jublileumlogjesantwoorden deel 3: Geartsje…


Geartsjevroeg het volgende:

Natuurlijk ben ik benieuwd naar de voor de hand liggende dingen als: Wat mis je het meest van Nederland en wat waardeer je het meest in de Zweedse gebruiken. En ook of het is, zoals je het verwacht had te zijn.

Maar bovenal ben ik benieuwd naar de taal. Vooral naar aanleiding van je reactie bij mij. Je schreef hier zo nu en dan over je stappen in het eigen maken van een nieuwe taal. Maar ik ben benieuwd naar de linken die je legt tussen het Zweeds het het Nederlands en andere talen die je kent.

Het meest in Nederland mis ik mijn kinderen en kleinkinderen natuurlijk. En ik mis überhaupt kinderen. Verder mis ik dat ik niet even bij een vriendin of zo langskan.
Wat ik in Zweden waardeer is de relaxed-heid en vriendelijkheid van de samenleving. Je rijdt op je dooie gemak door het (prachtigge ) landschap, zelden op een snelweg, bij de kassa kan je op je dooie gemak je spullen op de band leggen, er wordt achter je niet ongeduldig gedaan. Oude mensen worden niet opgejaagd, er is eigenlijk nooit file. In de winkels word je vriendelijk te woord gestaan, ze nemen de tijd om je te helpen, behalve bij een aantal grote ramshzaken. Verder worden hier nog allerlei gebruiken en volksfeesten massaal en ritueel gevierd. Met ritueel bedoel ik dan dat ze altijd op dezelfde manier worden gevierd door iedereen en dat ook het eten helemaal vaststaat bij zulke feesten. Een kerstmaaltijd is bij iedereen in Zweden hetzelfde, evenals een Paasmaaltijd tot en met het drinken en eten dat geserveerd wordt bij een skiwedstrijd.
Of het ook zo is als ik verwacht had, is een moeilijk te beantwoorden vraag.
Ik wist niet goed wat ik te verwachten had, dus dat is niet mee- of tegengevallen. Het enige wat ik niet verwacht had is dat Zweden zo bureaucratisch zou zijn. Dat viel dus wel tegen. De winter was dit jaar extreem, maar op zich was het wel het soort winter dat je verwacht als je naar Zweden gaat.
Wat de taal betreft: ik heb op 13 mei net een logje geschreven over de taal, maar ik zal er nog een beetje aan toevoegen. het zweeds is een mengsel van nederlandse, duitse, engelse, friese en soms zelfs franse woorden met ook nog een aantal echt Scandinavische woorden die alleen daar worden gebruikt. De taal is moeilijker dan hij op het eerste gezicht lijkt. De grammatica is grotendeels op de engelse en op de nederlandse manier, maar ze hebben een aantal aparte dingen. Zo wordt het bepaalde lidwoord niet uitgesproken, maar er wordt en of et achter het woord aangeplakt om te laten zien dat het de bepaalde vorm is:
en blomma, ett hus(een bloem, een huis) wordt blomman en huset (de bloem, het huis) en blommorna en husen (de bloemen en de huizen) Verder zeggen ze hier veel meer met hoe ze een accent laten vallen dan bij ons. Bij ons zou je zeggen “`Echt, Goed man!! “of zoiets als iemand zou zeggen dat ze gewonnen hadden. Hier zeggen ze “Gjörde du?” met de klemtoon op alledrie de lettergrepen (het betekent: “Deed je dat?” En als je vraagt hoe iemand heet, dan zegt je b.v. Jan-ne-kù met alledrie de lettergrepen afzonderlijk, maar dat ke het hardst. Erg leuk, maar met dat soort dingen ga ik nog het meest de mist in, omdat het zo niet bij je manier van praten aansluit….
Wat verder is, dat heb ik, geloof ik, ook al op 13 mei geschreven, de lijdende vorm wordt uitgedrukt door een aparte uitgang van het werkwoord: Antarktis upptäcktes 1820 (Antarktis werd ontdekt in 1820). Heel apart…..

Een Reactie op “jublileumlogjesantwoorden deel 3: Geartsje…

  1. Leuk om te lezen en ja dit zij ook wel de standaardvragen die een ieder heeft als iemand gaat emigreren of iets bijzonders gaat doen of heeft gedaan.

    XXX

Geef een reactie

