Geld en nijd


Aangezien ik al een hele tijd meeloop in het leven, heb ik echt wel het een en ander meegemaakt. Mensen zijn wel gemeen tegen me geweest, ik ben als kind wel gepest, soms heb ik ervaren dat mensen er echt op uit zijn om je te kwetsen. Dat kwetst mij dan nog meer dan het feit waarmee ze me kwetsen. Sinds afgelopen mei houd ik een blog bij en ben zo in aanraking gekomen met een heleboel mensen. Ik kan wel zeggen dat het bloggen mijn leven heeft verrijkt. Een aantal van jullie ben ik heel veel beter gaan kennen en ik heb inzicht gekregen in de zaken waar jullie mee worstelen en jullie zwakheden, sterke kanten en niet vergeten jullie opbouwende, vrolijke verhalen, jullie fantastische kinderen en onnavolgbare humor!
Omdat ik mijn vrienden van voor onze verhuizing voor een gedeelte kwijt ben geraakt, zijn mijn blogcontacten langzaam heel belangrijk voor me geworden. Nu is er 1 ding waar ik nog slechter tegen kan dan opzettelijk gekwetst te worden en dat is als de mensen waar ik om geef opzettelijk gekwetst worden! Dat nu is precies een aantal keren gebeurd de afgelopen tijd. Er is een politieke rel geweest bij Ilse op het blog waar mensen verweten werd dat ze wel of juist niet voor een bepaalde politieke partij waren en dat tweeverdieners grote profiteurs waren of zoiets. Er werd daar op de man gespeeld en dat is niet netjes. Daarna las ik op het blog van eenvoudig leven een commentaar op de volkomen openheid en kwetsbaarheid van Teuni, een reactie waar de honden geen brood van lusten. Ze werd aangevallen op haar bestedingspatroon en haar werd verweten dat ze een oudere dochter die nog niet zo veel verdiende, nog financieel een beetje steunde. Letterlijk vroeg die vrouw zich af waarom Teunie haar dochter ‘uit de gemeenschappelijke ruif ‘ liet meeëten. Kijk, misschien ben je het niet helemaal eens met haar manier van geld besteden, maar dan hou je dat voor jezelf. Hoogstens bedenk je dat je dat zelf niet zo zou doen. Het is erg interessant om te zien hoe zo’n groot gezin reilt en zeilt.
Daarna meldde Door dat ze van een vreemde een verschikkelijk negatieve mail had gehad waar ze een nacht niet van kon slapen. Van wat ze eruit openbaarde, heb ik begrepen dat die persoon haar verweet dat ze makkelijk optimistisch kon zijn, want ze had nog nooit tegenslagen in het leven ervaren en ze had het zo goed financieel. Ik geniet nu juist zo van Door omdat ze altijd positief is en met leuke buitenlandse, tropische verhalen komt, terwijl in Nederland het verkeer plat ligt en in Zweden een meter sneeuw ligt! Met een ander leef ik mee in het gevecht om letterlijk of geestelijk te overleven. En denk maar niet dat ik het altijd met jullie allemaal eens ben, maar dat is ook helemaal niet belangrijk! Ik vind het interessant om er kennis van te nemen en iemand zo beter te leren kennen. Van de laatste rel zakte mijn broek helemaal af en eindelijk werd ik ook echt kwaad, zo kwaad dat ik er een log over maak. Onze Repel, die logjes maakt, waarbij ze haarscherp de vinger legt op de zere plek, waarbij ze ons een inkijkje geeft in haar leven met Daltons,met dreigende ziekte, met verdriet, onze Repel die nooit veroordelend naar anderen is, juist zij wordt op een hele unfaire manier persooonlijk onderuit gehaald. Haar wordt verweten dat ze manipulerend bezig geweest is, dat ze egoïstische motieven had om te doen wat ze heeft gedaan. Niet alleen volkomen onwaar, maar keihard op de man spelen die met zijn rug naar je toe van het uitzicht staat te genieten…..
Al deze reacties hebben 1 ding gemeen: ze gaan allemaal over het volgende:

