Jubileumlogjesantwoorden deel 4: Zonnetje……..


Zonnetje vroeg het volgende:

Ik lees je log nog niet zo heel lang, dus misschien heb ik het al gemist, maar waar ik benieuwd naar ben is naar het “liefdesverhaal” van jou en Leo (dus hoe kwamen jullie bij elkaar, wanneer was jullie eerste zoen etc)

Je hebt niks gemist Zonnetje. Ik heb het nooit eerder verteld:
In de zestiger jaren, waren wij lid (eigenlijk onze ouders) van het NIVON (Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk), een soort uitvloeisel van de jeugdbeweging. In Rotterdam was een jongerenafdeling en daar ging ik regelmatig naartoe. Het Nivon organiseerde altijd Pinksterkampen en daar ging ik met de Jongeren afdeling heen(ik denk 1965). Leo was daar met zijn ouders. Ik herinner me nog dat ik hem voor het eerst zag en dat het wel leek of ik hem herkende. Ik dacht: “Die jongen is niet eens zo knap, maar wel indrukwekkend om te zien met die hele zware wenkbrauwen”. Een poosje daarna hadden we een nachtstrandwandeling van Scheveningen naar Hoek van Holland. Leo was daar ook bij. Hij was een hele eigenaardige jongen met een hele aparte woordkeus. Daarnaast kon hij ook heel goed zwijgen. Mijn vriendinnen wisten nooit zo goed wat ze tegen hem moesten zeggen, want hij gaf altijd van die onverwachte antwoorden (of geen) en dan dachten ze dat hij hen voor de gek hield of zo. Ik had daar nooit zo’n moeite mee. Ik genoot van die onverwachte wendingen in het gesprek, ik proefde zijn woordkeus op mijn tong en als hij zweeg, kon ik wel praten…… We hadden het reuze ontspannen naar ons zin zo met zijn tweeën, maar meer dan gewoon vriendschap was het niet. Zo af en aan kwam hij de jaren daarop eens naar de Soos op zaterdagavond, op een gegeven moment zat hij in dienst. Toen ik in 1966 18 jaar werd, nodigde hem uit voor een feestje thuis……. dat zo’n beetje.
Op 6-6-1966 kreeg ik een brief van hem, gewoon omdat hij die datum niet voorbij wilde laten gaan. Hij was tandartsassistent in dienst en er stond onder andere in dat hij de helft van zijn diensttijd had gevierd door de nacht in de tandartsstoel door te brengen, zulke originele dingen! Ik vond zulke dingen leuk.
Daarna gebeurde het volgende: Er werd bij ons thuis aangebeld en mijn moeder deed open. Er komt een volstrekt vreemde jongeman meteen naar binnen die zegt:”even mijn handen wassen, want ik heb aan mijn brommer moeten prutsen”. Na het handen wassen, doet hij de deur van de kamer open en gaat op de bank zitten. Tegen mijn stomverbaasde moeder zegt hij “Ja, ik had gehoord van uw dochter dat uw man bij de geluidsjagers zit en ik vroeg me af of hij ook het geluid heeft van …….”
Dat was dus Leo die geen idee had dat mijn moeder hem niet herkende van dat feestje toen ik 18 werd. Zijn vader was filmer en had een of ander geluid nodig. Mijn moeder zei later dat ze het de perfecte smoes vond, maar Leo heeft dat altijd ontkend en ik geloof hem natuurlijk.
In de tijd daarop hadden we af en aan contact, hij kwam weleens naar de Soos en zo. Ik vond hem erg aardig en leuk en hij begreep mijn grapjes, maar ik was absoluut niet verliefd. Na mijn Middelbare School, wist ik niet zo goed wat ik moest gaan doen en mijn moeder schreef me in voor de Vormingsklas, dat was een huishoudschooljaar voor meisjes met een middelbare schoolopleiding om hen voor te bereiden op een leven als vrouw van…… vinden jullie het gek dat ik een tijdje feministe ben geweest? Het was absoluut niet aan mij besteed, alleen het koken vond ik leuk. Met Kerstmis kreeg ik een 0 voor stofversieren, want zei de lerares, meestal geef ik een 1 voor de moeite , maar jij hebt helemaal geen moeite gedaan, en dat was waar. Tegen