IJspegels


Vandaag hadden we hier een heerlijke dag. De zon scheen en het dooide. Overal plasjes en druppels. De serre is zowat ijsvrij. . Ik had er echt zin in. Ik heb een nieuw slaappatroon ontwikkeld na maanden van getob. Op een gegeven moment durfde ik niet eens meer naar bed toe voor half drie of zo. Dan moest ik overdag een uurtje slapen, anders werd ik te moe. In de vakantie in Mexico ben ik om tien uur ’s avonds naar bed gegaan en tot mijn stomme verbazing kon ik dan de hele nacht doorslapen (alleen na drie uur slaap werd ik steevast wakker met erge rugpijn, dus een paracetamol 1000 er in). Nu we terug zijn, heb ik dat patroon aangehouden en ik voel me veel uitgeruster overdag. Ik heb helemaal geen behoefte aan slaap en heb de hele dag energie. Ik heb lekker schoongemaakt vandaag en de oleander kortgeknipt. Ik durf het bijna niet te geloven, maar ik denk toch echt dat er nog leven in zit! Een paar wassen gedraaid, gedroogd en gevouwen. Vanavond strijken met een paar video’s. In de stad hangen nu overal grote ijspegels. Ik heb dat altijd zo mooi gevonden, vroeger zag ik ze alleen op foto’s.

Ook als het vriest ontstaan die doordat de zon op de sneeuw schijnt en die wordt dan zwaar. Het water wordt er onder uitgeperst, maar als het valt, bevriest het weer. Wij hadden een prachtige lange aan ons huis, maar vandaag is hij gevallen om nooit meer op te staan (hoop ik). De weersberichten voorspellen de hele week zon en temperaturen boven nul overdag. Heerlijk!!! Er ligt alleen genoeg sneeuw om tot zeker half april te blijven liggen, misschien wel tot half mei.

15 Reacties op “IJspegels

  1. Mooi huis, met die pegels! (En vast ook zonder).

    Enne… waarom strijk jij eigenlijk met een paar video’s (ipv met een strijkbout – flauw he, ik weet het).

    Klinkt als een produktief dagje. Lekker!

  2. Nou, hier tot aller ergenis vanmorgen ook weer sneeuw hoor! En hier helaas geen ijspegels.
    Maar wat lekker dat je weer beter slaapt, heel soms lig ik wel eens een hele nacht wakker en dat is zó naar, dat werkt echt psychisch!

  3. mooi ja, die ijspegels, maar wat een hoop sneeuw ligt daar nog… ja, die zal nog niet meteen weg zijn vrees ik!
    en dat zwembad… waw, dat nodigt wel uit tot zwemmen hé! heerlijk lijkt het me! ben ook wel benieuwd nu wat dat romeinse bad voorstelt?!

  4. Sjemig wat een berg sneeuw! Hier hadden we in de tuin een samengeduwd hoopje van zo’n centimeter op 80 hoog liggen. En het duurde al best lang voordat dát weg was!

  5. wat een indrukwekkende foto’s! die ijspegels zijn schitterend, absoluut schitterend.

    ik ben zelf een hele slechte slaper en ik herken jouw angst om naar bed te gaan. gisteravond ging ik ook pas om half 1 terwijl ik wist dat ik er om 6 uur uit moest. maar ik wist ook dat het toch geen zin had om eerder te gaan….bij mij zijn het periodes.

    op la palma sliep ik ineens door: ik wist niet wat me overkwam: zo lekker!

    ligt het aan zweden (weinig licht) dat je slecht slaapt of ben jij ook een notoire slechte slaper?

  6. Ik ben zelf ook een slechte slaper, een paar uur per nacht en that’s it. Nu heb ik een middeltje ontdekt, melatomine en daar slaap je heerlijk op. Ook ben je de volgende dag niet duf. Ben het zo zat om pas om een uur of 5 te slapen. Jakkie. En ik denk (wat mij betreft dan) dat het inderdaad met donker te maken heeft. In de zomer (met vol licht) slaap ik als een roosje.
    Groetjes
    Famke

  7. Ik durf bijna niet meer te klagen, als ik jullie hoeveelheid sneeuw zie! Wat een enorme bulten! Maar goed, het geeft wel weer mooie foto’s.

    En dat slechte slapen: inmiddels heel bekend. Vooral door niet op m’n buik liggen. En dan neem ik maar geen paracetamolletje 1000 ;-)!

  8. En hier is het een voortdurend klagen over koude en sneeuwval.

    Mooi foto’s van echte winterse taferelen.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost van

    Rob Alberts

  9. Mooi die ijspegels en wat een sneeuw nog! Ik ben echt blij dat de de sneeuw hier weg is en het voorjaar probeert binnen te komen.

  10. Mooie foto van dat huis met ijsspegels !! En wat een berg sneeuw…Gelukkig word het nu weer wat beter weer beetje zon en warmte kunnen we wel weer gebruiken na zo’n winter 😉

  11. Fijn dat je beter slaapt en uitgeruster bent, niets zo erg als niet kunnen slapen en overdag geen energie hebben.”
    Ik moet even bijslapen van de week, want ben al drie avonden veel te laat naar bed gegaan.

    Mooie foto van die ijspegels!!

  12. Poeh, da’s pas een indrukwekkende berg sneeuw. En dan zeurt hier half Nederland over 20 cm.

  13. Inderdaad dat is niet te kort sneeuw. Mooie foto heb je gemaakt. Indrukwekkende winters, daar in Zweden. Ik kan me wel voorstellen dat je er nu zat van bent.

  14. Dus ook bij jullie komt de lente eraan na 1 van de strengste winters ooit ! Gelukkig maar.

  15. Prachtig! Zijn je autosleutels al tevoorschijn aan het smelten?

Geef een reactie

