Sprits (voor Repel en zo)


Dit heb je nodig voor het maken van sprits:

250g. boter (ik gebruik wel echte boter altijd, margarine kan ook)
150 gr. suiker
2 pakjes vanillesuiker
2 eiWITTEN (dat is wat anders dan twee witte eieren, zoals op het plaatje)
3 eetlepels melk
375 g. bloem
chocola om te smelten, een flinke eetlepel poedersuiker.
Mijn moeder wilde nooit sprits maken, vond ze te veel werk. Ik begrijp nu waarom. De bereiding van sprits is echt heel anders dan van zandkoekjes.
Eerst moet je zorgen dat de boter flink zacht is, dan doe je de suiker en de vanillesuiker er bij en dan flink kloppen met de mixer dat het een zachte, beetje schuimige massa wordt. Daarna sla je de eiwitten stijf. Ikzelf doe dat altijd met de hand, want ik heb geen handmixer. In zo’n staafmixer worden de blaasjes kapotgeslagen en wordt je eiwit niet goed stijf. Het is best te doen. Ik heb zo’n hoge kan, daar kan precies een garde in en als je hem op en neer en een beetje heen en weer doet, is het in tien minuten gepiept. Zorg dat het ei ijskoud is en voeg nog een eetlepel koud water toe. Pas op dat er geen vet bij komt, want dan kan je het niet meer stijfkloppen. Zo moest ik nu opnieuw beginnen, omdat ik de melk er te vroeg bij deed. Daarna moest het nog een keer over om dat ik het nieuwe ei in de oude kan deed waar nog resten vet in zaten. De derde keer lukte het wel, maar jullie begrijpen, dat we een heerlijke omelet bij het brood hadden.
De drie lepels melk heb ik toen maar bij de boter gedaan(de lepels er weer uitgehaald uiteraard).
Als het eiwit goed stijf is, spatel je het voorzichtig door het botersuiker-mengsel en dan zeef je de bloem er overheen en roert die er ook voorzichtig door. Het is de bedoeling dat het luchtig blijft. Dan neem je de slagroomspuit met een grote tuitopening en je spuit op een ingevet bakblik mooie vormen. Ik hou van kleine koekjes, dus ik heb kleine rondjes gespoten. Ik vind het b.v. altijd verschrikkelijk op begrafenissen dat je van die grote koeken krijgt. De enkele keer dat ik zelf bij de organisatie van een begrafenis was betrokken, heb ik dan ook steevast kleine koekjes laten aanrukken.
Dat ziet er dan dus zo uit:

Ondertussen heb je de oven op 180 gr. voorverwarmd en dan kan je ze er in schuiven. Ze moeten 20-25 min. bakken, maar ik zet het wekkertje op 15 min. en kijk dan even. Ik ken deze oven nog niet goed, dus…
Uiteindelijk hebben ze maar net 20 min. gebakken :

De laatste stap is het onderdompelen in chocola voor de helft.
Je laat chocola met een piepklein beetje room (als je te veel doet, wordt de chocola niet hard!) en een flinke schep poedersuiker in de magnetron op 360 smelten. Je kunt ook kant en klare chocoladeglazuur kopen van Baukje geloof ik. Je dompelt de helft van de sprits (Na afkoeling natuurlijk hè!) in de gesmolten chocola en laat het uitdruipen. Je moet hem wel even vasthouden, want anders plakt de chocola op het bord en dan heb je later een mes nodig om het er weer af te bikken met de kans dat je koekjes breken. Daarna ziet het er ongeveer zo uit:

EET SMAKELIJK!!!

14 Reacties op “Sprits (voor Repel en zo)

  1. Dat ziet er overheerlijk uit!!!
    Mariam

  2. Een heel karwei maar het resultaat mag er zijn. Ziet er heerlijk uit! Wel genoeg eieren in huis halen voor je begint…

  3. Mmm lekker, misschien dat ik me er eens aan waag :):)

  4. Jaaaaaaa!!!!! Dank je wel! Ik ga het boodschappenlijstje opschrijven en ik ga ze met de jongens woensdagmiddag maken. Als ze lukken volgen er foto’s 🙂

  5. ohhh dat ziet er heerlijk uit

  6. Ah jammie, jammie!

    Dit ga ik ook een keer doen, wel veel werk, maar het resultaat is fantastisch, jouw resultaat in ieder geval. Mooie koekjes.

    Gisteren heeft jongste chocolate chip cookies gebakken. Helaas kan ik geen foto’s laten zien, want ze zijn allemaal al op. Erg lekker dus, fijne zondag nog, groet Roelien

  7. lekker lekker lekker lekker lekker lekker lekker en zo nog een heleboel keer meer.. maar goed dat ik ze niet in huis heb……ik ben net zo blij dat mijn gewicht een beetje op peil blijft…al wil ik er graag nog wat kilo’s af :).. dan zijn deze lekkere spritsjes verkeerde keus… maar ozo lekker lekker lekker lekker ….zucht..

    grts

  8. Wat een fantastische koekjes…. en wat zullen ze gesmaakt hebben… Ik wist niet dat jij zo n keukenprinses was geworden in de jaren…….
    Geniet van de Nedl. fam van de week.
    Gr Anke

  9. Ik ben wederom zwaar onder de indruk. Ik ben een niet-bak-mama. Stom eigenlijk als ik dit zo zie.

  10. mmmmmmmmmmmmmmm, lekker!!
    eerst even geduld oefenen, dan kan ik het misschien ook.
    jouw recepten brengen me wel de kriebels om weer eens lekker aan “de bak te gaan’.
    en…….. een kookboek is niet om af te vallen. het idee.

  11. Zie nu pas dat wij dezelfde aanrechttegeltjes hebben en allebei ook een keramische plaat…en een stenen aanrechtblad…grappig.

  12. Ok. Wat een blamage. Ik koop voortaan wel spritsen: mijn eiwitten waren prachtig stijf, maar wellicht de boter niet luchtig genoeg. Het leek nog enigszins luchtig bij elkaar, maar met 375 gram bloem erbij werd het halfgedroogd cement.

    Ik zie niet hoe je dat luchtig kan houden! Grrr….ik ga me even afreageren door mijn keuken schoon te maken en bakken laat ik maar weer aan echte kenners over en ik blijf gewoon lekker genieten van je foto’s!

  13. Hihi…correct. Maar ik ken mijn sterktes en mijn zwakheden…dat gecombineerd met mijn voorkeuren kijk ik liever naar al het moois dat jij bakt, en focus ik me op het halen van de 10k in 50 minuten (mijn nieuwe doel).

    Ik heb wel een mooie foto van stijfgeklopte eiwitten…had ik ook nog nooit gedaan! Toch wel iets geleerd van je, ondanks het cement 😉

Geef een reactie

