Dolly


Toen ik in 1958 verhuisde was ik 10 jaar. Daarvoor woonden we in Sportdorp in Rotterdam Zuid, bijgenaamd De PUt. Het was een wijkje vlak bij het Feijenoordstadion en het was snel afgebouwd in de oorlog toen door de Engelsen per ongeluk een woonwijk in Rotterdam-West (Tussendijken) gebombardeerd hadden i.p.v. het iets verderop gelegen industrieterrein van de duitsers. Mijn ouders waren echte ‘zuiderlingen ‘ die daar kwamen wonen tussen de mensen uit Rotterdam-west. In onze straat woonde een familie waarvan het jongste kind, Dolly, een jaar of vier ouder was dan mijn zus en dus een jaar of 9-10 dan ik. Zij had dan weer drie (?) oudere broers. De familie van Dolly was heel anders dan die van ons. Ik keek altijd mijn ogen uit! Zij waren de allereersten met een TV, met een auto en met een bontjas. Die jongens hadden allemaal een brommer, zo een met een vossestaart achterop. Soms haalden ze patat voor de hele familie waar wij zelfs met uitstapjes ons eigen brood en limonade meenamen. Dolly was een jaar of zestien toen ze met hoge hakken, een bontjas en een geblondeerde suikerspin op haar hoofd rondparadeerde. We schrijven 1955 denk ik. Dolly werd uitgelachen door de andere kinderen uit de straat. De moeder van Dolly was misschien ordinair, maar ze was wel een schrandere vrouw. Toen mijn zus hier vorige week was, heeft ze uitgelegd hoe het uitlachen van Dolly is gestopt. Ze had al snel door dat mijn zusje èn de leider van de groep was èn dat ze in wezen niet slecht was. Ze heeft mijn zus apart genomen en verteld dat Dolly heel veel last had van dat uitlachen “Dolly vindt het nu eenmaal mooi wat ze draagt, haar uiterlijk is heel belangrijk voor haar. Het doet haar veel verdriet als jullie haar dan uitlachen. Willen jullie daar alsjeblieft mee stoppen?” Dat heeft mijn zus beloofd en daarna is ze niet meer uitgelachen. Als iemand aanstalten maakte, zei mijn zusje: “Nee, niet uitlachen. Dat moet iedereen zelf weten hoe ze zich kleedt of wat voor haar ze draagt!” Als dank mocht ze af en toe daar televisie kijken, maar ze voelde zich er niet erg op haar gemak in die overdadige, kitscherige, pronkerige omgeving met die laawaaierige grote broers.
Ik moest aan dit voorval denken naar aanleiding van haar verhaal over de asociale gezinnen in Almere.

12 Reacties op “Dolly

  1. Mooi beschreven!

    Acceptatie en respect helpen bij het contact met “andere” mensen.

    Hulp bij armoede is moeilijk en lastig. Het mag nooit arrogant zijn.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost van

    Rob Alberts ( van robalberts.punt.nl )

  2. Wat een indruk moet het verhaal van de moeder van Dolly op je zus gemaakt hebben!

  3. Wat fijn voor Dolly dat ze zo’n moeder had én jouw zus! Super dat het zo is afgelopen.

  4. Kijk zo zouden dat soort zaken vaker opgelost moeten worden.
    Ik herinner me nog ‘Wittekop’een meisje dat mijn zus vaak pestte, ze zat niet bij ons op school. Als ik alleen was had ik meestal geen last, want ik was een knokploeg in mijn eentje. Mijn zus, alhoewel drie jaar ouder, was er bang van en die had vaak wel last.
    Ik ben een keer toen ze alleen was op haar afgestapt en gezegd, als jij ons niet meer pest, dan pesten wij jou ook niet meer (eigenlijk deden we dat helemaal nooit) en we hebben er een hand op gegeven. Zo was dat toen opgelost, vreemd wat even praten kan doen.
    Sindsdien was wittekop, Marijke en heeft zich netjes aan haar woord gehouden.
    Maar ja misschien was ze ook wel bang dat ik door het lint zou gaan . Ik was een vreselijke driftkop en heb eens een grote knul die me weg wilde jagen van een speelplein met mijn rolschaatsen (hudora) gemept , gelukkig was hij lang zodat ik niet op zijn hoofd kon slaan met die loodzware dingen. Dan was het vast niet goed afgelopen.
    Mijn oudere zussen namen mij ook vaak mee als ‘gevechtseenheid’ maar dat besef je later pas natuurlijk.

  5. Het mooie van dit verhaal zit hem er voor mij met name in dat je zusje begreep dat vooroordelen hebben niet goed is en dat ze ermee kon stoppen. Zou ik dat ook gekund hebben? Ik weet dat niet zeker. Want ik heb een vreselijke hekel aan die opschik en kan me maar moeilijk verplaatsen in de liefhebbers daarvan. Het zijn eigenlijk twee heel gescheiden werelden.

  6. Wat een mooi verhaal. Met allerlei vormen van moraal. Wat is er van Dolly geworden? Weet je dat?

  7. Hi Adriana!!

    I’m Sonia, from Mexico (ASPANA)

    I just got send you a e-mail.

    I’ll be waiting for you answer.

    I hope you have more news from you.

    Have a nice day and enjoy every little thing that crosses your life.

    Hugs 😀

    PS: This is my mail sonky147@hotmail.com, just in case you do not identify my address in the emails you receive

  8. ach die eerste televisie.. mijn oma had er natuurlijk ook één en de hele straat kwam kijken…elke uitzending weer…en toen ging ze entree vragen…ik weet niet meer wat.. het zal een cent geweest zijn of zo..in ieder geval.. wij mochten dan naar de waterstoker om iets uit te zoeken..

    grts

  9. Een moeder die juist handelde en haar ogen (en wijsheid) niet in haar zakken had zitten dus!! Enne…. puike zus heb je!!

  10. Jannekelief. Dolly had helemaal geen broers, ze was enig kind. En brommers bestonden helemaal nog niet, laat staan met vossenstaarten. Er waren net solexjes en berini’s. Bovendien was iedereen straatarm in die tijd en zeker in het sportdorp. Dus als er al brommers hadden bestaan had niemand ze daar kunnen kopen, en ook niet misschien de vader van Dolly, want hij had een volkswagen van het Leger omdat hij beroepsmilitair was en niet omdat hij rijk was. Misschien heb jij dat er later bij verzonnen toen je er in de sixties aan terugdacht en bedacht dat het in de late zestiger jaren wel zo’n familie moest zijn geweest. Dag lief zusje.

  11. Janneke, alles goed? Laatste dagen mis ik je logjes?

  12. Wat is het hier rustig? Sluit me bij Door aan. Hopelijk alles goed.

Geef een reactie

