lasterdanniejareniegezien, zó blij.


Even een kleine verklaring: Toen ik een kind was, was dit liedje populair. O, wat ben ik blij, O, wat ben ik blij, dat heb ik in jaren niet gezien, zo blij, zo blij! Omdat we het niet helemaal verstonden, maakten we er lasterdanniejarenniegezien van….
Ik heb zelfs twee liedjes door elkaar gehaald: het ene was: Ik ben zo blij, zo blij dat mijn neus van voren zit en niet opzij en het tweede was dit:

Ik kreeg een award van haar en van haar en nu mag ik 10 of 20 dingen opschrijven waar ik blij van word. Half bloggend Europa heeft al zo’n blogje geschreven, dus verwacht van mij geen originaliteit. Hoewel veel mensen blijkbaar van hetzelfde blij worden, word ik er niet minder blij van omdat ik niet de enige ben, integendeel: ik ben blij dat ik deel uitmaak van de mensheid. In willekeurige volgorde komt hier mijn lijstje:

1. Ik ben erg blij dat ik destijds heb besloten met Leo te trouwen (en hij met mij)en dat ik later toen het wel eens moeilijk was heb besloten met hem getrouwd te blijven (en hij met mij) en dat we nu nog samen zijn, waar veel van onze leeftijdgenoten voor de tweede of derde keer of helemaal niet meer getrouwd zijn. Het leven met een vaste partner heeft mij veel rust, vrede en vreugde gebracht. Bovendien heb ik mijn kinderen een stabiele jeugd kunnen geven daardoor, de jeugd die ik zelf niet heb gehad. In onze generatie is een foute trend(van ruzie, kinnesinne, egoistische verlangens en overspel) omgebogen naar een goede en dat vervult mij met diepe vreugde.

2. Ik ben erg blij dat ik het geloof heb gevonden waarin ik gelukkig kan zijn. Ik ben blij dat ik een goede band met mijn Helmelse Vader heb en dat ik hem min of meer persoonlijk ken. Dat klinkt voor sommige mensen misschien òf ongeloofwaardig, òf hovaardig, maar ik heb een persoonlijke band met Hem. De vreugde die ik daarbij voel is moeilijk onder woorden te brengen, ik merk dan ook dat ik de neiging heb om in herhaling te vallen als ik het probeer te beschrijven.

3. Het feit dat alle vier mijn kinderen hun leven zó inrichten dat ze hun keuzevrijheid gebruiken om ambities en dromen waar te kunnen maken èn dat ze alle vier een levenspartner hebben gevonden waarmee ze gelukkig zijn, vervult mij ook met diepe vreugde. Ik vind het heerlijk om te zien dat het allevier min of meer evenwichtige, gelukkige volwassenen zijn geworden die ook onderling een goede band hebben.

4. Blij word ik altijd als ik iemand tref die zijn/haar beroep met verve uitvoert en daar voldoening in vindt. Het maakt voor mij niet uit wat voor beroep dat is. Ik heb een keer een interview gezien met iemand die verantwoordelijk was voor het trekken van de lijnen op een voetbalveld. Die man vertelde daar zo gepassioneerd over, dat ik bijna mezelf wilde omscholen tot voetbalveldenlijnenmaker (scrabble!)! Ook lees ik graag bij haar en haar hoe ze van hun werk een ware kunst maken.

5. De natuur vervult mij met diepe vreugde. Ik kan blij worden van verschillende planten, hun bloeiwijzen en groeiwijzen, van allerlei dieren (bv. een cheetah met van die ‘traantjes’ langs zijn ogen of een rog die gewoon door het water vliegt, de manier waarop het water op een rotskust breekt en als het ware een kanten randje aan de zee breit, maar ook de seizoenen (zelfs de winter, zelfs het rotweer), alles wat de natuur oplevert (groenten, kruiden, fruit).

6. Kamperen, daar word ik pas blij van! Het heerlijkste moment vind ik , dat je ’s morgens, als je je ogen nog niet open hebt gedaan, de tent en het gras al RUIKT en dan hoor je de vogels. Daarna doe je voorzichtig je ogen open en zie je de zonnevlekjes op de tent van de boom waar je onder staat. Zelfs regen op de tent, vind ik een heerlijk geluid, maar dan uitsluitend ’s avonds. Het duurste, meest luxe hotel kan daar niet tegenop.

