Het begin van dementie????


Het verhaal wat ik vanmorgen verteld heb, was maar de halve waarheid. Vlak voor ik mijn sleutel kwijtraakte, had ik ook al ontdekt dat mijn portemonnee niet meegekomen was naar Nederland. Ik had er dat boek nog mee gekocht op de luchthaven en wat tijdschriften en had hem in mijn tas gedaan, DACHT IK. Ik heb altijd twee portemonnee’s als ik naar het buitenland ga, want anders raak ik in de war met Euro’s en Kronen. De beurs met zweeds geld zat er in, maar mijn portemonnee niet. Ik heb hem normaal altijd in mijn jaszak met de rits dicht, maar daar had ik nu mijn paspoort en boardingpass gestopt. Dinsdag overdag was ik gewoon de hele dag thuis geweest, dus ik had niet ontdekt dat mijn portemonnee Zweden nooit heeft bereikt. Eerst heb ik nog het hele huis doorzocht of ik hem daar niet ergens had gestopt, maar nee. Toen dacht ik dat Leo hem misschien uit mijn tas had gehaald omdat hij pasjes nodig had. Er zaten drie pasjes in, een creditcard, 20 Euro en mijn rijbewijs. O ja en mijn zweedse identiteitsbewijs.
Ik dacht: Ïk ga nu eerst boodschappen doen en daarna kijken we verder. Nou, en toen gebeurde dat hele drama met die sleutel! Je begrijpt dat ik in alle staten was. ’s Avonds durfde ik Leo niet te vertellen dat ik mijn portemonnee ook kwijt was en ik heb het dus ook niet op mijn blog gezet natuurlijk. Dat is net zo iets als vertellen dat je zwanger bent op je blog, terwijl je man het nog niet weet.
Vanmorgen had ik dus heel wat te doen. Na nog een keer het hele huis afgezocht te hebben naar èn sleutel èn portemonne, ben ik eerst met de creditcardmaatschappij gaan bellen of er geld was opgenomen met de creditcard. Gelukkig was dat niet het geval. Ik heb hem tijdelijk laten blokkeren voor allezekerheid. Toen ben ik gaan bellen voor die sleutel. Daarna heb ik de luchthaven in Linköping gebeld of ze mijn portemonne hadden gevonden. Daarna ben ik gaan bellen naar luchthaven Schiphol, maar toen was de batterij van mijn telefoon leeg en moest hij eerst opgeladen worden. Vervolgens benik aan de slag gegaan met heet water en sneeuw, maar het is echt onbegonnen werk. Na een uurtje heb ik het opgegeven en ben mar weer naar binnen gegaan. Toen kreeg ik Schiphol aan de lijn en …. ZE HADDEN HEM GEVONDEN!!! Toch een klein engeltje op mijn schouder, toch weer geluk gehad.
Alles zat er nog in, ook mijn rijbewijs. Dat is nu naar de Marechaussee en moet daar opgehaald worden. De rest ligt in een kluis en ik heb een code gekregen waarop ik het kan ophalen tegen een vergoeding van E. 5,– Op 5 februari zijn wij weer in Nederland en dan gaat dat gebeuren. Misschien kan Leo het een week eerder ophalen, maar dat moet ik nog even bekijken. Toen Leo vanavond thuiskwam, vroeg hij of ik nog Euro’s overhad en toen heb ik het verteld. Zijn commentaar was dat ik misschien wel dement aan het worden ben en ik heb er serieus over nagedacht vanavond. Tenslotte is het de echtgenoot die het als eerste merkt. Maar ik ben òf niet dement, òf ik ben het al vanaf mijn achste jaar of zo. Ik weet nog goed dat mijn moeder op een gegeven moment weigerde om nog een nieuwe sjaal voor me te kopen, want ik vergat ze altijd overal en raakte ze kwijt. Ik heb er toen zelf een gebreid, maar die raakte ik ook kwijt. Met mijn geheugen is verder nog niets mis, alleen ik ben grenzeloos VERSTROOID! Zijn jullie bang om dement te worden???

17 Reacties op “Het begin van dementie????

  1. Ik zeg ook wel eens, dat ik al dement word. Reactie van mijn dochter: “Mam dement zijn heeft écht voordelen, je leert iedere dag nieuwe mensen kennen”
    Nee, ik ben niet dement. Wel heb ik ADD en weet dat pas sinds een paar jaar.

  2. Ja, dat lijkt mij heel erg. Vooral voor je directe omgeving.

  3. Gelukkig maar dat ze op Schiphol je gevonden portomonnee afgegeven hebben! Dat is 1 zorg minder! En nee, dan hoef je natuurlijk niet dement voor te zijn, dat is gewoon een DNA-defect Janneke… 😉 Nu nog je sleutels en dan kan de lente beginnen!

