Jubileumlogjesantwoorden deel 10: Rob Alberts


Rob Alberts vroeg het volgende:

Ik ben wel nieuwsgierig naar het contact met de buren.
Verschillen en overeenkomsten in vergelijking tot Nederlandse buren.

Het eerste grote verschil waar ik nu woon is dat je veel meer op elkaar bent aangwezen. Er gaat hier geen bus, dus als er iets is en je auto begeeft het of je blijft in de sneeuw steken door een onhandige manoeuvre, moet je elkaar helpen.

auto in de sneeuw

Wij hebben hier ook met 5 huizen gezamenlijk een rioolafwatering en we laten tegelijk de schoorsteenveger komen enz. In de winter wordt onze onverharde weg van 800m. tot de reguliere weg door de boer sneeuwvrij gemaakt en dat betalen we gezamenlijk. Ik denk dat we ook wegreparaties gezamenlijk betalen. Toen we er net woonden (een week of zo), kwamen de buren ’s avonds aanbellen en brachten een fles glögg en een orchidee aan ons als welkomstgeschenk.

Leo heeft het nagevraagd en dan is het de bedoeling dat je binnen twee weken de buren terugvraagt en dat je dan glögg en kanelbullen serveert. Glöck is drank tussen glühwein en Beerenburg in. Gelukkig bestaat er ook een alcoholvrije variant, want ik drink geen alcohol en er waren ook een aantal kinderen bij onder de 14. Kanelbullen zijn een soort mislukte bolussen wat mij betreft. Ik had er voor de zekerheid ook appeltaart en wat andere dingen bijgemaakt.

Leo zag in de supermarkt Edammerkaas en heeft er een gekocht, maar dat was helemaal mis. Edammerkaas is echt kersteten. Dat wordt alleen met Kerstmis gegeten. Het grootste verschil is dat de zweedse samenleving heel traditioneel is. Alles hangt hier van gewoontes aan elkaar. Dan zeggen de Zweden het ook nog eens niet als je iets fout doet en dar kom je dan later achter. Die glögg moet opgewarmd worden en dan doe je er rozijnen en amandelen in en je drinkt het met een lepeltje zodat je die vulling eruit kan scheppen. Weten wij veel! Iedereen heeft braaf en beleefd een glaasje koude glögg gedronken en verder van de kaas gegeten en de appeltaart en zo. Gelukkig had ik per ongeluk een heleboel speelgoed van de praktijk meeverhuisd, dus de goegemeente was al snel druk bezig trein- en knikkerbanen aan het bouwen. Toen werd het toch nog gezellig….
Ze staan verder helemaal niet open voor onze tradities. We hebben bij alle buren oliebollen en appelbeignets gebracht op oudejaarsavond, maar daar hoor je dan niets over terug. Dat vinden ze vreemd. We hebben ook een keer op een vergadering van de buurt stroopwafels getrakteerd, maar daar zegt dan ook niemand iets over, heel vreemd. Ook even op de koffie gaan is hier een volkomen onbekend fenomeen.
De mensen zijn hier wel veel meer op zichzelf aan de andere kant. Wij letten er altjd op b.v. dat de mensen die geen auto hebben, mee kunnen rijden als er iets is. Dat doen zij veel minder. Ze leggen gewooon uit hoe je er moet komen en welke bus er gaat( op de Uni dan hè) en bieden je niet aan om mee te rijden.
Maar ik vind dat wij het getroffen hebben met onze buren. We hebben een bewonersvereniging en die organiseert een paar keer per jaar feesten, een zomerfeest en een langlaufwedstrijd in de winter. Had ik voor mijn deur zomaar ineens een loipe!

apres-ski met worstjes natuurlijk!


met de hele buurt gezellig natafelen

Het zomerfeest zal dit jaar bij ons gehouden worden omdat we nieuw zijn, dus dat vinden we wel leuk. Ze helpen ons organiseren voor we weer iets fout doen….. Nu ik Zweeds kan praten, kan ik ook met de kinderen en anderen praten in het Zweeds, erg leuk. Dan hebben we een praatje bij de postbussen. Ze zijn allemaal erg benieuwd hoe we het hier vinden en erg chauvinistisch (wel op een leuke manier). En wat de zweedse buren echt voor me heeft ingenomen: ze hebben VEEL gevoel voor humor en relativering/zelfspot!!

14 Reacties op “Jubileumlogjesantwoorden deel 10: Rob Alberts

  1. Dank voor je uitgebreide antwoord!
    Leuk en gastvrij op een andere manier.
    Andere gewoontes zijn altijd lastiger te begrijpen.
    Bij mijn wereldse buren heb ik ook wel eens misverstanden.

    Ik vind het mooi om te lezen dat jullie in ieder geval een nieuw thuis hebben.

    Vriendelijke groet.

  2. Oh hahaaha geweldig dat je die drank koud serveerde en niemand iets zei. Ik vind het dan wel jammer dat ze niet openstaan voor onze tradities.
    Chauvinistisch dat zijn de Fransen ook .

