jubileumlogjesantwoorden deel 9: Jenke


De volgende vraag kwam van Jenke:

Las dat Zweden vaker dan wie dan ook hun naam laten veranderen,om uiteenlopende redenen.
Stel dat je Zweedse zou zijn welke naam zou jij dan kiezen?en welke voor Leo.(Oh Anna en Lars komen het meest voor.)

Ook over deze vraag heb ik een poosje lopen nadenken. Hier in Zweden hebben ze een naam Joachim, maar dat spreken ze uit als JOEKE, dat leek me wel leuk voor Leo en voor mezelf vond ik Linnea, een echte zweedse naam wel iets. Ik had het er met Leo over en hij zei: “Nee. In het buitenland heten we Leenard en Adriana”. Dat komt zo:

Leo’s oma had een hele lieve moeder en ze wilde zo graag een meisje dat ze naar haar moeder (Leena) kon vernoemen. Helaas kreeg ze alleen maar jongens (4 uiteindelijk). Vroeger vernoemde je je tweede kind altijd naar de ouders van de vrouw. Leo’s vader had dus Laurens moeten heten. Leo’s oma was eigenwijs en noemde hem Leenard Laurens, naar haar moeder en haar vader. Leo’s vader noemde zijn zoon naar hem en dus werd het Leo en Leootje. Hier in Zweden aangekomen krijg je bij de Universiteit altijd een emailadres dat begint met je eerste officiële naam. Hier heet Leo dus Leenard.
Wat mij betreft: we zijn een aantal keer naar Mexico geweest en op de een of ander manier kunnen de Mexicanen Janneke niet uitspreken. Ik vertelde een keer dat Janneke eigenlijk van Adriana komt en dat ik officieel Adriana heet (naar mijn oma).
Toen was het pleit beslecht, iedereen weigerde me verder Janneke te noemen en nu ga ik in Mexico in ieder geval door het leven als Adriana.
Dus samengevat: als we onze naam zouden veranderen, zou dat in Leenard en Adriana zijn!

8 Reacties op “jubileumlogjesantwoorden deel 9: Jenke

  1. wat weer een uitgebreid antwoord Janneke/Adriana… en weer leuk om te lezen…
    onze Janneke is vernoemd naar een oma, Hanneke…en het komt bij haar uit Johanna…. ik ben ook vernoemd naar oma Friederiche… wat bij mij Friederike is geworden:) maar dit helemaal terzijde en OT

    grts

  2. Gossie, wat ga jij in een razend tempo door die vragen heen zeg. Ik moet zeggen dat ik Leo en Janneke toch wat mooier/vriendelijker vind.

    • @Toaske: Ik verheug me erop de give away te geven, maar dan oet ik eerst al die vragen beantwoorden natuurlijk…..

  3. Leuke vraag! Leuk antwoord! Maar, gewoon je eigen naam houden hoor…

  4. hahaha ik ben niet de enige die denkt, jee wat gaat ze nu snel! Bijna niet bij te houden 😉

    Leuk zo deze uitleg, mijn dochter is naar haar overgrootmoeder genoemd, mijn moeder mocht mij niet vernoemen van haar, als je dat maar laat! Kies een korte en krachtige naam, Kim ofzo, maar dat is het niet geworden dus :O

    Maar toen haar achterkleinkind er was en ze hoorde wat haar naam werd…. heeft ze de telefoon aan mijn opa gegeven en rende direct de straat op om uit te schreeuwen dat haar kleindochter er eindelijk was en haar naam draagt, hahahaha

    Jammer dat ik dus in het ziekenhuis was, maar toch zie ik het helemaal voor mij dat moment dat mijn oma dus de hele straat meteen liet weten dat 😀

    XXX

  5. Ik heet op papier “Elizabeth” maar niemand heeft mij ooit zo genoemd (behalve toen ik ging trouwen, dan spreken ze natuurlijk de naam uit die in je pas staat).
    In Zwitserland begrijpt niemand, dat ik “Ellen” heet maar op papier dan Elizabeth.
    Dat is volgens mij ook wel typisch Nederlands. Als ik dan vertel dat mijn tante bv Petronella heet en “Els” genoemd wordt vinden ze het nog rarer…want Elizabeth en Ellen beginnen tenminste allebei met een “E”, zodat je initialen gelijkblijven of je nu de officiele naam of de roepnaam neemt. Bij Petronella en Els is dat niet zo….tja…

  6. Hallo Janneke,
    Bedankt voor het antwoord,(en alle anderen tjoe wat een hoop vragen en antwoorden)ja dat vernoemen oh oh dat is soms wat ingewikkeld,wij maakte zal maar zeggen combinaties.Bleken die achteraf kwa initialen krek eender te zijn als die van lief alleen omgekeerd.Kwamen we trouwens pas maanden later achter en het heeft jaren voor zal maar zeggen postverwarring gezorgt.Maar ik kwam eigenlijk op het idee omdat mijn eigen naam ook moeilijk is uit te spreken in een andere taal en ook kleine kinderen hebben er moeite mee. Oh en ik had dus toch gelijk wat de pioenrozen betrefd,grappig dat je de boel door elkaar had gehusseld.Maar beide planten worden vast prachtig.

Geef een reactie

