Hij bleef dood


Kennen julle die uitdrukking? Er hoort natuurlijk wel iets achteraan te komen… bv.: “hij bleef dood op zijn werk”, of: “Hij bleef dood op straat”. Het is een echte uitdrukking voor de drs. Natuurlijk als hij ’s morgens al dood was, bleef hij natuurlijk op zijn werk ook dood(je vraagt je af wie een dode naar zijn werk draagt in de hoop dat hij weer gaat leven) en als hij al een tijdje dood op straat lag, bleef hij op straat ook dood! . Mijn oma gebruikte die uitdrukking en mijn schoonmoeder. Ik heb me altijd afgevraagd waar het vandaan kwam. Nu weet ik het: In de zweedse taal betekent blir worden of bekomen, zoiets. “Han blev död” betekent dan ook “Hij ging dood” Je kan ook zeggen :”Han dog” , dat betekent: “hij stierf”of “hij overleed”
Kennen jullie de uitdrukking middageten eten? Oudere mensen gebruiken die uitdrukking voor warm eten.
Zo gebruiken ze hier het woord middageten ook uitsluitend voor warm eten. Ze eten ’s middags altijd warm en dat noemen ze lunch. ’s Avonds eten ze vaak brood met soep of worstjes of balletjes of zo. Maar als ze echt warm eten ’s avonds zeggen ze: “Vi äter middag” .
Dat vind ik nou echt leuke dingen, taal…….Prachtig!

21 Reacties op “Hij bleef dood

  1. even zonder Draakje… ja ik ken beide uitdrukkingen.. ik ken er nog wel een paar… op het platje in de zon zitten, een holletje opgaan en mijn overoom was een parlevinker…

    taal is echt prachtig…
    om de dooie dood wel..
    grts

  2. Vroeger in Noord-Brabant begreep ik Voor de middag en Na de middag nooit.
    Maar tijdens mijn engelse lessen ging er in the afternoon plots een lampje branden

    In Boskoop lacht ik mij altijd rot om de files rond 12.00 en 12.30 uur bij de hefbrug. Maar jij thuis ruzie krijgen omdat het eten koud is, is ook niet leuk.

    Taal prachtig mooi, maar vooral door de verhalen eromheen.

    Fijne week en vriendelijke groet uit nat Amsterdam-ZuidOost van Rob Alberts van robalberts.punt.nl

  3. Ja, hier in Friesland eten we ook ‘middeisiten’. Tenminste bij mijn ouders want daar wordt zoals het een goede boerenfamilie betaamt tussen de middag warm gegeten.

  4. ja, middageten eten ken ik ook (mijn ouders eten nog steeds ´s middags warm en ´s avonds een boterham, eentje)..

  5. Ken je “Taal is zeg maar echt mijn ding” van Paulien Cornelisse??

  6. @Frieke: Ja, dat zijn echte Rotterdamse uitdrukkingen, net als ‘kaakje’ en ‘krootjes’ .
    @Rob Alberts: Ja, daar had ik als kind ook moeite mee als mensen het hadden over na de middag en dan gewoon de middag bedoelden…. Die was ik vergeten!
    @Rob, Geartsje, Roelien: Ik bedoel dat mensen middageten ook zeggen als ze ’s avonds warm eten! Hier in Zweden eten ze ’s middags warm en noemen het lunch. Alleen als ze ’s avonds warm eten, noemen ze het middageten. Mijn Oma zei ook wel:”Heb je gisteravond middageten gegeten of brood?”
    @ Mammalien: Ik heb de resencie gelezen in de krant, maar ik heb het boek nooit gekocht of gelezen….

  7. Ook mijn opa had het over middageten als hij de warme hap bedoelde. Dan was hij boos omdat hij ’s avonds middageten kreeg toen hij bij ons kwam inwonen. Ik vond dat als kind reuze grappig.
    Mijn kinderen gingen vroeger “met zonder jas naar buiten”. Ook zoiets. En hier in Friesland zeggen ze vaak een ontkenning aan het eind van de zin. b.v. Wat is het koud niet? Nou, wel dus. En als je hoort hoe buitenlanders onze taal spreken en daar (soms heel begrijpelijke) fouten mee maken, dan snap je hoe moeilijk het allemaal is. Een Iraanse man had het steeds over lieden. Ik dacht dat hij liedjes bedoelde en snapte er geen bal van. Maar hij bedoelde mensen, lieden.
    Interessant, mensen en talen.

