Lat-relatie


Omdat ik me niet meer met Jessica’s patiënten mag bemoeien omdat ze anders ontslagen wordt, hebben we haar kind maar bij mij thuis uitgenodigd. We hadden nl. al beloofd haar een afweerbehandeling te geven. Die mensen zijn dus nu gratis behandeld zonder dat Jessica of ik ervoor betaald krijgen……
Als ik de gewrichtsdruk bij de benen aanleer, zeg ik altijd dat ze een beetje ‘lui’ achterover moeten gaan liggen, in het zweeds is dat ‘lat’ . Zo kwamen we er op dat een lat-relatie eigenlijk een luie relatie is, omdat je alleen de leuke dingen van elkaar meemaakt en niet zo hard aan je relatie hoeft te ‘werken’. Als het minder leuk wordt, ga je gewoon weer allebei je eigen gang. Wat vinden jullie? Is een lat-relatie een luie relatie?Of vind je relaxte relatie een betere omschrijving. Waarom wel, waarom niet?

20 Reacties op “Lat-relatie

  1. Ik denk dat het juist een sterke relatie is, waarom zou je de pijn en het verdriet niet delen samen? Ik denk juist omdat er zoveel ruimte mag bestaan waar je dat overigens samen besluit, je beiden juist meer kracht toont dan samen te leven.

    Dat is slechts mijn ervaring, want ook in moeilijke tijden, zoek je elkaar op, blijft het ook spannend, ja ook dat, maar dat het alleen maar leuk is of lui?

    VER VAN, trust me…

    Maar dat is net als in elke andere relatie, het is wat je erin stopt en in dit geval ook de afspraken die je samen maakt…

    In ons geval is het gewoon op eigen benen staan, ik doe het alleen, net als hij, en juist als het even wat moeilijker wordt, zijn wij er voor elkaar in elk opzicht! Dus een luie relatie?

    Wat is dat…

    XXX

  2. Daar zou ik geen antwoord op weten, ik heb geen enkele ervaring met latten, dus of het lui is of niet, geen idee eigenlijk. Voor mijn gevoel zou je er eerder harder aan moeten werken . Maar dat moet je met relaties altijd doen, er aan blijven werken bedoel ik.

    De foto’s van de met grote stappen aankomende lente bij jou, zo zie je dat het best snel gaat. Ik ben nu toch blij dat hier de sneeuw niet zo lang blijft liggen en dat er al crocusjes en narcissen in bloei staan.
    Succes met het kweken van groenten in je serre, eigengekweekt smaakt altijd beter dan gekochte dingen, is mijn overtuiging.

    Ik wens je een fijne zondag toe en helemaal geen sneeuw meer tot december als dat kan.

  3. Telt het ook al LAT relatie als je allebei (nog) even je eigen huis hebt maar wel wilt gaan samenwonen? Dat hebben we even gedaan (omstandigheden) maar was errug vermoeiend vond ik. Behalve dat we veel mailden en belden waren we ook veel aan het autorijden en misten we altijd onze eigen spullen in andermans huis.

    Kan me voorstellen dat het voor bepaalde mensen/situaties toch prettig is om een deel van je leven voor jezelf te houden, wat meer vrijheid. Hoewel dat samen in een huis ook best lukt…

  4. Ik zou ook geen antwoord op jouw vraag weten, wel weet ik dat ik nooit zo een relatie zou willen hebben. Het past niet bij mij….ik zou bv aparte slaapkamers in dezelfde woning al moeilijk vinden….

  5. Nog nooit ge-lat dus geen idee of ik daar een oordeel over mag/kan geven. Wat er in me opkomt is wel: ‘wel de lusten maar niet de lasten’, maar dan zal ik de plank wel heel erg misslaan (weet ik dus al, hoeft een ander het niet te zeggen) Ik ben in ieder geval blij dat mijn mannetje gewoon in hetzelfde huis woont als ik.

  6. Ik heb geen idee, ik denk dat iedere relatie die op basis van gelijkwaardigheid bestaat een heel goede relatie is.

  7. Leuk gevonden, dat wel. Maar een latrelatie was voor mij geen luiheid. Misschien voor de andere partij die er na 12 jaar ineens vandoor ging met een medecursist na een workshop in Frankrijk. Maar niet voor mij. Maar misschien ben ik wel geen LAT fan maar heb ik mij er ooit bij neergelegd dat het dat zou zijn.

    Ik zou er nooit meer voor kiezen.

  8. Nog nooit een LAT-relatie gehad, maar ik vind jouw letterlijke uitleg eigenlijk goed gezien.
    Een lui-relatie, of een gemak-relatie, enkel de lusten, niet de lasten, zoals er al iemand opmerkte.

  9. Geen ervaring met latten ;), maar ’t lijkt me niks. Ik vond ‘verkering’ al niks, omdat we elkaar dan alleen maar in ’t weekend zagen….

