Boterbiesjes, hutspot en een charlotte


Wij hebben een nicht hier wonen. Eigenlijk is het Leo’s nicht, maar man en vrouw zin één, dus….. Toen ze 15, 16 was, had ze 8 of 10 correspondentievrienden en-vriendinnen of zo. Ze is uiteindelijk aan een zweed blijven hangen en ze woont ruim 100 km. bij ons vandaan in Örebro. Zaterdag komen ze een dagje bij ons en ik ga echt hollands koken. Ze wil graag hutspot eten, dus dat maak ik. (ik neem aan dat iedereen weet hoe je dat moet maken, zo niet: geef een gil) Verder was ik van plan om boterbiesjes bij de thee te maken en pudding toe. Zakjes en pakjes pudding hebben ze hier niet en bovendien zou het dan niet echt nederlands zijn, dus ik denk dat ik maar custardvla of -pudding kook(dat heb ik wel) met iets van bessensaus als toetje. Vinden jullie dat hollands genoeg?
Ik kan ook weespermoppen maken of sprits en natuurlijk ook wat gevulde eitjes; ik kan niet kiezen. Recept volgt
14.37 uur
Nou, ik ben terug van boodschappen doen en ik heb ……LANGE VINGERS gevonden!!! Dus ik ga een charlotte maken met bavarois.Ik heb nog een zakje met bosvruchten in de diepvries, dus dat wordt helemaal lekker. Recept volgt.
Wat ik oook heb gevonden is: MOSSELEN!!! Leo wordt dus vanavond verrast met echte versgekookte mosselen. We hebben ze niet meer gegeten sinds we hier wonen; daarvoor aten we ze zeker eens in de maand. Recept volgt.
Vanmorgen toen we wakker werden, was het grijs, maar om een uur of elf is de zon doorgebroken en is het grote wegdooien weer hervat. De serre is nu compleet ijsvrij, behalve als er iets van het dak daarboven opvalt. Alle daken op de zuidzijde zijn voor het grootste gedeelte weggesmolten en de wegen beginnen ook al hele stukken zonder ijs te bevatten. Toch is dat heel verradellijk. Je hebt net een lekker vaartje en dan komt er onverwacht een stuk dat in de schaduw van grote bomen staat en een bocht bevat. Als je eenmaal op dat stuk bent, kan je niet meer remmen want dan ga je onderuit. Je kan nog wel op je motor remmen, maar dat kost tijd. Echt wel griezelig….. recept volgt, o nee!

8 Reacties op “Boterbiesjes, hutspot en een charlotte

  1. geef me even je mailadres door op tuttemerull@me.com
    thnx

  2. Haha wat draaf je lekker door, heerlijk! .)

  3. Ik sta te popelen om die recepten! Met name spritsen en boterbiesjes! Dan ga ik die in het weekend een keer maken met de jongens. Oudste met name vindt het leuk om mee te kijken/mee te helpen met bakken

  4. Zo je bent heel wat van plan , al die recepten die nog moeten volgen. . .

    Ik heb nog een kookboek van mijn grootmoeder, heerlijk ouderwetse recepten. Ik blijf wel delen hoor want ze gaan vaak uit van 6 tot 8 personen bij zo’n recept. Ook mag je rustig een paar kilo biefstuk inkopen. . . .

    Maar het is alleen al leuk om te lezen. Er staan ook tips in , hoe je een kip plukt of een haas uit zijn/haar jas helpt.

    Voor mij als vegetarier staan er eigenlijk nauwelijks dingen in die ik kan gebruiken.

    Ik wens je maar alvast smakelijk eten met de hutspot en de charlotte

  5. Hmmm mosselen!! Heerlijk!! Klaargemaakt met wijn of bier??

  6. Gossie, lange vingers in Zweden!? Smaken die hetzelfde als bij ons? En wat heerlijk dat het begint te dooien bij jullie, of ben ik te voorbarig?

  7. Ik kom ook een keer op bezoek als je van die lekker dingen maakt!

  8. Hoi hoi janneke en leo..

    probeer janneke al eeuwen op haar mobiel te bellen maar nobody home…had toch echt wel ff zin in een kletspraatje.
    Ro is alweer 1 meter 40 en heeft grote tanden.. wat een bink wordt het joh en fens is voor het eerst naar school geweest. helemaal in de stress want ze kon nog niet zwemmen en goed rekenen en binnen de lijntjes schrijven. nadat we haar hadden gerustgestled met het feit dat ze alleen nog maar hoeft te spelen ging het goed. Met rugzak, fruit in bakje en een sapje met naam was ze van de partij. Heerlijk zo’n droppie in de klas. Iedereen ontfermde zich over haar.
    waarschijnlijk gaan we in mei starten met de maatschap. Het heeft wel veel om handen maar het wordt steeds duidelijker. Ik heb er zin in.. das het begin toch.
    hoe staat het met de loges.. kunnen we nog een keer de tent opzetten bij jullie in de tuin…
    Nou veel x jes voor julie… liefs van von, maf ro en fenxxxxx

Geef een reactie