Zodra er geld in het geding is en zodra het er op lijkt of iemand anders geld heeft of uitgeeft waar ze volgens jou geen recht op heeft, mag er vrij geschoten worden, mag er beledigd worden, mag iemands reputatie door het slijk gehaald worden.
Dan komt er een soort nijd los die met niets te vergelijken is. Jalouzie, nijd, afgunst, kinnesinne, oud zeer. Het haalt het slechtste in sommige mensen naar boven. De verhalen over dat moeder nog boven de grond staat en dat de de broers en zussen elkaar al de tent uit knokken, zijn wat dat betreft ook legendarisch te noemen.
Voor een deel komt dat natuurlijk omdat in deze maatschappij geld aanzien geeft. Het is moeilijk om je te onttrekken aan dat gevoel. Geld en macht zijn de drijvende krachten in deze maatschappij. Zullen we er ooit los van komen?
Een ding weet ik wel: als we niet leren elkaar met respect en aanvaarding te behandelen, bijstandmoeder of rijkeluisdochter, met talentvolle kinderen of met kinderen die problemen hebben, of zonder kinderen, godsdienstig of antireligieus, als we dat niet leren, gaat Nederland naar de donder.
Jongens, meisjes:HET IS MAAR GELD!!!!!!

22 Reacties op “Geld en nijd

  1. Jammer dat politiek gekrakeel nog steeds mensen pijn moet doen.
    Stemmen is een goed en mooi democratisch recht.

    Geld is makkelijk als je het hebt.
    Armoede is pijnlijk.

    Maar haat en nijd is nog erger.

    Vriendelijke groet van een medeblogger,
    robalberts.punt.nl

  2. Ook amen.
    Mooi geschreven Janneke. Ik ben trots op je! 😉

  3. Wow Janneke wat heb je dat toch weer mooi geschreven. Ik ben ooit gestopt met bloggen na een paar nare reacties, waar ik 1-2 slapeloze nachten van had.
    Ik ben er uiteindelijk sterker door geworden maar het deed wel pijn.

  4. Zo Janneke dat heb je mooi geschreven, jammer genoeg is er al zo veel haat en nijd op de wereld pff en geld is maar papier, het is makkelijk als je het heb maar niet het belangrijkste want dat is geluk en gezondheid.

  5. Dat is heel mooi geschreven hoop ,dat jou blog leuk blijft om te doen ,en gevrijwaard blijft van alle negatieve reacties . Die helaas bij het mens zijn bestaan .

  6. Heel mooi geschreven! Ik heb er zelf geen ervaring mee en een beetje geknetter mag ook best. Maar zodra er mensen gekwetst worden of als er echt op de man wordt gespeeld is er grens gepasseerd. En bovendien…je hebt overal domme mensen die domme opmerkingen maken. In het echte leven en dus ook hier….

  7. Ja het is maar geld, en als ik op log vertel hoe ik bepaalde dingen zie samen met mijn omgeving wat puur met opvoeding te maken heeft en iemand vertelt open en bloot dat zij dat nooit zou doen op die wijze omdat het niet nodig is, dan geef je zelf wel een signaal af…

    Want ik ben ervoor dat een ieder zijn of haar leven invult zoals hij of zij dat wil of wenst. Rijk of arm, ik heb beide zijden gekend, toen ik ‘rijk’ was elke maand weer, had ik meer ellende dan nu!

    Dat is een ding wat zeker is. En ja, het aanvallen etc, zal altijd blijven, voor mij persoonlijk, val ik niet zo snel aan, maar als iemand ineens een reactie neerzet waarvan ik denk, hé dit is opvoeding en zo is het nu eenmaal… dan wil ik nog weleens persoonlijk wat meer uitleg geven, wat overigens dan naar meerderen is gegaan, maar die ene, ik (nog) niet als een vriend(in) beschouw er buiten laat, want het beste is toch om niet al je sores op het internet te gooien.

    Of je nu koningin bent of niet, iedereen is een mens, actie is reactie, denk goed na voor je iets doet, en ik reageer meestal alleen als men zelf een actie heeft ondernomen, verder leven en laten leven, en ook de koningin is maar een mens die ook gewoon meerdere malen per dag naar de wc gaat… zo ben ik opgevoed, doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

    XXX

  8. je kan het niet beter zeggen Janneke….het is echt maar geld…oja ..ik heb in de staatsloterij vorige week gewonnen:)…ja ik kreeg me toch een smak geld wel voor een half lot……..hahahaha

    nu eens kijken hoe goed mensen lezen :)….

  9. Fijn logje, Janneke, dankjewel!! Je bent een bijzondere vrouw.

  10. Amen (3x is scheepsrecht!)

    Bah. Jaloezie. En niet alleen geld/materiele zaken is een reden om elkaar de koppen in te slaan hoor.