  3. Haha, briljant, die koude glögg! Dat je denkt dat je alles op orde hebt, goede research gedaan en dan achteraf 🙂

    Wij wonen natuurlijk in een heel andere omgeving, bijna iedereen is in het centrum van Amsterdam import. Ik vind het dan ook enig om bij onze Britse vrienden te genieten van hun drankenreportoire, bij de Duitse buren Kartoffelsalat te eten, bij Amerikanen hun pumpkin pie te proeven… Gelukkig hebben zij zich ook manmoedig door mijn zuurkoolovenschotels en kadetjes oude kaas weten heen te eten.

    Sowieso zijn de buren hier heel leuk, iedereen leeft op straat in dit kleine ‘dorp’ – bij het eerste straaltje zon komt iedereen zijn donkere pakhuis of arbeidershuisje uit en zet een stoel op de stoep. In ons oude huis, in een heel andere buurt, kende ik na vijf jaar pas een paar buren bij naam – hier weet ik niet alleen hun namen, maar liggen ook de voordeursleutels in de keukenla. Ik zie er erg tegenop dat ooit weer in te moeten ruilen voor een ‘echt’ huis waar de buren het maar irritant vinden als je jouw auto op ‘hun’ plek op straat hebt staan.

  4. Hee, grappig: die glögg wordt hier in Denemarken hetzelfde gedronken – warm 😉 met rozijnen en amandelschilfers – maar alleen in de maand voor kerst. Verder lijken Zweden veel op Denen als ik je logje zo lees: erg blij met hun eigen gebruiken maar weinig openstaand voor die van anderen.

    Leuk om te lezen hoe dingen in Zweden gaan.

  5. Nog even over de kerk in Zweden (waar je een aantal logjes terug over schreef). Ook dat lijkt weer erg op Denemarken. Deense priesters (praest) mogen getrouwd zijn dus als ze dezelfde staatsgodsdienst hebben zal dat in Zweden ook wel zo zijn.
    Het valt me in Denemarken verder op dat rouw- trouw- en doopdiensten nog zo traditioneel zijn. Heb het idee dat er in Nederland veel meer ruimte is voor eigen inbreng en creativiteit. Hoe is dat eigenlijk in Zweden?

    • Ja, alles is zeer traditioneel en ook bv. op de Univeriteit. Iedereen noemt elkaar bij de voornaam, maar als er iets officieels is, moet je in galajurk en rokkostuum. We werden bij de rector uitgenodigd voor een ínformeel’ etentje bij hem thuis. Ik had voor de zekerheid een chique broek aangetrokken, maar de zweden kwamen allemaal in een jurk en een pak. Gelukkig was er ook nog een canadees paar en die hadden ook een (spijker-)broek aan.

  6. Leuk die tradities maar wel lastig dat ze je er niet voorzichtig op wijzen als je iets verkeerd aanpakt.
    En ook jammer dat ze dan de tradities die jij meebrengt niet waarderen, althans er niets van zeggen of over vragen.

  7. Wat apart zeg dat ze het niet even zeggen als iets niet helemaal goed gedaan wordt. Erg jammer eigenlijk. Ik zou me daar behoorlijk aan kunnen ergeren denk ik. Ik houd van eerlijkheid en duidelijkheid.

    • @Toaske: Als je ergens woont, moet je leren de volksaard te respecteren. Zij zijn daaar te beleefd voor. Het maakt me wel onzeker omdat ik zo natuurlijk niet in elkaar steek. Ik weet dat de Hollanders (er wonen er heel wat in Zweden) ook bekend staan als doordouwers en extreem recht door zee.

  8. Pfoeh, ik zou daar heel erg aan moeten wennen, aan die enorm strake tradities: ik zou zo snel onzekre worden dat ik het “fout” doe! Ik vind het keuk te lezen hoe leuk jullie daarmee omgaan! Gewoon lekker stroopwafels blijven trakteren hoor!

    • @Repel: Ja, dat doen we ook. Leo is vorige week, meteen toen we uit Nederland kwamen, twee dagen op schoolreisje, o nee, teambuilding geweest met zijn Uni en daar heeft hij ook stroopwafels getrakteerd voor zijn verjaardag. DAT vonden ze nu weer geweldig. Ze hebben voor hem gezongen. Ze zingen hier op de wijs van lang zal íe leven: Hij zal leven 111 jaar… of zoiets. Maar ja, verjaardagen worden hier ook gevierd, dus het valt dan weer in een zweedse traditie…

  9. dan zeggen ze niets, lol… uhm ik denk dat het hier dan toch wel vertelt wordt met heel veel humor 😉

    Wel mooi ook om zo eens te lezen hoe het daar aan toe gaat.

    XXX

  10. ik woon nu drie jaar in Servie in heb nog heel veel dingen waar ik niet aan gewend ben. Ook hier heb je heel veel tradities en zal men ook niets zeggen wanneer je het “fout” doet. (maar wel later verwijten). Zo ie zo het spontane wat je in Nederland heb , heb je hier niet. Als iemand je iets heel leuk cadeau geeft weet je zeker dat hij vroeg of laat om een tegen verzoek komt je leert van zulke dingen.Het haalt alleen de spontaniteit er uit. Gr. Cisca

    • Wat leuk dat je reageert Cisca!! Ik had me al tijden afgevraagd wie er toch steeds uit Servië op mijn blog keek! Ja, het schijnt uniek nederlands te zijn, dat spontane reageren en vooral dat dicussiëren gewoon om meningen uit te wisselen zonder verdere kwade bedoelingen of ooordeel…..

Geef een reactie