maart was ik onmogelijk geworden daar. Mijn ouders waren aan het scheiden en mijn moeder was een soort zenuwinzinking nabij….mijn twee oudere zussen waren allang de deur uit, het was verschrikkelijk thuis. En dan zat ik ook nog eens op die pokkenschool, waar mijn geest gedood werd met 10 manieren om handdoeken op te vouwen, maar er was er maar één goed. Toen ik niet meer naar school ging, had mijn moeder gereageerd op een advertentie waarin een huishoudelijke hulp gevraagd werd. Ik ging dus als dienstmeisje werken in afwachting van mijn toelating tot de opleiding voor logopediste. Op een gegeven moment wilde ik het een en ander kwijt over mijn situatie thuis en toen heb ik Leo een brief geschreven. Hij schreef een hele lieve brief terug, vol begrip en zonder veroordeling van wie dan ook.
Op 27 april 1967 werd Prins Willem Alexander geboren en iereen kreeg ergens ’s middags vrij. Leo belde me op om te vragen of ik misschien zin had om met hem ergens te gaan eten, dan konden we praten. We zijn naar De Lier gegaan waar hij vlakbij in dienst had gezenten en daarna vroeg hij of in liever wilde gaan dansen of dat ik liever met hem naar huis wilde om te kijken naar de films van zijn vader. Ik wilde die films wel zien! Wij naar zijn huis waar zijn ouders en jongere zusje waren die heel zenuwachtig werden en allemaal duidelijk dachten dat we een stel waren, maar dat waren we niet. Daarna moest hij een week naar Parijs met wat vrienden en daarna waren onze verjaardagen. Terwijl hij in Parijs was, liet ik iedere keer als ik aan het werk was mijn gedachten nog eens over al onze gesprekken gaan. Had ik al eens gezegd dat ik graag denk? Op een gegeven moment, ik was de douche aan het schoonmaken daar, kwam ik ineens tot de conclusie dat ik waarempel verliefd op hem geworden was!!! Dat was een absolute eye-opener. Wanneer was dat gebeurd? Het was dinsdag en hij zou pas zondagavond terugkomen! Ik dacht dat het nooit zou gebeuren, maar het werd zondagavond en hij belde. Ik nodigde hem uit voor mijn verjaardag op maandag, maar hij moest zelf zijn verjaardag vieren dan(hij is immers een dag voor mij jarig). Dinsdag konden we geen van beiden en woensdag moest ik naar een trouwerij. “O”, zei hij, “mag ik mee? Ik ben dol op trouwerijen”. Nou DAT was wel een leugen! Woensdag gingen we dus samen naar een trouwreceptie en toen we weggingen kwamen we een vriendin van mij tegen die nog gong. We stonden even te praten en toen zei Leo: “Ga je mee, Janneke” en sloeg zijn arm om me heen alsof hij dat al jaren deed. Toen wist ik dat het goed zat! Het bleek achteraf dat hij in Parijs ook had beseft dat hij verliefd op mij was, al net zo’n eye-opener! Hij was net 21 jaar geworden en ik 19 jaar. Daarna waren we onafschiedelijk eigenlijk. Leo kwam iedere dag met de brommer naar de hele andere kant van Rotterdam, kwam me halen uit school (logopdeiopleiding) en stuurde me tussendoor nog briefjes, gedichtjes en soms zelfs bloemen!
We zijn twee jaar later getrouwd, maar daar maak ik nog wel een logje over op mijn trouwdag.
Jaren later vertelde mijn schoonmoeder dat ze altijd gedacht had dat Leo niet zou trouwen. Nu is dat minder vreemd dan het lijkt, want de hele familie zit stikvol vrijgezellen. Zijn opa had twee broers die nooit getrouwd waren, zijn vader had twee broers die nooit getrouwd waren en zijn moeder had ook een broer die nooit getrouwd was. Leo zelf heeft me weer jaren daarna weleens verteld, dat hij zelf ook dacht dat hij nooit zou trouwen en dat eigenlijk ook van plan was. En eigenlijk, als ik nadenk, kom ik tot de conclusie dat dat wel eens heel best had kunnen gebeuren als hij mij niet tegen was gekomen.

