Collateral damage


zo zagen mijn planten er uit. Links in de vierkante pot mijn Aronskelk….

Altijd al heb ik het leuk gevonden om planten op te kweken van stekkie of jonge plant(of zelfs uit zaad!). Het gevolg is dat ik zeker 8 grote planten had van de zomer: 2 fica’s benjamina (die had ik overigens van mijn dochter gekregen die er allergisch voor bleek te zijn), een oleander, een Aronskelk (die ik ooit als dank voor de behandeling van een jongen genaamd Aron heb gekregen), een yucca, een asparagus van 25 jaar oud en erg groot, een sinaasappelboompje en een agapantuslelie. Dan heb ik het nog niet eens over vijf abutilons in allerlei kleuren. Maanden heb ik lopen leuren met mijn planten, het zijn vnl. kuipplanten, dus ze moeten ’s winters binnen staan. Mijn zoon heeft een van de fica’s in de hal van zijn flat gezet, de tuinman heeft het sinaasappelboompje meegenomen, de Agapantuslelie heb ik bij mijn dochter gebracht, de Abutilons heb ik in de tuin laten staan en Aronskelk heb ik in 7 stukken gebroken en er 6 weggegeven. Eigenlijk was ik niet van plan mijn kuipplanten mee te nemen, maar de verhuiswagen nam het allemaal makkelijk mee in de vrachtwagen, dus vooruit maar. Ik had ook nog een paar kamerplanten die in meeneemstaat waren, dus alla. Kijken wat er van komt. Ik heb het altijd verschrikkelijk moeilijk gevonden om kamerplanten en andere planten weg te gooien. Het is toch levend materiaal. Als je kat of je kind een beetje magertjes is of niet helemaal aan je verwachtingen voldoet, gooi hem toch ook niet weg? Toen de planten hier aankwamen, hadden ze twee weken in een donkere vrachtwagen gestaan. Over de temperatuur heb ik geen inlichtingen, maar het vroor toen nog niet. Zodra ik de ficus in de kamer zette, begon hij blad te verliezen. Iedere morgen vonden we een laag bladeren onder de boom. We dachten dat hij niks meeer over zou houden:
We dachten dat hij achter elkaar dood zou gaan, maar: na verloop van tijd begon hij nieuwe blaadjes aan te maken.

Hij verliest nog steeds blad, maar we denken dat hij het wel gaat redden

We hadden ook nog een prachtige bordeauxrode anthurium, die maar BLEEF bloeien. Daar is nu verschrikkelijk de klad ingekomen. In tegenstelling tot de ficus, denken wij dat die het NIET gaat redden.
De rest van de planten hebben we in de serre gezet, niet wetende dat dit de koudste winter sinds jaren zou worden.

Helaas zijn ze allemaal bevroren en we zullen ze moeten weggooien van het voorjaar.

Deze yucca is zeker 20 jaar oud. Ik heb hem gekocht met twee blaadjes en helemaal opgekweekt met vier takken nu.

Verder is hier mijn aronskelk. Ik had nog gedacht dat hij misschien weer op zou komen, maar toen werd het -28 gr.:

Dan is er nog mijn prachtige grote oleander, die altijd bloeide van juni tot october of zo. Ik heb hem gekocht voor fl. 6,95. Het was toen een klein plantje. Hij was veel voller, nu heeft hij al 3/4 van zijn blad verloren:

Tenslotte mijn asparagus! Nadat ons huis zo’n beetje afgebrand was in 1985, heb ik deze gekocht voor fl. 1,95! Het was een sprietje in een klein potje. Het was mijn trots! Hij heeft gebloeid en bessen gegeven, ’s zomers zetten we hem altijd buiten op een hoge kast die daar stond en ’s winters zetten we hem op de kast in de serre. Dat was altijd een hele onderneming. Als hij al te woest werd, knipte ik hem weleens een beetje bij.Hij kreeg altijd alleen maar water in zijn schotel dat hij dan langzaam oplebberde. Bovenop kon je geen water geven omdat de wortels ver boven de potrand uitstaken en een grotere pot kon niet meer op de kast. Leo wilde de ficus meenemen, maar ik wilde deze meenemen!
En nu is hij alsnog doodgegaan!

MAG IK DAN ALSJEBLIEFT OOK EENS EEN MANDJE MET PRIMULA’S KOPEN VOOR 40 EURO??!!