    Groetjes
    Famke

  8. Ja, taal is leuk! In alles.

  9. Taal is ‘zeg maar ook echt mijn ding’ (leuk boekje!). En mijn moeder zegt ook nog steeds middageten als het over de warme hap heeft. Leuk onderwerp!

  10. Taal is erg leuk en blijft leuk, vooral de woorden ook in anderen talen hetzelfde geschreven worden, welke taal dan ook.

    Talenknobbel ja die had ik vroeger wel of ik die nog heb?

    XXX

  11. hahahha dat zeggen ze in Limburg ook middageten eten…

  12. @Frieke: Ja, dat zijn echte Rotterdamse uitdrukkingen, net als ‘kaakje’ en ‘krootjes’ .

    ook hier niet onbekend.. nu wet je meteen waar mijn roots liggen :)…
    grts

    • Dat had je al eerder verteld hoor! Toen hadden we het over Overschie, weet je nog?

    • Kroten wordt ook in zeeland gebruikt voor rode bieten , het is een woord dat uit het latijn komt ‘carota’ , hetgeen biet,beetwortel betekent.
      Dus het is geen dialectwoord al wordt het vaak zo gezien.

  13. Ja middageten, vroeger thuis aten we ook warm tussen de middag (ook een mooie uitdrukking trouwens) en ’s avonds wer er brood gegeten. Toen wij destijds naar het Lyceum gingen en overbleven, werd er ’s avonds ‘middageten’ gegeten.
    Later zijn mijn ouders weer op warm eten als lunch overgestapt.

    Ik houd van taal en ik vind het jammer dat er steeds meer engelse woorden worden gebruikt terwijl er een goed nederlands woord voor is.
    Ik probeer soms in mijn gedichten expres oude in onbruik geraakte woorden te gebruiken, zoals b.v. Zwerk .

    En ‘dood blijven’ ook die uitdrukking ken ik wel.

  14. Vertel je even over Zweden op mijn log? Ik nodig je uit om ons de gebruiken te leren.

  15. Thuis gebruikten wij ook het woord middageten. En dat nuttigden wij dan in de avond. Overigens is het verhaal over het ontstaan van de naam Hapol(l)ati erg
    leuk.

  16. ken je de uitdrukkingen ……..

    de tafel anzetten = de tafel dekken
    wat eten we achteran? = wat is het toetje?
    rijst met poppenogen = rijstpap met rozijnen

    • De tafel anzetten is heel erg Dorts.En achteran…dat ken ik niet. Wij hadden het over stijve rijst als we rijstepap bedoelden.

  17. Middageten ken ik ook en dat is inderdaad warm eten. Er achteran kende ik ook trouwens…

    Nu ga ik het recept bekijken en zien wat ik vandaag voor elkaar ga krijgen. Manlief belde me net en hij zei dat hij erg blij is met de stap die we hebben gezet (de eerste keer was hij nog wat sceptisch), dat deed me veel goed!

  18. Vrouwe Janneke,
    Ik snap niet zo goed wat men bedoelt met ‘Hij bleef dood op het werk.’ Nu ja, het zal wel zo zijn dat iemand dan gewoon gestorven is op z’n werk.
    Ook mooi vind ik: ik zou er nog niet dood willen in aangetroffen worden. Bijvoorbeeld in een spuuglelijke auto: ik zou er nog niet dood willen in aangetroffen worden. Dolle pret.
    Nee, ernstig nu. Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier op bezoek was en ik schaam me rot. Nu vernoemt u mij in een logje en ik stuur mijn kat. Kan natuurlijk niet.
    Bij deze dan.
    En met vriendelijke groeten,
    De Drs.

Geef een reactie