7. Blij wordt ik van rondscharrelende kinderen. Een kind dat nog maar net loopt met van die opgeslagen armpjes en zonder romprotatie, of vier kinderen die in de tuin rondscharrelen, soms elkaar tegenkomend, maar eigenlijk allevier (allevier onder de drie jaar) hun eigen spel spelen. Soms ruilen ze van vervoersmiddel en gaan weer hun eigen weg.

De vijfde trouwens geeft ondertussen prachtige dansvoorstellingen met een hoog K-3 gehalte

8. Ik word blij van het eerste echte contact met kinderen. Eerst kijken ze je zo’n beetje onderzoekend aan, soms verlegen en dan, na verloop van tijd, hebben ze besloten dat je OK bent en beginnen ze of te lachen of te praten, of ze bieden je hun speelgoed (of een hapje eten!) aan. Dan weet je dat je verder kunt communiceren.

9. Gezellig met zijn allen (of samen) lekker eten. Ik vind het dan ook leuk om te koken, maar tegenwoordig hebben we ook wel feestjes waar de kinderen met elkaar iets hebben klaargemaakt.

10. Lange gesprekken voeren over echt allerhande onderwerpen. In mijn geval gaat dat dan het beste 1 op 1. Ik vind/vond het heerlijk om de kinderen weg te brengen met de auto – liefst een beetje ver weg – en dan maar praten. Er wordt geen enkel onderwerp geschuwd. Dat maakt me echt blij. Dagenlang kan ik dan nog op die dingen kauwen.

11. Ik word gelukkig van bloggen, van het lezen van logjes en van antwoorden op mijn logjes! Over sommige zaken blijf ik lang nadenken onder mijn werk in de tuin of huis, of tijdens het boodschappen doen. Ik vind het heerlijk om zoveel mensen te hebben leren kennen die zeer de moeite waard zijn. Sommigen zijn echt vrienden van me geworden, hoewel ik ze nog nooit gezien heb.

12. Ik word blij van het feit dat ik tegenwoordig tijd heb om na te denken over van alles en nog wat. Dat doe ik ’s morgens voor ik opsta altijd. Ik heb een jaar of acht ’s morgens voor schooltijd les gegeven aan de tieners bij ons in de Kerk (Seminarie) en dan stond ik om half zes op iedere dag. Ik had daar absoluut geen moeite mee, maar toen ik er mee stopte, ontdekte ik dat ik die denkmomenten heel erg gemist had.

13. Een slaap/hotelkamer op het oosten, zodat je wordt gewekt met zonlicht. Wij houden er niet van om gordijnen dicht te doen. Hoewel we in dit huis een slaapkamer op het westen hebben, schijnt de ochtendzon door het hele huis en de open slaapkamerdeur toch naar binnen. Daar word ik blij van.

14. Dit houten huis met zijn warme sfeer maakt me blij en de tuin waar ik ruimte genoeg heb om van alles uit te proberen, maakt me blij!

15. Ik ben blij met mijn gezondheid tot nu toe. Ik ben wel te dik, maar ik ben fit en heb geen beperkingen, medicijnen of wat dan ook. Als ik nog zo’n dertig jaar op deze voet kan doorgaan, zal ik niet klagen anders ook niet

16.Ik ben blij dat het me verschillende malen gelukt is een verhaal van 300 woorden te schrijven. Ik wist niet dat ik het in me had om mezelf zo te beperken en toch de inhoud tot zijn recht te laten komen. Normaal gesproken heb ik veel woorden nodig om me precies uit te drukken getuige dit logje.

17. Ik ben blij omdat ik twee schoonzoons en twee schoondochters heb die goed voor mijn kinderen zorgen en hen gelukkig maken. Het werd mij verboden foto’s te plaatsen, maar ik ben verschrikkelijk blij met hun.

18. Ik ben blij dat ik een computerprogramma heb om de zweedse taal te leren. Verder heb ik nu in Nederland een nieuwe DVD-speler gekocht (met USB-poort), waardoor ik ook zweedse films met engelse ondertiteling of engelse films met zweedse ondertiteling kan zien, wat weer heel goed voor mijn zweeds is.

19.Ik ben blij omdat ik iedere week kan gaan zwemmen in een fantastisch zwembad met avonturenbad, Sauna en Turks stoombad. Ik vind baantjes zwemmen erg saai, dus nu kan ik het heerlijk afwisselen. Ik vind zwemmen mijn hele leven al heerlijk!

