Jubileumblogjesantwoorden deel 2:Toaske


Toaske vroeg het volgende:

Ik zou wel ‘ns van je willen weten waar je je tomeloze energie en enthousiasme vandaan haalt. Want die lijk jij te bezitten. Klopt dat? Heb je het van nature of heb je het jezelf aangeleerd?

Over mijn tomeloze energie wordt heel verschillend gedacht. Ik kan nl. vanuit het niets ‘zomaar’ in slaap vallen of helemaal duf worden. Ik denk dat ik een milde vorm van ADD heb. Wel is het zo, dat ik mijn geest altijd lenig wil houden, dus saai en routineus werk gaat mij snel tegenstaan, dan wordt mijn activiteitsniveau te laag. Een fitnessclub is aan mij niet besteed, tenzij ze tegelijkertijd een spannende film of documentaire zouden draaien. Strijken doe ik voor de TV met een spannende film, naaien ook, maar alleen als ik ondertussen iets anders heb om mijn geest mee bezig te houden.Ik heb hele quilts genaaid bij Pride and Predudice en Lord of the Rings e.d. Nu ik zo veel verschillende ‘saaie’ werkjes heb, omdat ik alleen huishouden en zo te doen heb, doe ik het als volgt: Ik ruim de afwasmachine in en ga vervolgens iets zaaien en kijk even op mijn blog, daarna ruim ik de rest van de keuken op en verzamel de was b.v. Dan ga ik het vuurtje aansteken en kijk een poosje op mijn blog. Vervolgens ga ik nieuw hout halen en meteen de post uit de postbus. Dan ga ik stofzuigen een kijk even op mijn blog en vervolgens in bad. Dan ga ik weer even op mijn blog kijken en dan maak ik de badkamer schoon. Vervolgens doe ik een rondje tuin (maak een stukje schoon van paardebloemen en passant) en dan haal ik de afwasmachine leeg en kijk even op mijn blog. Dan ga ik boodschappen doen en vervolgens even lezen. Daarna haal ik de boodschappen pas uit de auto en ruim ze op(behalve de diepvriesspullen natuurlijk, die heb ik er eerst in gedaan). Daarna ga ik eventjes twee plantjes in de tuin zetten en kijk daarna even op mijn blog. Als ik niet zo te werk ga, krijg ik een vreselijke hekel aan ALLES en doe ik niks meer. Ik ken mezelf, of ik val in slaap. Ik moet nu het gastenverblijf schoonmaken en daarna verven. Daar zit ik nu al een week tegenaan te hikken. De enige manier om over dat gevoel heen te komen is: Ik zet de wekker op 20 min. b.v. Ik moet blijven schoonmaken tot de wekker gaat en daarna mag ik er weer mee ophouden. Meestal ben ik dan door de weerstand heen en kan ik gewoon alles achter elkaar schoonmaken. Maar soms moet ik drie keer de wekker zetten. Geestelijk kan ik heel veel informatie aan. Luisteren gaat beter dan wat dan ook. Vroeger las ik heeeeel veeeel, maar mijn ogen zijn achteruit gegaan en ik kan niet meer in alle standen lezen, in bad bv. Ik lees nog wel veel op de computer, maar boeken kosten veel moeite. Dat is jammer, daarom kijk ik nu zo graag films en documentaires, dat is minder inspannend.
Als ik het zo opschrijf, lijkt het inderdaad op tomeloze energie, maar het is dus om niet in slaap te vallen. Als we met de auto rijden (Leo rijdt), val ik prompt na een half ur in slaap. Op de terugreis van Nederland naar huis, heb ik denk ik zeven uur van de 15 uur geslapen. Ik zou wel wakker kunnen blijven, maar dan zou ik iets te lezen moeten hebben, maar dat vindt Leo niet leuk. Ik heb al eens voorgesteld om hem voor te lezen, maar hij had vroeger ook altijd een hekel aan hoorspelen zegt hij dan.
Dus jij mag oordelen: is het tomeloze energie, ongerichte energie, of is het om te voorkomen dat ik een hele dag in een stoel zit en alleen maar denk?
Over dat enthousiasme kan ik alleen maar zeggen: Ik ben overal in geïnteresseerd, wil altijd het naadje van de kous, van de hoed en de rand weten! Ik denk dat ik dat altijd heb gehad. Vroeger was het nog veel erger, Mensen werden er echt moe van. Ik ben al een heel stuk rustiger en wijzer geworden…..toch?