    Ik loop dan ook al een tijdje mee maar ben er nog steeds oprecht verbaasd over als mensen bewust onaardig blijken te doen. Het duurt even voor ik ervan overtuigd ben dat ze het 1. geen grapje was – 2. ze het per ongeluk wat rottig verwoorden 3. het ook echt onaardig bedoelen! Maar het gebeurt en het zit in de mens.

  11. Mooi logje , ik ben er stil van.
    Het is zo waar wat je schrijft en zo triest dat mensen zo doen tegen elkaar.
    Ik ben steeds verbaasd dat als je ziet hoe mensen zijn/worden in bepaalde situaties.
    Een heel land verwoest door een aardbeving en wat doen mensen ipv elkaar steunen, er voor elkaar zijn? Plunderen, roven van elkaar……..misselijk maakt het me.

  12. dank je Janneke, ik was bijna gestopt met het lezen van sommige logjes om al die reacties, ik werd er zo droevig van!
    Liefs Lydia

  13. mooi verwoord janneke.
    soms lijkt het alsof mensen zich alleen goed kunnen voelen als ze anderen kwetsen cq naar beneden halen.
    zal er nooit aan wennen.

  14. Amen! En iedereenk kan zijn geld maar één keer uitgeven, mag je dan alsjeblieft zelf weten hoe?

  15. Fijne blog weer. Ik heb zelf geen blog ( wil ik ook niet) en dus geen ervaring met nare reacties erop, wel een nare anonieme brief gehad toen de jongste geboren was.
    Wij hebben de oproepbrieven om in te schrijven voor het schriftelijk stemmen in huis, moet voor eind april in den Haag binnen zijn. Zullen jullie ook wel krijgen.
    Henriette

  16. Ik hou er helemaal niet van om mensen de veroordelen. Wat maakt het je uit hoe een ander leeft of doet, mits het geen gevolgen voor de omgeving heeft. En geld, praat me er niet van. Mensen worden helemaal wild als ze geld ruiken. Denk maar aan de corruptie etc.
    Een paar jaar geleden heb ik een leuk bedragje geerfd van een oude tante. Daar heb ik veel nuttige dingen voor gekocht maar ook een nieuwe computer + laptop. Een andere tante was razend, ik had het geld over de balk gegooid, ik was het niet waard etc. Want zij vond computers absoluut onnodig en dan ook nog 2.
    Ik schijn ook in haar testament te staan , maar misschien heeft ze me er inmiddels wel uitgehaald. Nu, ik vind het wel best. Heb ik er ook geen gezeur om.

    Groetjes
    Famke

    • Ja, dat is zo’n voorbeeld. Jij hebt dat geld toch gekregen? dan mag JIJ er toch mee doen wat je wilt? Het is nu JOUW geld….. Als zij daardoor HAAR geld niet wil geven, moet ze dat helemaal zelf weten, want het is HAAR geld……

