WE 300 (Bloed)link


Kijk, ik heb echt veel zelfbeheersing, hoor, normaal gesproken. Ik ben heus niet zo’n macho, maar ik ben natuurlijk wel een echte vent. Ik hou gewoon van lieve, volgzame vrouwen. Ze hoeven heus niet onderdanig te zijn, maar ze moeten me niet in alles tegenspreken. Toen ik mijn vrouw leerde kennen wàs ze ook zo, een lot uit de loterij, dacht ik. Ik kreeg een goede baan als geschiedenisleraar en twee dochters. Kijk, mijn vrouw was na de bevallingen natuurlijk niet meer dat frisse jonge meisje waar ik mee getrouwd was, maar dat vond ik niet eens zo erg. Het was meer dat ze…, ze kon soms zo kritisch naar me kijken. De kleren voor de meiden kocht ze zelfstandig, alla, maar ze vroeg me ook niet meer om mijn mening. Op een dag kwam ik thuis en toen had ze gewoon een nieuw vloerkleed gekocht! Nou vraag ik je!
Toen kwam er een lief meisje in mijn klas zitten, net zo slank en volgzaam als mijn vrouw vroeger was. Tja, en wat moet een man dan? Hoe ze het deed, weet ik niet, maar ze kwam er achter. Ze dreigde alles bekend te maken als ik de relatie niet zou verbreken. Dan zou ik mijn baan verliezen, want het meisje was nog minderjarig. Ze zijn niet mals met dat soort dingen op een Christelijk Middelbare school. Ik zou de achting van mijn dochters verliezen en misschien zouden ze me zelfs niet meer willen zien. Meisjes op die leeftijd zijn erg gevoelig, tenslotte is mijn oudste maar twee jaar jonger dan mijn vriendin. “Je verbreekt die relatie morgen, anders maak ik het aan iedereen bekend. Ben jij nou een vent?” Dat had ze nou niet moeten zeggen. Ik, geen vent? Dan vraag je er toch om om vermoord te worden?

21 Reacties op “WE 300 (Bloed)link

  1. Slik…. Ik dacht, die vent maakt het wel uit. Maar dat hij meteen zijn vrouw zou omleggen, had ik niet gedacht.
    Ik moet zeggen: de titel is niets teveel gezegd. Perfect stukje. Ik ga meteen de link plaatsen.

    Ondertussen gaat hier de verkiezingskoorts maar verder, Janneke 🙂 Daarom heb ik de andere weblog maar benut voor een stukje. (schrijfbloc).

    Nu moet ik zelf nog een WE. Maar dat valt niet mee als ik dit dan weer lees.

    Groetjes daar in die verdwijnende sneeuw.

    Willem

  2. Zoooooooooo echt link,vanmorgen was er hier op het nieuws dat er weer een vrouw vermoord was door haar man en hij had getracht zelfmoord te plegen.Wat denk je niet gelukt….nu denk ik,zou het echt zo kunnen gaan brrrr

    • Ja dus, maar gelukkig gebeurt dat maar heel zelden hoor! Zolang het nog uitgebreid in de krant komt, betekent dat dat het een uitzondering is….

  3. Zo ga ja alle mannen wel als engerlingen beschouwen vrees ik.
    Tja en wat jou vraag op mijn blog betreft, ik hou niet van woordjes tellen, en wel van soms wat uitgebreide bescrijvingen (dus wat franje) Ik rammel gewoon achter elkaar een verhaal op en kijk het na op erg fout taalgebruik , als ik dan ook nog moet tellen. . . .
    Ik vind het wel knap dat jij dat wel kunt. Je hebt in een kort stukje dus een heel detective verhaal geschreven.

    • Er zijn ook vrouwen die naar zichzelf toe redeneren hoor! En meestal is de consequentie dan ook dodelijk……
      Wat de WE 300 betreft: Je zou het voor de grap eens een keer moeten proberen. Je wordt er erg bij bepaald om je zeggingskracht te vergroten. Ik dacht ook dat ik het niet kon, maar je leert heel wat over je schrijfstijl als je ieder woord en iedere zinswending moet wegen op belangrijkheid. Alleen een keer vooor de lol…..
      Maar ik vind je vervolgverhalen ook heel boeiend hoor!

  4. Kom, kom, zo gaan er niet met elkaar om he.
    Leven en laten leven, slikken of stikken, en vooral, accepteren!
    Maar die woorden zal de rechter tzt dan nog wel uitspreken.

  5. Ai

    Ik dacht even dat het een ‘vrije vertaling’ was van dit boek http://www.dianenichols.com/ , maar deze keer was het dus de vrouw 😦

  6. Pfffft wat kan jij eng schrijven zeg.Ik heb kippevel op mijn armen en bijna een hartverzakking.Maar het was knap gedaan hoor in 300 woorden.

  7. Klopt helemaal. Dan vraag je er toch om om vermoord te worden! 😉

  8. O, wat goed! Je verhaal dan he:-)

  9. @Allen: Mijn fantasie is niet groot genoeg om een niet bestaand iets te verzinnen, dus ook dit verhaal is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van een leraar Duits in de jaren 90 die iets kreeg met een leerling. Hij vond het zonde om zijn leven met zijn kinderen op te moeten geven omdat zijn vrouw wilde scheiden(volgens zijn woorden dan hè, want niemand, niemand wist iets!). Toen heeft hij een fake inbraak geënsceneerd waarbij hij zelf gewond werd en zijn vrouw gedood. Na een week viel hij door de mand. Mensen die ik vrij goed kende, woonden tegenover het gezin. Later hoorde ik van iemand die in de gevangenis werkte dat hij zo ‘zielig’ was.. Zijn vrouw had zijn leven tot een hel gemaakt zodat hij zijn heil wel ergens anders moest gaan zoeken. Hij wist geen andere oplossing in zijn miserabel bestaan…… (Die vrouw was gewoon een lieve vrouw en moeder vertelde mijn kennis me)
    Moord met voorbedachte rade notabene!! In dit verhaal wordt de man natuurlijk bloedlink, maar het naar jezelf toe redeneren heb ik er in laten staan. Er zijn nogal wat mensen die dat doen, ook al eindigt dat meestal niet in moord.

  10. Mooi geschreven hoor !!

  11. Een mooie we300 heb jij geschreven over een verschrikkelijk waargebeurd verhaal.
    Weet je, mijn gedachten gaan uit naar dat kind die de plaats innam van zijn vrouw.
    Daar moet dit toch een vreselijke ervaring voor geweest zijn.
    Ik ben er een beetje ontdaan van. bah!

    • @mijn gedachten: En wat denk je van die twee dochters (13 en vijftien geloof ik) die in 1 klap hun moeder èn hun vader verloren?

  12. mooi verhaal Janneke… ik heb het met bibbers gelezen…komt natuurlijk omdat ik nu ook van die thrillers lees allemaal..
    je voert de spanning goed op naar een daverend slotakkoord..

    grts

  13. Ik had niet door dat het een verhaal was. Ik dacht: huh? wat gebeurd hier???
    Goed geschreven hoor en erg knap in 300 woorden.

  14. Net als Famke had ik niet door dat dit een verhaal was. Ik schrok al en kon mij ook moeilijk voorstellen dat jou dit zou overkomen, maar het is gelukkig een story voor we300:-)

  15. @Beata: Maar wel waar gebeurd!

Geef een reactie