11 Reacties op “Jubileumblogjesantwoorden deel 2:Toaske

  1. Nou, dit antwoord had ik dus helemaal niet verwacht. Wat grappig zeg, dat je dat met dat wekkertje doet.
    Met je tomeloze energie bedoelde ik vooral dat het lijkt alsof jij heel veel dingen doet, dat er bij jou meer dan 24 uur in een dag zitten. En dat je enthousiast bent, dat staat voor mij helemaal buiten kijf. Je mag het inderdaad interesse noemen, als je maar nooit gaat denken dat het nieuwsgierigheid is, want ik denk dat jouw interesse helemaal oprecht is. Dat die er is om een ander, als het in je vermogen ligt, verder te helpen.
    Dank je wel voor je antwoord.

  2. Jij bent heel anders dan ik, maar hier herken ik wel een heleboel…zo ben ik ook. Top verhaal…..ik kan niet wachten op de volgende antwoorden…

  3. OP dat laatste, OOOOO ja??????
    Soms dacht ik wel eens ik hou mijn mond, ik zeg niets….maar jou hooggevoelige sensoren die wisten het altijd wel te raken….geeft niks hoor, zo heb ik menig eitje gelegd en werd het al een stukje uitgebroed!!!
    Het was altijd fijn en goed…..en ook wel eens vermoeiend…maar ja met 4 was ik dat ook al (haha)
    Lydia

  4. Een milde vorm van ADD….ja. Bij mij is het geen milde vorm… maar nu begrijp ik waarom wij in zoveel dingen op elkaar lijken:)

  5. Leuk om te lezen hoe jij bent / je jezelf beschrijft in deze. Ben zo benieuwd naar de volgende logjes met antwoorden (als alle vragen zo interessant zijn natuurlijk!)

    Ben ook even op ADD gaan google-en en daar was me eigenlijk niet zo heel veel van bekend (lees ik nu).
    Tot mijn grote verbazing herken ik ook wel best veel bij … (anoniem) – nee niet bij mezelf maar wel iemand in de omgeving. Hoewel het natuurlijk erg gevaarlijk is diagnoses te stellen m.b.v. internet (vroeger hadden we daar een medische encyclopedie voor, voor de hypochonders onder ons), er gaat wel een lampje branden…

  6. He Janneke, zijn wij soms zussen 🙂 Het enige verschil is, dat ik niet zo’n wekkertje gebruik, maar tegen mezelf zeg: nu ga je eerst eens 50 dingen opruimen. Als ik dan zo’n beetje bij de 30 ben vergeet ik verder te tellen en ga ik ‘vanzelf’ verder 🙂 Ik ben ook altijd met van alles en nog wat tegelijk bezig. Zo wordt het tenminste nooit saai. En gewoon steeds iets nieuws uitproberen. Ga mij niet vertellen, dat huisvrouw zijn stom of saai is. Je kunt er zélf iets leuks van maken.

  7. Wat leuk om dit zo van je te lezen. En dat met die kookwekker ga ik onthouden !!

  8. Ben jij soms tweelingen van sterrebeeld, dat vraag ik mij zomaar af omdat je schetst dat je een ultieme denkster bent 😀

    XXX

  9. hahahahahaha. ja, volgens mij is het om je wakker en geconcentreerd te houden (en dan kijk je weer even op je blog :))

  10. hihihihihihihi die Jan!

Geef een reactie

