Charlotte met bavaroisvulling


Een charlotte is een omhulsel van lange vingers met (meestal) een bavaroisvulling. Hij is erg moeilijk te maken, maar ook als hij mislukt is, is hij HEERLIJK. Ik kan iedereen aanraden er een keer een te maken. Je eet je vingers er bij op! Er zijn speciale charlotte vormen in de handel, maar ik doe het gewoon in een schaal met rechte randen t.o.v. de bodem. Je belegt de vorm dus met lange vingers:

Nou, dat is nog wel te doen. Je kunt er ook stukjes afsnijden zodat ze goed passen.
Dan komt het maken van de bavaroisvulling
Ik maak altijd een bavarois van aardbeien, frambozen of (zoals deze keer)van bosvruchten. Je kunt ook een vanille- of moccabavarois maken, maar ik vind de bavarois van vruchten verreweg het lekkerst.
Je hebt nodig:
– 1/2 liter gepureerde vruchten en een paar om te garneren (frambozen, aarbeien of bosvruchten). Ik heb bevroren bosvruchten genomen die ik met een beetje frambozensiroop en water aan de kook heb gebracht en daarna gepureerd.
– 3 eiwitten stijf geklopt. Je moet de schaal ondersteboven kunnen houden zonder dat er iets uitvalt.
– 200 gr. fijne kristalsuiker
– 250 ml. slagroom stijfgeklopt
– 5-6 blaadjes gelatine, 10 min. in koud water geweekt en uitgeknepen
Het is het beste om eerst de eiwitten stijf te kloppen. Doe mogen nl. niet in aanraking komen met vet.
Daarna zet je de gelatine in de week en dan pureer je de vruchten en warmt ze langzaam samen met de suiker op, niet laten koken. Dat gaat prima in de magnetron. Af en toe roeren. Als het heet is, knijp je de blaadjes gelatine uit en roert de gelatine door de vruchtenmoes tot het helemaal is opgelost. Dan zet je dat mengsel in de koelkast (of als je het hebt in de sneeuw) Ondertussen klop je de slagroom stijf.
als het vruchtenmengsel afkoelt en lobbig wordt (zoals dat heet) roer je voorzichtig de eiwitten erdoor en de slagroom. Voorzichtig van onder naar boven roeren, het moet luchtig blijven. Het is ook niet zo erg als het niet helemaal goed door elkaar zit. Als het geheel al dik begint te worden, stort je het in de beklede vorm en dan doe je er plastic folie over. Als de lange vingers niet te ver boven de vorm uitsteken, kan je er ook nog een bord op zetten en dan laat je de boel opstijven, liefst een nacht, maar tenminste vier uur. Ik heb het weer in de sneeuw gezet.
Mijn probleem was dat ik te weinig gelatine heb gebruikt en ik heb de bavarois te vroeg in de vorm gestort. De bodem-lange-vingers zijn toen gaan drijven en zaten aan de onderkant toen ik de charlotte op een bord stortte. Dat storten gaat trouwens makkelijker als je de vorm even in warm water doet:

Daarna heb ik hem nog gegarneerd met slagroom en toen zag hij er beter uit. Ik ben echter vergeten er foto’s van te maken…… Maar hij was LEKKER!!!!!! Ik kan hem iedereen van harte aanbevelen!

5 Reacties op “Charlotte met bavaroisvulling

  1. Pff… ik heb even de logjes van de laatste dagen doorgelezen. Nu heb ik honger! Lekkerlekker!!!!

    Ik ben een enorme bakmiep, maar de pech wil dat Tren allergisch is voor zowel koemelk als kippenei eiwit. Nu is koemelk wel goed te vervangen maar al dat nepei eiwit wat te koop is, dat werkt dus niet. Dus moeten man en ik alles alleen opeten en das ook niet de bedoeling. Maar gelukkig hebben we wel ’s visite 😉

  2. Oh, en nog zo’n lekker logje!

  3. heerlijk en nu moet ik mezelf overwinnen om niet snel nog een toetje te pakken, er is nog een rijst-vanilletoetje in de koelkast,

  4. Het ziet er in elk geval wel heel creatief uit, zo! Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen, maar hopelijk moet ik ‘m gewoon in de koelkast zetten, want ik ben de sneeuw zat!!!
    Maar ik mag niet klagen, dat besef ik, in Zweden is het natuurlijk veeeeeeel erger…

  5. Ik denk dat een hogere en minder wijde vorm hem beter stijf laat staan.

Geef een reactie

