Metrostation Slinge


Naar aanleiding van het verhaal van haar over vooroordelen, wil ik het volgende vertellen. Het is niet handig om met een auto naar de binnenstad van Rotterdam te gaan, dus zetten wij de auto altijd bij Metrostation Slinge en gingen dan met de Metro naar de stad. Dat metrostation is berucht geworden doordat Kevin Duinmeyer daar is doodgeschoten toen hij sneeuwballen aan het gooien was. Het was in de zomer, Leo was al in de stad met zijn studenten en ik zou erheen gaan voor een diner. Je weet hoe dat gaat, ik was eigenlijk te laat. Ik had een lange rok aan. Toen ik het Metrostation binnenliep, hoorde ik dat er boven mijn hoofd een trein aankwam. Ik begon te rennen op de roltrap. Halverwege trapte ik op mijn rok en viel. Dat is gevaarlijk, want bovengekomen kunnen je kleren tussen de vorken van de roltrap komen. Ik probeerde snel op te staan, maar viel weer en raakte lichtelijk in paniek. Mijn tas viel uit mijn handen een paar treden lager. Ik zag wat (autochtone) mensen kijken wat er aan de hand was toen ik achter mij hoorde: “Gaat het mevrouw?” en ik werd opgeholpen door een donkerzwarte Surinaamse man van een meter of twee. Een hindoestaans meisje met een marokkaanse jongen spurten de roltrap af om me te helpen en mijn tas keurig aan te geven. Het kwam allemaal goed. Mijn vertrouwen in de mensheid was weer eens flink hersteld…… en de Nederlanders stonden er bij en keken er naar.

19 Reacties op “Metrostation Slinge

  1. Een aangrijpend blog.
    Toch 2 opmerkingen:

    Kerwin of Kevin Duinmeyer wordt op 20 augustus in de Damstraat door Nico Bodemeijer doodgestoken.
    Met de naam waarmee Kerwin in het Bevolkingsregister ingeschreven stond heeft hij een straatnaam in Diemen-Zuid gekregen, de Kerwin Lucasstraat.

    De schietpartij bij het metrostation heeft Seder Soares
    als slachtoffer. De dader is nooi gevonden …………

    Twee schrijnende gebeurtenissen.
    In een mooi blog met elkaar vermengt.

  2. Je hebt gelijk!! Ik dacht al: “Volgens mij klopt het niet helemaal…. maar ik was te lui om het op te zoeken.

  3. Ohhh maar ik denk dat a-sociaal gedrag NIETS met huidskleur of afkomst te maken heeft hoor maar alles met opvoeding.
    En NL die altijd zo prat gaan op hun nationaliteit en huidskleur die kunnen nog heel wat leren van anderen.
    Zo zaten mijn kinderen in de klas bij kinderen uit het woonwagen kamp maar ik heb never nooit nog huizen gezien die ZO schoon waren als daar. De turkste kinderen die nu bij onze kinderen in de klas zitten hebben RESPECT voor hun ouders en ouderen , iets wat heel veel NL jeugd allang kwijt is.
    Ik vind het soms bedroevend gesteld in de maatschappij en die kids van mij zijn ook heus wel eens brutaal of tonen geen respect maar ik doe er alles aan om dat er in te brengen . En mijn kinderen waren de enige van de klas die U zeiden tegen de juf en meester en dat werd besproken tijdens de ouderavond , ik vind dat triest dat men tegenwoordig maar je en jij zegt tegen juf of meester of ouderen en iedereen maar bij de voornaam noemt. Hoeft voor mij niet , ik zei altijd U tegen mijn oma . En in Frankrijk is U heel normaal , mijn schoonmoeder zei ik altijd Madam en U tegen en het is een stuk moeilijker om respectloos tekeer te gaan tegen iemand die je met U aanspreekt als met je…
    Zo ik heb gesproken 🙂

    • Pfoe, nou!! Jij hebt gesproken, AMEN! Maar mij mogen ze noemen hoe ze willen, als ze maar naar me luisteren. Onze kinderen noemen ons bij de voornaam (flower-power-anti-autoritaire-tijdperk-weetjewel) , maar ik heb ze geleerd om respect te hebben voor IEDEREEN, ook dieren. Ik heb ze ook geleerd om respect te hebben voor hoe je er ook uitziet. Nou was dat niet zo moeilijk als je ze (door mijn werk) regelmatig in contact brengt met hele verrassende mensen waar je heel makkelijk een vooroordeel tegen zou kunnen hebben.
      Ik moest van mijn ouders U zeggen, dat werd er in geramd, maar ondertussen gedroegen ze zich niet als personen waar je nu direct respect voor moet hebben. Voor mij heeft dat dus NIETS met elkaar te maken. Maar achter de façade van iemand kijken en niet op uiterlijk beoordelen, is wel iets wat je je kinderen kunt leren.
      Zo, ik heb ook weer gesproken!