12 Reacties op “Jubileumlogjesantwoorden deel 4: Zonnetje……..

  1. Prachtig verhaal, heel leuk om te lezen.

    En tussen de romantiek door ook nog dat verhaal over die “vormingsklas” (en de 0 voor stofversiering, haha) – dát had ik niet verwacht, ik dacht eigenlijk dat je moeder daar veel te feministisch voor was?! (Niet dat ik haar ken natuurlijk, maar dacht dat ooit gelezen te hebben…)

    • Mammalien:Mijn moeder zei tegen mij:”MIJN huwelijk is mislukt omdat ik niet wist hoe ik het huishouden moest doen, dat zal jou niet overkomen!” Daarom! Maar is was een nog slechtere huisvrouw dan zij ooit geweest is, dat komt nog als ik jouw vraag ga beantwoorden…..

  2. Wat leuk! Heb genoten van je stukje!
    Ach en het kan zo anders lopen dan gedacht…..
    Liefs, Lydia

  3. Hé, een storing bij het reageren? Misschien komt het er nu dus twee keer te staan. Ik heb genoten van dit verhaal. Grappig hoe jullie allebei -en ieder apart- in dezelfde periode erachter kwamen verliefd op elkaar te zijn!

  4. Mooi om te lezen!

    Dank je wel…

  5. Wat een heerlijk verhaal!! En wat grappig dat jij dus 6 dagen voor mijn geboorte de eerste brief van Leo al kreeg… Jeetje, ik voel me helemaal klein worden…

  6. Ha die Janneke,
    Wat leuk jij kreeg je eerste brief op de dag dat ik 20 werd.

    Wat een mooi verhaal en zo romantisch! Leuk om te lezen. Dank je wel.

  7. Wonderlijk verhaal, Vrouwe Basbraal,
    En zo gedetailleerd ook. Dat u dat na al die jaren nog zo kunt reconstrueren! Moest u mij vragen op welke manier mijn vrouw en ik elkaar hebben gevonden, ik zou moeten volstaan met ‘een zaterdag’ en ‘de Eiermarkt’ en enkele verwarde flarden van onhandige toenaderingspogingen en ruzie met m’n ouders en misverstanden, een reis naar Italië en… Tsjah… nu ik er begin over na te denken… Het komt eigenlijk allemaal terug… 🙂
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  8. Wauw een schitterend verhaal, ik vind het prachtig om verhalen als deze te luisteren die eigenlijk voor mijn geboorte zijn gebeurd, de tijd is zo anders en ja, ik vind dat best een romantische tijd, tegenwoordig is het allemaal erg vluchtig, meer vluchtig dan toen, denk ik…. 😉

    XXX

  9. Ah… nou, jouw huwelijk staat nog als een huis, dus daar heb je dan mooi je voordeel mee gedaan, met die cursus (-;

    Dank voor je extra uitleg..

  10. Wat leuk dat je mijn vraag beantwoord hebt!
    Bijzonder dat je dat met ons wilt delen.
    Ontzettend leuk om te lezen, wat waren het andere tijden toen he! Ik kreeg geen brieven maar mailtjes en sms-jes 🙂
    Wat bijzonder dat jullie omstreeks dezelfde tijd jullie gevoelens voor elkaar ontdekten.
    Jeetje 43 jaar bij elkaar zeg! (10 jaar daarna werd ik pas geboren)
    Bedankt voor je openhartigheid Janneke

Geef een reactie