20. Ik ben blij dat ik in deze tijd leef met al die verschillende mogelijkheden, TV, telefoon, Internet, skype, een eigen auto, vliegtuigen, maar ook allerlei technische mogelijkheden en operaties voor gehandicapten, zodat ze toch een zelfstandig leven kunnen leiden en zich optimaal ontwikkelen, een tijd ook waarin vrouwen alle kansen krijgen om zich te verwerkelijken in dit leven.

Zo, dat waren er 20. Als jullie goed hebben opgelet, zien jullie dat ik in ieder punt een aantal punten heb verwerkt, dus stiekem zijn het er heel wat meer dan 20. Ik ben dan ook een uiterst gelukkig mens, mensen vinden dat wel eens irritant. Tot mijn verdediging kan ik aanvoeren dat ik iedereen hetzelfde geluk en dezelfde vreugde toewens die ik zelf bezit.
Aangezien iedereen deze Award al zo’n beetje heeft gehad, stuur ik hem niet door. Ben je per ongeluk vergeten, voel je vrij om de Award te ontvangen, bij deze!

Diegenen die het nog niet gedaan hebben, kunnen nog een vraag stellen tot a.s. vrijdag op mijn jubileumlogje van 1 mei. De origineelste vraag wordt beloond met een Give-away! Zaterdag begin ik met de beantwoording.

8 Reacties op “lasterdanniejareniegezien, zó blij.

  1. Gefeliciteerd met je award !!

  2. Ik vind ‘m gek genoeg wel origineel. Wat een prachtige happy-de-peppie log. en zoals alle happy-de-peppei logjes die ik lees die “open” zijn word ik hier oprecht blij van. Leuk is dat he, blijdschap is besmetteljk!

  3. Oh wat een geweldige lijst en ik heb erg moeten lachen om nr 4 dat iemand zo enthousiast is over iets dat je het zelf wil gaan doen , volgens mijn lief overkomt mij dat wekelijks, heb ik zoveel interesses en vind het zo leuk om anderen dingen te ontdekken dat ik elke week wel een nieuw beroep erbij bedenk….
    En ik vind jou alles behalve irritant want jij bent een zeer gelukkig mens maar geen zeer irritant mens en jij moppert ook soms gewoon heerlijk vooral als T mobile je onheus behandelt bv.
    Verder ben jij iemand die mij laat nadenken over dingen en dat is goed !
    Alleen dat kamperen , nee sorry , dat begrijp ik ECHT NIET .

  4. Ahhhh daar word ik nou blij van! Jouw lijst is geweldig, mooi, écht. Kamperen vind ik ook heerlijk en verder ook veel herkenning. En eeh….als we elkaar ooit ontmoeten (doen!) dan zullen het lange avonden en korte nachten worden dus we moeten geen 30 jaar mee wachten.

  5. Wat een prachtige punten Janneke. Ik ben zo blij dat ik jouw blog ontdekt heb (of jij de mijne, dat weet ik niet meer precies).

  6. Ik dacht dat ik zelf al bloid was zo met mn bloggie maar nee dan hier….wat ik allemaal voor blije dingen lees..
    Hmm jij ben wel een super(blij)mens 🙂

  7. Nu begrijp ik waarom ik je blog zo graag lees! Het is bijna elke dag de “blije”boodschap. Als mijn dag vermoeiend was, en (gelukkig niet vaak) wat in mineur eindigt door allemaal ingewikkelde intriges op het werk, word ik door het lezen van jouw blog in een klap weer blij! Je ongeremde optimisme en de Zweedse sferen (een beetje mijn tweede vaderland omdat ik er al meer dan 40 jaar jaarlijks kom) zorgen ervoor dat ik ontspannen en vrolijk de dag eindig. Hier kan geen therapeut tegenop! 😉 Dank je wel Janneke!

  8. Wat mooi om te lezen dat je zo’n blij mens bent. En ik vind het helemaal niet irritant om te lezen dat iemand iets van zijn leven maakt. Iedereen maakt nare dingen mee in zijn leven maar de kunst is juist om vooral de goede dingen te bedenken. En om je daar aan op te trekken en niet weg te zakken (of op te geven) als het tegenzit.

Geef een reactie