  4. Voor mij heeft “u” of “jij” zeggen ook niets met wel of geen respect te maken. Als dat mijn gebruikelijke woorden zouden zijn, zou ik ook “Wat bent u toch een klootzak” kunnen denken….

    Maar ja. Janneke. Inderdaad. Ik werk met vluchtelingen op school. Natuurlijk zijn dat dan wel de vluchtelingen die persé de taal willen leren en die anderen krijg ik niet te zien….maar het zijn 100% fijne mensen bij ons op school.

  5. huidskleur heeft niets met respect voor elkaar hebben te maken…opvoeding alles…. hier ben ik van overtuigd, dit ervaar ik elke keer weer

    ook leeftijd heeft niets met respect voor elkaar hebben te maken.. ik weet dat mijn kleinzoon van 3 alsjeblieft zegt en dankjewel ( op zijn manier) en hij weet dat dat zo moet, terwijl ik mensen van mijn eigen leeftijd ken die gewoon de dingen uit je handen rukken bij wijze van spreken en dan absoluut niet willen begrijpen hoe erg ze je daar mee kunnen kwetsen…

    je zeiet wel Janneke dat ik na je logje gelezen heb mijn eigen gedachten gang weer volg.. waarnaar toe??? ach…misschien wel naar de 95

    grts

  6. Mooi!!!!!!

    Dit soort logjes laat je even stilstaan en nadenken…

  7. Inderdaad, precies zoiets als dit (en bij mij) maken dat je weer even goed moet gaan nadenken over vooroordelen en je eigen manier van denken! Leuk dat je ook zoiets beschreven hebt nu!!

  8. Mooi log en interessante reacties. Hoe je bent heeft helemaal niets met huidskleur, geloof of wat dan ook te maken. Dat zit in je. Hoe je ook bent.

  9. De mentaliteit van mensen schuilt niet in hun huidskleur gelukkig ! Het is hun karakter …

  10. Wat heerlijk om zo duidelijk te ervaren dat je medelanders medemensen zijn . U of jij, daar gaat het niet om, vriendelijk zijn, behulpzaam zijn, medemens zijn, daar draait het om. Gelukkig ervaren mijn kinderen en ik dat dagelijks aan den lijve op de multiculti school waar wij komen, nederlanders uit alle lagen van de bevolking, mensen van het kamp en buitenlandse mensen van zo’n 18 nationaliteiten. Samen leven en een veilige plek voor iedereen, dat is wat telt! (poeh, het lijkt een preek maar komt zó recht uit mijn hart dat ik het toch maar post)

  11. Ik word wat moe als er iet negatiefs in het nieuws is geweest dat dan een hele bevolkingsgroep over één kam wordt gescheerd en ik inderdaad zie dat diegene van gemengde culturen komen of vol zijn van een andere cultuur veel meer behulpzaam zijn dan die blanken idd…

    just my 2 cents, en laten we vooral niet vergeten dat ook nederlanders achter slot en grendel verdwijnen.

    XXX

  12. zoals ik ook al schreef bij wondelgijn… ik denk dat iedereen wel eens in de valkuil van de vooroordelen trapt, hoezeer we ook respect proberen te hebben voor iedereen! dit soort prachtige verhalen helpen ons om het steeds minder te doen, je te laten vangen door de vooroordelen, en gewoon onbevangen naar alle mensen te kijken, …

    ik zeg ook altijd: ga eerst eens in de schoenen van de ander staan, voor je oordeelt…

    gelukkig een verhaal met een happy end voor jou…
    en sneeuwballen in de zomer, ik vond het al een beetje vreemd, maar blijkbaar klopte dat dus ook niet…

    • Nee, dat was al eerder gebeurd, een jaar of tweeenhalf ervoor. Aleen de naam klopte niet. Het was alleen: als je daar zo loopt, dan moet je daar altijd aan denken….. Die jongen was 12 jaar en volledig onschuldig aan het sneeuwballen gooien… Zoals Rob Alberts al schreef: het is nooit opgelost, dan blijft het toch meer hangen.

  13. Wat fijn dat je werd geholpen, ten eerste.

    En ten tweede: wat fijn om her en der dit soort berichtjes te lezen. Wat tegengelui, wat tegengas.

Geef een reactie

