Weespermoppen (geduld Repel!)


Nou, ik had ze nog nooit gemaakt, dus ze zijn niet helemaal geworden zoals ik voor ogen had. Je hebt nodig:
– 1 ei
– 25g. citroenrasp. Ik heb het raspel van 2 citroenen erdoor gedaan(15 g.!) en dat was iets te veel, van 1 grote citroen moet genoeg zijn

– 300 gr. amandelspijs. Hier kan je dat gewoon kopen, in Nederland weet ik niet. In een grijs verleden maakte ik dat nog zelf en zelfs bladerdeeg maakte ik zelf!
– wat bloem om het plakken tegen te gaan
– 100 g. kristalsuiker
Je moet eerst het ei splitsen
Dan moet je de spijs, het eigeel en de citroenrasp goed door elkaar vermengen. Ik KAN het niet met een mixer, dus ik doe het gewoon met de hand (dat is dus handenwassen voor en handenwassen na).
Als het goed door elkaar zit, maak je er twee rollen van van dezelfde grootte en die bestuif je met bloem zodat ze niet op de onderlaag plakken.
Dan besrijk je ze met eiwit (een heel klein beetje loskloppen, dat er geen ‘dotten’ meer in zitten) en daarna rol je ze door de kristalsuiker. De achterste rol is al door de kristalsuiker gerold, de voorste moet nog:

Dan rol je ze in plasticfolie(geen aluminiumfolie, reageert slecht op het ei) en legt ze 40 minuten in de koelkast. Daarna snijdt je de deegrollen in plakjes van ong. 1 1/2 cm. en je legt ze op de bakplaat.

Eigenlijk moet er bakpapier op, maar dat had ik niet in huis (dichtsbijzijnde winkel 9km. weg) Ik zou het jullie wel aanraden, want het plakt erg. Volgende keer als ik ze maak, leg ik er ouwel onder denk ik.
Ondertussen heb je de oven voorverwarmd op 200 gr.
Ze moeten maar 8 minuten bakken. Ik ben natuurlijk eigenwijs en ik heb ze nog een keer omgedraaid en 2 minuten door laten bakken, Vandaar dat ze er nu zo uitzien:

Maar ze smaken HEERLIJK

10 Reacties op “Weespermoppen (geduld Repel!)

  1. Ziet er goed uit zeg! Smakelijk.

  2. Oh lekker! Dat is een leuk recept om te maken! Enne…volgende keer écht 8 minuten hè?
    Ik ben nooit eigenwijs trouwens. Nooit. Nee, écht nóóit! *kuch*

  3. Maar waren ze lekker? Daar gaat het om hoor. Knap als je zo iets kan maken. Ik was niet eens op het idee gekomen.

  4. o lekker.. ik ga ze echt ook een keer maken…in plaats van hanen wassen gebruik ik wegwerphandschoenen.. en in plaats van bakpapier siliconen bakhulp…dat is en vel net zo groot als je bakplaat….en je kunt het keer op keer gebruiken.. gewoon kwestie van afwassen.. niets plakt eraan..

    grts

  5. Ze lijken een beetje op die zweedse kaneelrolletjes, maar dan zonder kaneel….

    Heb je e allemaal op?

  6. ha ha …

    alles is hier de hele dag al de deur uit. Ik heb echt uren de tijd gehad om eens heerlijk je verhalen te lezen’zonder dat ik tussendoor poep af moet vegen, drinken in moet schenken, spelletje moet doen en als ik dat niet doe ze het gewoon voor je neus neerleggen en je met van die grote ogen aankijken en waarbij je toch weer overstag gaat.
    Heerlijk al die verhalen. Jullie hebben het echt naar je zin he. xxxx

  7. Heerlijk! Spijs kun je hier ook gewoon kopen hoor. No problema.

  8. Weespermoppen je ziet ze bijna niet meer in de winkel, heel moeilijk te vinden, in deze stad dan. heerlijk zijn die!

    Wie weet kan ik ze in Weesp nog gewoon krijgen bij een goede banketbakker, hahaha

    Dit ziet er goed uit!

    XXX

Geef een reactie