    😀

  10. Ha, een luie relatie. Dat gaat in sommige gevallen op, maar in andere gevallen niet. Mijn vader en zijn vriendin zijn na damenwonen uit elkaar gegaan omdat het niet ging. Maar: ze konden niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar. Ze hebben jaren een lat-relatie gehad. Nu zijn ze weer gaan samenwonen (ouder en kalmer geworden).

  11. Ik heb wel ervaring met een LAT-relatie zoals jullie wellicht wel weten, 2 jaar lang. En voor hem was het een luie-relatie voor mij was het geen relatie, zeker niet meer op het einde. Als 1 van beide partners niet of nauwelijks investeert in bellen, mailen, opzoeken en agenda’s afstemmen…….
    Ik vind een LAT relatie voor mijzelf een prima oplossing mits je beiden investeert. Ik ben graag alleen, maar ik wil ook delen, en het allermooiste is natuurlijk als ook die verlangens redelijk synchroon lopen bij je partner zodat geen van beiden zich achtergesteld voelt.
    Het is wel zo dat bij een LAT relatie de druk dat het leuk moet zijn samen hoger ligt dan bij een 24-uurs relatie. Je ziet elkaar niet zo veel en dus is alle tijd samen al snel gelabeld als ‘quality-time’.

    Nee, het is geen luie relatie in mijn beleving, het is juist een veel drukkere relatie, omdat je moet plannen, zeker als je een beroep hebt waarbij je bv. veel s’avonds moet werken, dus je moet met grote consensus omgaan met elkaars behoeften.

  12. Toen ik mijn lief leerde kennen wilde ik ook een LAT relatie. Dat leek me helemaal het einde, samen en toch genoeg ruimte voor jezelf. Maar mijn lief zei: trouwen of ophoepelen. Nou ja hij zei het iets genuanceerder maar daar kwam het wel op neer. Toen moest ik even snel nadenken want ik wilde hem niet kwijt. Dus zijn we getrouwd en dat inmiddels al 38 jaar tot beider tevredenheid. Hij noemde een LAT relatie en samenwonen: de deur openhouden om door de achterdeur weg te kunnen. Ik vond het wel mooi geformuleerd.

    Groetjs
    Famke

  13. Heb zelf al 2 jr een lat relatie,bevalt ons prima
    en vind ’t echt geen “luie”relatie” we zijn er altijd voor elkaar,we bellen,smsen en msn-en regelmatig met elkaar
    En de vrijheid doordeweeks is heerlijk,natuurlijk missen we elkaar wel dan,maar de tijd die we samen doorbrengen weekends zijn dan heerlijk

    En een gezamenlijke agenda via Google werkt ook perfect
    omdat we toch alles moeten plannen,verjaardagen van fam etc

    groetjes Carla

  14. Ik lat al drie jaar met een lieve man. Ik wil om praktische redenen niet bij hem gaan wonen (dochter heeft het naar haar zin op school, sportclubjes e.d.) en aangezien hij twee kinderen heeft in co-ouderschap, heeft hij dezelfde redenen om niet mijn kant uit te willen (daarnaast is mijn huis echt stukken kleiner). Tot zo ver het praktische en let wel, ik wil het niet, ik vind het heerlijk thuis met mijn eigen kind, mijn eigen keuken, mijn eigen rommeltje…prima.

    Maar, mijn hart heeft behoefte aan een man die er voor me is, die een arm om me heenslaat, die samen met mij een stukje gaat lopen, met wie ik samen een wijntje kan drinken als ik ’s avonds laat klaar ben met werken, iemand bij wie ik mijn verhaal kwijt kan…iemand bij wie ik thuis kan komen…

    Soms stap ik in mijn auto, toilettas en schone kleren op de bijzittersstoel, en dan word ik zo intens verdrietig…zie ik me weer gaan voor een nachtje….

    Praktijk van alledag en het gevoel van alledag zijn hevig met elkaar in gevecht.

    • Ja, ik begrijp het…. Het is moeilijk om de relatie die je achter je hebt gelaten gewoon door de WC te spoelen. Je kan je kinderen toch niet door de WC spoelen? Maar ja: wat je zegt! Je wilt ook weleens een onvoorwaardelijke man hebben….. blijft moeilijk.

  15. Ik denk dat een LAT relatie absoluut niet verkeerd is. Je laat immers de ander in zijn/haar waarde en geeft elkaar vrijheid en de ruimte. Dat kan (niet in ieder geval dan) heel belangrijk zijn.

    • Voor sommige mensen is het een goede oplossing en voor sommigen niet. Wat jij als vrijheid ziet, kan door een ander opgevat worden als ‘wel de lusten en niet de lasten’ , wat jij als in je waarde laten ziet kan door een ander opgevat worden als onverschilligheid voor iemands gedrag. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Geef een reactie