  4. Janneke, dit is heel erg herkenbaar. Ik heb hetzelfde. Sommigen noemen het verstrooid, anderen roepen van aankomende dementie en weer andere zeggen: ah joh, je bent gewoon superslordig. Je moet gewoon de dingen een vaste plaats geven en de zaken structureel aanpakken.

    Ik vrees dat creatieve mensen hier nu eenmaal mee behept zijn en dat het niets met dementie ge maken heeft maar met het richten van je aandacht. De structurelen begrijpen ons niet.

    Enne, als je er nog zulke mooie verhalen over kunt schrijven, hoef je volgens mij niet bang te zijn dat je langzaamaan de wereld begint kwijt te raken. Je staat er midden in. Net als in die sneeuw.

  5. tja, volgens mij allemaal Janneke acties…helemaal niet erg…jij bent jij….en blijf maar jij….zo beleef je nog eens wat…en heb je veel stof voor je blog….en misschien je BOEK????
    Maar het zal je allemaal maar gebeuren….ik wordt al gek als ik per ongeluk mijn sleutels ergens anders gelegd heb en ze niet kan vinden…en ik ben een structopaat, dat weet je…..
    Ik volg je nog steeds hoor, maar het is een beetje hectisch geweest.
    Liefs, Lydia

  6. mijn oma kreeg agressieve alzheimer en ook nog TIA op TIA en haar spraak verdween daardoor, zeldzaam en lange tijd ging het nog wel maar om hierover na te denken is een optie die ik uitsluit, het slikken van die laatste jaren mijn oma zo te moeten zien en verzorgen….

    Doet mij nog even teveel pijn. Daarom heeft mijn moeder oa een uitspraak gedaan voor later, als ik zo word, laat mij dan maar waardig gaan, euthanasie dus…

    Dat zegt genoeg hoe erg het was

    XXX

  7. Klinkt wel alsof julie een beetje het heen en weer hebben tussen Zweden en Nederland. Zo blijf je toch lekker Hollands denk ik, met beide benen in een land. (Stiekem ben ik een heel klein beetje jaloers; ik zou zo graag een poosje in Noorwegen wonen..)

  8. Je zou mijn moeder kunnen zijn.

  9. Ach, meid. Ik zou standaard een metaaldetector, een bijl of een koevoet, extra batterijen of een extra mobiel in je handtas doen. En een portemonnee aan een touwtje om je nek,
    Maar dan verlies je vast je handtas of je nek nog…

    Pfoeee!

    Als het nog lang duurt met die sneeuw, stuur ik Parapol op je af!

  10. Welnee lieverd!! Je bent gewoon opgetogen dat je naar Nederland ging komen en…. echt iedereen vergeet weleens wat! Ook de koningin!! Heus! 😉

  11. Dementie is een verschrikking voor je geliefden, eigenlijk leef je niet alleen dat lichaam is nog aanwezig.
    Voor jezelf is het alleen in het begin erg , in de tijd dat je het zelf beseft maar als je al heel erg dement bent weet je het niet meer zelf, dan is het allen voor je familie heel erg.
    Iemand waar je lief en leed mee hebt gedeeld, die er niets meer van weet en die steeds minder weet van een gezamenlijk verleden.
    Ik heb het van zeer nabij meegemaakt en eerlijk gezegd, ik breng nog liever een geliefde naar het kerkhof dan dement naar een verpleeghuis. Soms is iemand heel verdrietig maar weet niet waarom en dan kun je ze niet troosten echt ik hoop het nooit meer mee te moeten maken.

  12. Ik ben er niet bang voor maar het lijkt me verschrikkelijk om dement te worden. Later merk je er zelf niks meer van zeggen ze maar toch …

  13. Mijn Oudste lijkt precies op jou!

  14. Mijn tante zegt altijd: Je bent niet dement aan het worden als je je sleutel kwijt raakt. Pas als je met je sleutel in je hand staat en je afvraagt waar dat ding ook alweer voor was, dán moet je je zorgen gaan maken.

  15. Je bent niet dement. Het leven met jou is gewoon heel: uhm… kleurrijk!!!! en een tikkeltje onrustig 😉

  16. Ik dacht bij het blogje wat ik eerder las (en later is geschreven) al: wat een engel, maar ’t is echt een engelenSCHAAR!

  17. dement?
    wel nee.
    noem het zelf altijd altzheimer light.
    kreeg ik notabene 2 jaar geleden”een stempel voor mijn chaotische vergeetachtigheid; add.

Geef een reactie

