in Zuid-Zweden bij de zee…. Hier zitten we daar te hoog voor…(400 km).

  6. Oef, lekker! Jullie smulpapen!

    Asperges zijn zóó lekker. Vooral de witte; die vind ik een stuk smakelijker. De groene doe ik vaak door de pasta.
    Ik heb laatst trouwens eens (witte) asperges eerst kort gekookt, daarna even in de oven met een beetje geraspte kaas erover. Was ook erg lekker!

  7. Met gerookte zalm ook lekker! Ennuh….. beetje dillesaus van IKEA!!!!! erbij……… SMUlLEN!!!!

  8. Oh dat ziet er lekker uit zeg. Hier zijn de asperges op dit moment peperduur, het is ook zo koud (geweest). Ik krijg gewoon honger van die foto’s!

  9. Het ziet er ook heerlijk uit zeg, krijg gewoon honger

  10. Dat ziet er heerlijk uit, ik moet die groene dan toch eens proberen!
    Witte asperges doe ik vaak net als jij, maar soms doe ik ze met hamblokjes, witte wijnsaus met een beetje kaas erover in de oven (ik kook ze dan wel even voor) Ook heerlijk!

  11. Wij hebben hier achter een boertje die ze zelf verbouwt en verkoop, zo van het land. Witte en groene, heeeeeerlijk. Gelukkig vinden de kinderen ze ook lekker, vooral de witte.

    Leuk om te lezen hoe je het hebt klaargemaakt, op de bbq had ik nog nooit gehoord..

    Groet Roelien

    • Ja, bij asperges is het geheim van de smaak de versheid! Ja, ik probeer ook maar wat uit, het was echt verrukkelijk!

  12. Hallo Janneke!! Dank voor je leuke berichtje op mijn blog!
    Abacaxi & Hortela komt uit het portugees, betekent ananas & munt, een heerlijk sapje dat ik veel dronk toen we nog in Brazilie woonden. Ben mijn blog begonnen toen we daar woonden en vond het wel een grappige naam en heb hem hier in Frankrijk dus gewoon zo gelaten!
    Het zweedse leven lijkt me ook wel wat trouwens!!
    Maar voorlopig zitten we nog wel even in Frankrijk, zijn in januari pas verhuisd, dus zijn nog maar aan het begin hier! Voor hoe lang, dat blijft altijd de vraag, maar voorlopig bevalt het goed!
    Tot gauw weer!
    Groetjes vanuit Versailles, Chantal

  13. Maak me gek, heerlijk zeg! Het lijkt daar wel Italie i.p.v. Zweden (Frances Mayes van Een huis in Toscane vertelt ook over groene asperges). Krijg spontaan trek!

  14. Waaahhhh…. dit ziet er superheerlijk uit! En ik ben gek op asperges!! Dit ga ik snel uitproberen. Jammie!!!

  15. Lief! Oma eet bloemen….

    En dit receot ga ik dus gewoon wel een keer proberen, het kan me niet schelen dat de Brandmeester niet van asperges houdt: dan eet ik die van hem ook wel!

  16. Dat sausje klinkt heerlijk!

Geef een reactie

