Diabetes


Ik heb het al eens gehad over overgewicht en de verhoogde kans op hoge bloeddruk, hartproblemen en diabetes (klikklik). Hoewel ik geloof dat ik wel 100 kan worden, hoop ik niet dat dat met diabetes gepaard moet gaan zoals bij mijn oudtante Juul (die inderdaad precies 100 werd) of bij mijn andere oudtante Ant. Ik las in een krante-artikel dat in Zweden het meeste snoep per hoofd van de bevolking wordt gegeten: tussen 15 en 20 kg. per jaar. De zweden verdedigen zich met te zeggen dat als het zo koud is, je wel veel caloriën en zoet nodig hebt, maar ook als het niet zo koud is, wordt er onnoemelijk veel snoep gegeten. Nu is het belangrijk dat je veel beweegt als je overgewicht hebt, dan is de kans op diabetes minder groot. Vandaag heb ik gezwommen, daarna heb ik een halve plak chocola gegeten, ik heb in de stad rondgelopen, heb twee tassen vol hout uit de schuur gehaald en ik heb gestreken! Verder heb ik veel beweeglijk denkwerk gedaan zoals aan Toaske en aan Joeltje gedacht, ik heb zeker al 15 logjes gelezen en op een paar al antwoord gegeven. Wat denken jullie: ik ben weer voor even gevrijwaard toch van diabetes,toch, toch???

12 Reacties op “Diabetes

  1. ja hartstikke goet!
    btw… de zweden trainen zich dan ook vrij vaak te pletter. Ik dan weer niet, maar ik geloof dat het beter begint te worden nu. weer een btje mens!

  2. Trampoline kopen!!!! 😀

    M’n moeder vond ’t geweldig! En ook leuk voor bezoek (kinderen, kleinkinderen….)!!

    Echt de beste aankoop ever!!

  3. Ja hoor. Vooral dat lezen is heeeeel goed (-;

    Bovendien heb je chocola ook nodig, af en toe.

  4. Hoi Janneke,
    Tja,…..ik eet en overleef….wie ben ik om wat te zeggen.
    Die trampoline van Mirjam……heb je hem meegenomen of heb je hem overgedaan met je praktijk….dat is nu wel het dagelijks stukje springwerk dat je mis….misschien nog een actie ergens en dan ben je er wel….????????
    Wat een heerlijk logje weer….ik volg je nog steeds hoor…..
    Zag je huis in de krant!….Zal meeduimen hoor……
    Liefs, Lydia

  5. En gewoon heel vaak in zo’n Zweedse sauna zitten? Gewoon alle chocola eruit zweten. Tegelijk een boek lezen. Klinkt eigenlijk heel gezond.

    Oh. En als je nog meer beweging wilt hebben: ik heb hier nog wel een mand met wasgoed dat gestreken moet worden hoor. Feel free!

  6. Open haard.
    Bomen omzagen,
    hout meesjouwen,
    hout splijten,
    hout drogen,
    haardvuur brandend houden.
    Allemaal activiteiten waar je warm en gezond van blijft!

    DE perfecte manier om van je overgewicht af te komen.
    Bij deze solliciteer ik om voor jullie de haard branden te houden.
    Als hobby wil ik in de winter ook wel sneeuwruimen.

    Kost en inwoning in het tuinhuisje?

    Voorjaarszonnegroet uit Amsterdam-ZuidOost van

    Rob Alberts, te bereiken via robalberts.punt.nl

  7. Vooral dat denkwerk kost veel energie!

  8. hahaha ja dat vind ik ook hoor Janneke, dat is meer dan genoeg! 😉

    Wat veel snoep, ik probeer mij voor te stellen hoe die berg voor mijn neus eruit moet zien van 20 kilo per jaar in één keer, hahaha maar dat is iets… waar ik amper tot niet aan bijdraag ook in Ned. niet, het helpt echt als je een seizoen in een chocolade/snoep fabriek hebt gewerkt :O

    XXX

  9. Aan toaske en aan mij denken is genoeg om diabetes free door het leven te gaan 🙂

  10. Meer dan dat zelfs! Ik zou als ik jou was weer wat maar binnen duwen… 😉

  11. Mijn schoonvader heeft zojuist te horen gekregen dat hij diabetes heeft en nu gaat hij verdere onderzoeken in….de arme man. Hij had ook al last van tintelende tenen, dat is geen goed teken. Ik hoop dat hij met insuline en een goed eetpatroon zich weer wat beter gaat voelen.

Geef een reactie

