Jubileumblogjesantwoorden Deel 1: Oker…..


Oker stelde de eerste vraag (eigenlijk 3, maar ze hebben verband en ik behandel ze gezamenlijk):

Ik heb wel een vraag, die ik je langer wilde stellen, namelijk:

Kun je iets meer vertellen over je religieuze beleving? Je hebt eens gezegd dat je niet christelijk bent opgevoed maar na de geboorte van je 1e kind iets bent gaan doen met geloof. Hoe is dat gegaan, zou je dat een bekering noemen, ben je er in de loop der tijd anders mee omgegaan dan in de begintijd, etc.

Ik heb nog en vraag in deze orde, maar voor het overzicht dacht ik beter ff in een nieuw reactievenstertje te beginnen.

Hoe doe je dat nu in Zweden met de kerk enzo? Zijn de mensen in Zweden anders gelovig? Heb je een kerk gezocht die heel erg leek op een variant van waar je in Nederland heen zou gaan, of ben je voor iets echt Zweeds (bijv. Lutheraans) gegaan? Wat vind je beter/spreekt je meer aan op religieus gebied in Zweden? Of juist totaal niet?

Dit is precies de vraag die ik besloten heb per e-mail te behandelen. Iedereen die dit verhaal wil lezen, kan mij mailen, dan zend ik het je toe. Mijn emailadres staat in mijn Gravatar. Ik waarschuw je: het is haast een klein boekwerk geworden!
Ik was eigenlijk verbaasd dat die vraag nooit eerder was gesteld. Als ik zoiets gelezen had, had ik allang gevraagd naar de hoed en de rand, maar ik ben nu eenmaal altijd nieuwsgierig naar wat iemand drijft.
Het algemene gedeelte wil ik wel vast op antwoorden.
De Svenska Kyrkan is eigenlijk een staatskerk. Iedereen die in Zweden geboren wordt, is automatisch lid van de Svenska Kyrkan. Sterker nog: toen Leo in dienst trad van de Universiteit werd hij automatisch lid van de Svenska Kyrkan. Het is een variant op het katholieke geloof, maar volgens mij kunnen de priesters gewoon trouwen….. Ze vieren wel allerlei volksfeesten ook in de kerk. Zo is er de viering en uitverkiezing van Lucia, ergens voor Kerstmis en het toezingen van de mei op 30 april, Walpurgisnacht. Je kunt hier in de Kerk trouwen en dat is dan meteen een burgerlijk huwelijk. Andere kerken kunnen ook vergunnig krijgen, maar dan moeten ze wel bereid zijn homofiele paren te trouwen, dus een aantal vallen er dan vanzelf af. Zo kan het dus gebeuren dat mensen die lid zijn van de Pinkstergemeente hier, moeten trouwen in de Svenska Kyrkan omdat hun eigen voorganger geen recht heeft om te trouwen. De kerk is dus erg verweven met de samenleving, maar ik geloof niet dat er een groot percentage is dat echt regelmatig naar de reguliere diensten gaat.
Wat ik er van vind? Tja, ikzelf zou nooit zo mijn geloof willen beleven. Voor mij gaat geloof om een verbond wat je sluit en waar je beiden aan werkt. Je doet het niet of je doet het goed (zo goed mogelijk). Ik heb echter allang gemerkt dat sommige mensen heel gelukkig zijn op die manier. Prima, maar het is niet de mijne.

9 Reacties op “Jubileumblogjesantwoorden Deel 1: Oker…..

  1. Hoi Janneke,
    Je geeft aan wat je niet doet owel nietf ervaart. Maar na een eerste kindje een verbond sluiten. Wat houdt dat in? Wat is daaraan voorafgegaan in je leven?
    Hoe ervaar je een godsbeleving? Iemand die als grote creator van alles, jouw leidraad in het leven is geworden?
    Je weet dat ik een tijdje in een boeddhistisch klooster heb gezeten. Daar heb ik vooral ervaren dat je een verbond met jezelf sluit. Niet met iemand die onze mensheid en aarde aanschouwt en daar boven staat. Ik persoonlijk vind het moeilijk mijn ‘zijn’ in handen van een of andere godheid te leggen. Maar dat sluit niet uit, dat ik wel een dagelijkese ervaring beleef, waarin ik weet en besef, dat we kleine radartjes zijn in een heel groot geheel. En dat ervaar ik als een diepe, spirituele gewaarwording. Ik hoop meer te lezen over jouw religieuze ervaringen. Kom zelf uit protestant christelijke kringen en geloof zelf niet meer. Maar mis daar ook niets aan.
    Je trouwe blogvolger, liefs Nel

  2. Bedankt Janneke! Mijn mail is (weer eens) onderweg:)
    @Nel: Een verbond met jezelf sluiten, ja dat is één mogelijkheid. Voor mij niet echt een optie, want ik “weet” dat ik me zelf vaak van gevoelens en belevenissen uit mijn verleden laat leiden. Voor mij persoonlijk is het logisch, dat ik met alles, wat mijn leven, mijn lachen en huilen, mijn verleden en mijn toekomst naar God ga. Met een kapotte auto ga ik naar de garage. Met kapotte schoenen naar de schoenmaker. Zo doe ik het ook met “mijn leven”: Ik ga er mee naar de vakman.

  3. Ben trouwens benieuwd hoelang je doet over alle antwoorden, want er staan een paar vragen bij waar je echt niet kort over kan zijn.
    Zo kom je wel ver met je boek als dat allemaal mee wil nemen daarin…..dat wordt dan wel een dikke pil ,hahahaha!
    Lydia

  4. Eigenlijk raar dat je automatisch lid wordt van een kerk. Persoonlijk heb ik zo weinig met geloof dat dat me dus meteen opvalt.

    Ik ga snel even naar het logje over je Zweedse woorden….ik loop weer veel te veel achter hier…

  5. Een verplichte staatskerk, dat klinkt nogal vreemd. Zeker voor een “vrij” land als Zweden. Het is meer iets dat erbij hoort dan een belangrijk instituut waar alle leden streng gelovig zijn, als ik je goed begrijp?!

  6. Best apart hoe het in Zweden georganiseerd is. Maar volgens mij nog niet zo verkeerd. Het lijkt me in ieder geval wel vrij modern allemaal. En ook al ben je automatisch lid, als je er niets mee doet, heb je die vrijheid natuurlijk ook.

    Ik zou je mail wel willen ontvangen. Je hebt volgens mij mijn mailadres al.

  7. Over één ding zijn wij het in elk geval eens, als je iets gelooft doe het dan goed 😉

    Ongeacht welk geloof het is 😀

    XXX

  8. Mamalien is me voor met haar reactie. Best ongebruikelijk, zo’n staatskerk. Wil je mij je mail ook toezenden? Alvast bedankt!

Geef een reactie