20 Reacties op “Collateral damage

  1. natuurlijk mag je dat.. wie zegt dan van niet… een ander koopt zich een extra paar pantoffels…het geeft allebei warmte alleen net op een andere manier…
    echt jammer van al je planten.. maar wacht nog even met weggooien.. wie weet at zich nog onder alles verstopt en gevormd heeft…zeker bij je asparagus..
    oja een ficus verliest altijd blad.. ook al draai je hem alleen maar..

    grts

    ps.. dankjewel voor je ondersteuning:)

  2. had je niet gedacht dat het prachtige mandje met primula,s een inspiratie zouden zijn voor het schrijven van dit stuk!
    GEWELDIG!
    Net als frieke zeg ik, laat nog even staan….er bestaan wonderen!
    Lydia

  3. Van mij mag je ! Kan me voorstellen dat je een beetje triest wordt van je planten …

  4. Al kostte het mandje 80 euro…iemand met zoveel liefde voor planten mag alles kopen dat groen is!

    Ik had ooit ook planten….mijn eerste poes doodde mijn eerste yucca en sindsdien doden mijn poezen alles dat groen is. Ik heb moeten concluderen dat ik meer van poezen houd dan planten….

    Ik hoop dat je komend voorjaar ook plant-technisch je draai gaat vinden in Zweden! Op naar nieuwe planten om op te bouwen en te koesteren want een beetje triesterig waren sommige foto’s wel…

  5. Hihi. Ja hoor. Het is goed.

  6. Ach en wee, wat zonde zeg. Ik ben ook gek op (kamer)planten. Jammer dat de meesten van jou het niet gered hebben.

  7. Tijdens onze verhuizing naar Madrid nu drie jaar geleden vroor het streng, met als resultaat dat alle planten bevroren uit de vrachtwagen kwamen. Ze zijn ongeveer een week onderweg geweest. Alleen de Clivia heeft het gered. De rest helaas niet. Dus misschien misschien komen een aantal planten er toch nog wel door, ik hoop het voor je!

  8. Hallo baasbraal,
    Jammer van je Aronskelk. Bij deze mijn medeleven:-(
    Bedankt voor je reactie op mijn log. Dat logje over “wie schrijft die blijft” moet je maar niet te serieus nemen. Soms heb ik behoefte om er maar uit te kramen wat er in me opkomt. Schrijven is zeker leuk en dat is het belangrijkste!
    Hier in Nederland is het aan het dooien en wat dat betreft kijk ik wel een beetje met jaloezie naar jullie met jullie mooie winterse landschap.

  9. Geez, wat een bemoeizuchtige huisvrouwtjes in het vorige logje om kritiek te hebben op het kopen van wat duurder uitgevallen plantjes. De een koopt een crempje om zichzelf eens te verwennen, de ander een nieuw rokje, jij koopt een plantje… zo gaat die dingen lijkt mij.

    Het lijkt me heel naar van al die herinneringen aan die oude planten die nu doodgaan. Als je ze nu langzaam in een iets warmere omgeving zet… zouden ze dan nog op te lappen zijn?

  10. Hihihihi Ik heb jouw geleur van dichtbij meegemaakt (helaas voor jou, veel van je schatjes afgewezen). Ik heb dubbel gelegen bij je stukje met de zielige foto’s. En Repel, idd!!!!

  11. @ Frieke: je hebt gelijk, maar het was wel per ongeluk zo veel geld…. Ik al ze nog niet weggoiien. Ze staan daar goed in die serre.
    @Lydia: Ik haal mijn inspiratie nog wel uit mijn grote teen!
    @ Jet, @ Toaske, @Mammalien, dank je, het is natuurlijk wel een beetje triest, maar de andere kant is dat we een ECHTE winter hebben!
    @ Repel: Mijn katten hadden het hart niet! Ik heb dus nooit hoeven kiezen. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ze bij ons geboren zijn, dus de regels werden er vanaf kitten ingestampt. Alleen als het koud was, dan gingen ze in de plantenbak als je niet oplette, bwaahch! (en ik had echt gewoon een kattenbak!)
    @ Francis: strenge vorst in Madrid? Dat lijkt me HEEL triest! Wat leuk trouwens dat je reageert. Ik had al een paar keer zitten denken, wie Madrid kon zijn, maar nu herinner ik me dat ik al een keer eerder op je blog gekeken heb!
    @oker: bedankt, maar voor sommige mensen is het meer dan hun halve weekinkomen. Ik kan me voorstellen dat je dan wel even achter je oren krabbelt……. Ik zal proberen ze af te harden, maar ik vrees het ergste. We gaan ook nog eens drie weken naar Mexico volgende week. Daarna ga ik ze laten wennen aan hogere temperaturen.
    @Prikkeldraad:Een aronskelk is een grafbloem en heeft nu zlef het loodje gelegd…….
    Ja, ik dacht wel dat je het een beetje minder serieus bedoelde, maar ik kon het niet laten om er toch op in te gaan. Leuk blog heb je!
    @Liekie: Heb je die Agapantuslelie in die prachtige blauwe pot(in de kleur van de bloem!) nu in de schuur gezet? Anders is die ook dood. En lig jij maar mooi dubbel. Ik zal het onthouden!! (sprak ze dreigend…)