  17. @allen :bedankt voor jullie instemming en ondersteuning
    @Rob: welkom op mijn blog. Politiek heeft ook veel met geld te maken. Ik werd ook onpasselijk van de reacties op de aankondiging van het ontslag van Wouter Bos. Hij werd volledig de grond in geboord door sommigen. Je kan het niet met hem eens zijn, maar een feit is dat hij hard gewerkt heeft in een moeilijke tijd. Het imago van draaikont is hij nooit kwijtgeraakt nadat dat post had gevat. Nu NEEMT hij een ferme beslissing en nu wordt hij nog afgefikt en weer begint iedereen over zakken vullen.
    @Toaske: Als JIJ zegt dat je trots op me bent, vind ik dat echt een groot compliment!
    @Ellen: Ja, je wordt er misschien wel sterker van, maar ik denk dat er ook mensen zijn die verbitterd blogland verlaten waardoor wij waardevolle logjes missen.
    @Gisella: Nou, over gezondheid weet jij alles hè, met je kinderen die een grote uitdaging zijn.
    @Bert: welkom op mijn blog! Ik moeet zeggen dat ik niet eens zo zou schrikken van reacties op mijn eigen blog. Het is voornamelijk dat ik van slag raak als mijn vrienden worden gekwetst (en vooral opzettelijk)
    @Esther: O ja, je mag best een discussie hebben op Internet. Je hoeft het niet met iemand eens te zijn altijd. Alleen: op de man spelen, niet goed lezen, niet goed luisteren, aannemen dat iemand het op een bepaalde manier bedoelt, terwijl dat niet geschreven is, dat zijn dingen waarvan ik vind dat je niet met elkaar hoort om te gaan. Je kunt een verduidelijkingsvraag stellen, je kan vragen of iemand haar e-mailadres wil geven, zodat je persoonlijk je zorg over iets kan uitspreken, maar je gaat niet iemand affikken op Internet voor de ogen van iedereen en ongevraagd. Trouwens: ik heb het al bij jou ook geschreven: WAT een LEUK blog heb jij zeg! Ik geniet van je zelfspot en relativeringsvermogen. Het is heel knap om dat te behouden, gegeven waar je doorheen gaat!
    @Morgaine: Ik ben het helemaal met je eens!
    @Frieke: Heb je je draakje echt opdracht gegeven om dat te zeggen, of heeft hij je verkeerd verstaan? Want ik heb wel goed gelezen……..
    @Door: JIJ ook!
    @ Mammalien: Ja precies! Het is al erg genoeg dat je soms niet kunt vermijden iemand pijn te doen uit onachtzaamheid of zo, maar om dat nou EXPRES te doen? Ik kan zoiets maar niet in mijn systeem krijgen!
    @Ilse: Je moet wel bedenken dat dat de uitwassen zijn Er zijn natuurlijk ook in zo’n situatie een hoop mensen die wel elkaar helpen en er voor elkaar zijn. Zo ken ik ook mensen die initiatieven nemen om b.v. KIKA te steunen als ze van slag zijn over kinderkanker…….. Beter dan schelden dat er niks gedaan wordt!
    @Lydia: lieve Lydia, wel vrolijk blijven hoor! Als ik je volgende keer zie, wil ik je vrolijk zien (met je kinderen). Ik mail je: ik wil een bestelling doen om mee terug te nemen naar Zweden als we in de meivakantie met de auto komen.
    @Wil we MOETEN er ook nooit aan wennen, anders worden we zelf verhard. Ik word liever keer op keer gekwetst dan 1 van hen te worden.
    @Natasja: Je hebt het ook zelf verdiend (of gekregen), de een een beetje meer dan dan de ander, wat dan nog?
    @Henriëtte: Volgens mij moet je het de eerste keer zelf aanvragen. Ik moet er eens achterheen…..

  18. Ik ben er helemaal stil van. En ik ben hier ontzettend blij mee. Zo blij, dat ik tranen in mijn ogen heb…

    Over vinger op de zere plek gesproken, dat is precies wat je hier doet. Geld….ik heb ook voorbeelden die ik niet op het net deel en ik weet zeker dat iedereen die heeft.

    Het grappige is dat ik vrij snel snel gekwetst ben door dingen die onterecht worden gezegd, maar de kwestie geld en Haiti was zo buiten de realiteit dat ik het sneller een plek kon geven dan ik had verwacht.

    Dat gezegd hebbende: loggen verrijkt je leven….en de troost die ik in logland vond na deze akelige toestand kan ik bijna niet met woorden beschrijven!

    En nu ga ik de ingredienten voor de spritsen overpennen…

    Dank je wel lieve jij, had ik al eens gezegd dat ik blij ben dat ik je heb ontmoet hier? En ps: ik heb de naam van iemand in Repeldorp die advies geeft bij hoogbegaafde kinderen: ik mail je wel wat gegevens, wellicht ken je ze en heb je een mening over ze…)

  19. Meid, je hebt nog een rel gemist ook, bij mij op mn blog. Ook een hufterige Anonieme reactie waar ik ziek van was. Ik snap er geen ruk van en denk dat het steeds dezelfde persoon is, want er gaat steeds iemand uit d’r plaat zodra het woord ‘geld’ valt.

  20. Hi, ik kom hier voor het eerst bij je op visite Janneke, en ik val meteen met de bekende neus in de boter zie ik. Ook IK heb soms te maken met negatieve reacties op de berichten die ik plaats/schrijf op mijn blog. Alleen zijn deze reacties meestal via de privé mail en vrijwel nooit op het blog zelf. Mensen kunnen je inderdaad feiloos en heel hard kwetsen, midden in je hart. En daar kun je inderdaad ziek van zijn. Toch zijn de meeste reacties positief en heel fijn om te lezen. Nieuwe contacten zijn ontstaan en nieuwe vriendschappen begonnen. Bloggen is dus voor mij vooral positief en fijn. Ik wens je een zonnige dag, daar in het prachtige Zweden.

Geef een reactie

