Kejjeniewete


Mijn zoon had een vriendje bij ons in Puttershoek. We schrijven 1983 of zo. Hij was een jaar of acht. Mijn zoon was razend geïnteresseerd in allerlei weetjes. Hoeveel kilometer de zon precies van de aarde af lag, hoe lang een dag op Saturnus duurt en welke natuurlijke kleurstoffen vroeger gebruikt werden om kleding te verven. Ik noem maar een paar dingen op. Als hij dan weer wat gelezen had of op Discovery gezien, vertelde hij dat vol vuur aan dat vriendje. Het steevaste antwoord van dat vriendje was dan: “Kejjeniewete”, waarop mijn zoon dan zei: “Ja, dat kan je wel weten want ik heb het zelf gelezen, op Discovery gezien, mijn opa heeft het verteld enz.” Dan zei dat vriendje weer: “Kejjeniewete!” en daarmee was de discussie beëindigd. De vriendschap ook spoedig, dat begrijpen julllie. De uitdrukking “Kejjeniewete” is nog steeds een gevleugelde uitdrukking in onze familie als iemand niet wil luisteren naar interessant nieuws..
Deze zoon trouwens heeft mij me voor het eerst stokoud doen voelen toen hij tegen een (ander)vriendje het volgende beweerde met zijn heldere stem en nadrukkelijke uitstempeling van ieder woord: “Mijn moeder zegt dat in een ECHT strenge winter er TWEE grote vorstperiodes zijn………. en mijn moeder kan het weten, want zij heeft de strenge winter van ’62-’63 nog meegemaakt”
Daar kan je het dan mee doen op pakweg je 35ste…..


Hij is nu net zo oud ongeveer als ik was toen hij dat zei

14 Reacties op “Kejjeniewete

  1. Leuk zo’n verhalen van vroeger! Ach, vinden we onze ouders niet allemaal oud als we zelf jong zijn?

  2. Haha. Svenja vindt haar leraren ook enorm oud die “al over de 40” zijn.
    Ehhhhm….

  3. Leuke dingen om in je herinneringen op te bergen.
    Je zoon is in ieder geval opgegroeid tot een knappe man .
    En oud? Ik zeg altijd maar , jij moet maar zien of je het haalt.

    Nu voel ik me meestal helemaal niet oud, leeftijd interesseert me helemaal niet zo, misschien komt dat ook omdat ik thuis de jongste ben en mijn man is zelfs een achternakomertje 11 jaar jonger dan zijn jongste broer. Dan heb je zoveel ouderen in je familie dat je jezelf helemaal niet zo oud kunt voelen.

    En bovendien voor je kinderen ben je altijd al ‘oud’ of je nu dertig of zestig bent. Denk jezelf maar eens terug naar je kindertijd. Ouders zijn oud punt uit.

  4. Je zoon is aardig opgedroogd zeg! Dus jij kenetwete? Ik niet, ik ben van na 62-63. Wat zeg ik: een hele generatiekloof na 62-63! 😉

  5. En, is het goedgekomen met je zoon? (Zo te zien wel..) En met kenjeniewete?

  6. Wahahahaha, en met de complimenten van je zoon!! Geweldig… of toch niet?? 😉

  7. Heerlijk kinderlogica !!! Tja on hun ogen ben je al snel heeeeeeeeeeeel oud. 🙂

  8. Eén voordeel: Leo is ook dan oud.. en dan valt het toch niet meer op?…
    Ach kinderen hebben als ze jong zijn echt uitgesproken meningen.. als ze ouder worden ook..maar op een gegeven moment lijken ze niet ouder te worden..dan heb je een soort status quo..alleen het wil niet zeggen dat je dan alles weet.. gelukkig niet!
    grts

  9. Wat een heerlijk kippenvelstukje!

  10. whahahahahaha en erger nog misschien Janneke, dat hij en ik ook nog steeds kunnen zeggen dat ONZE moeders, ja de mijne ook… die winter van 62-63 hebben mee gemaakt 😛

    Mijn moeder is woensdag jarig 😉

    Prachtige zoon heb jij daar overigens 😀

    XXX

  11. Oh maar wat een leukerd is het 🙂 die zoon van jou, moet ie toch van iemand hebben he die goeie genen 😉

  12. Dan wordt het tijd om terug te slaan, Janneke. Dat hij het kan weten want: hij heeft paars nog meegemaakt. Hij heeft Wim Kok nog gekend. Hij heeft Ajax ooit nog landskampioen zien worden. En hij weet nog dat Willem Alexander de elfstedentocht reed. Dat zal hem leren.

  13. Hej Janneke, heb je het al gezien? In de media een foto van Victor Muller van Spyker met een auto met kenteken: KNW (KejjeNieWete), haha. Ook in de sneeuw’storm’? groetnis, anna

    • Nej, ik heb het alleen op de radio gehoord, lachuh…. Ik vraag me af of ik die foto te pakken kan krijgen voor mijn blog. En inderdaad hè, ik dacht dat er niet meer sneeuw bij kon….

Geef een reactie