  12. Aaaaah….jammer!
    Tsja, bij mij gaan ze meestal wel dood, die planten…vind het al heel knap dat je ze zóveel jaren hebt gehad. Wel jammer dan dat ze op deze manier het loodje leggen. Maar inderdaad niet zomaar weggooien! Wie weet wat er nog tevoorschijn komt! 😀

  13. Natuurlijk mag jij dat, ook al gaan die primula’s er wel meteen aan, maar goed, voor die kleine prijzen moet ik alsnog mijn planten laten staan, 10 euro per dag voor 2 personen betekent dus 1 persoon geen eten voor een dag naast al het andere wat er ook van gekocht moet worden, leven enzo…

    Dus ja.. sorry? Ik kan er niks aan doen dat ik maar zo weinig te besteden hebt, wie het kan leien is het zeer gegund, over het algemeen ga ik ervan uit dat er zeer hard voor gewerkt is!

    Moet ik maar gaan werken toch?

    XXX

  14. Ja natuurlijk!!!
    Met jouw groene vingers staat die primula’s een gouden toekomst te wachten. Levert je over vier jaar een leuk logje op met foto’s van struikhoge primula’s die je destijds voor 4 euro (4 was het toch?) kocht….

    Sjonge, wel zonde van die ficus en die asparagus.
    Nee, die plantje en kruiden had je gewoon hartstikke nodig! Is het nog steeds zo koud trouwens?

    Fijn weekend vast, groet Roelien

  15. geniet maar van je bloemetjes hoor! daar groeien ze van heb ik ooit vernomen.
    zelf probeerde ik, net op kamers, een bevroren cactus tot leven te wekken met kokend water.

    het werkte niet, jammer!
    anders had ik nu een recept gehad om al je ijskoude planten te redden.

  16. Misschien moet je onder die ficus Benjamina-pot eens een grote schaal water zetten. Zodat het water van onder af tegen de blaadjes kan verdampen. Dat helpt vaak, zeker bij van oorsprong tropische planten.

  17. @Mirjam: het laten groeien van planten is net zoiets als het opvoeden van kinderen: je moet er dagelijks zorg aan besteden, je moet iedere plant iets anders behandelen en je ziet het resultaat pas na jaren. In het duits verwijst het woord ook naar opvoeden: wachsen.
    @Morgaine: ze gaan er in ieder geval niet meteen aan. In Nederland had ik wel 20-30 primula’s vanverschillende jaren. Ik kocht kleine plantjes in het vroege voorjaar en als ze uitbloeiden zette ik ze in de tuin. Als ze ook uitgebloeid waren in de tuin, scheurde ik ze en zette de groepjes kleur bij kleur weer ergens in de tuin. Verder voelde ik me wel een beetje schuldig hoor, dat ik het me zomaar kan permitteren om 40 euro uit te geven zonder op het prijskaartje te kijken. Ik weet dat sommige mensen dat inderdaad niet kunnen. Ik gun jou ook mooie primula’s, maar nu moet je maar gewoon naar de mijne kijken op het scherm, al is dat niet hetzelfde.
    @Roelien: Het heeft hier woensdag en gisteren 35 uur achter elkaar gesneeuwd. De sneeuw komt bijna tot aan het raam. Het is op het ogenblik -11 met af en toe lichte sneeuw. Er vallen hele grote vlokken uit de lucht, eigenlijk zijn het grote sneeuwkristallen. Ze glimmen in het licht, het is net een discolamp. Het is vandaag -11.
    @Wil: KOKEND water? Dat gooide ik stiekem bij de wietplantjes van mijn zoon als hij niet thuis was. Die kregen we ook nooit meer aan het groeien……
    @Plato: Wat een goed idee! Moet ik eerst zo’n grote bak kopen….. Wat zou dat nu weer kosten?

  18. Nou ja, echt stom dat jouw plantjes -28 niet overleven zeg! Je laatste zin vind ik het leukst: tuurlijk mag je primula’s kopen voor 40 euri, maar houdt ze wel binnen… 😉

  19. Van mij mag je het kopen, hoor!! Je weet het: groen heelt de mens!! Enne…. ik zou het ook niet te snel weggooien allemaal. Wie weet wat er nog opkomt ineens….

  20. @Janneke, je moet je niet schuldig voelen hoor, als ik het zou hebben dan zou ik hetzelfde doen, geloof mij!

    Ik haal heus waar ook op zijn tijd mijn bos rozen of zelfs twee, en dan ….. 😉 Geniet ik dubbel en dwars vooralomdat ze meestal een week of 4 staan 😀

    Dus echt ik meende het, het is met een knipoog bedoeld.

    XXX

Geef een reactie

