Op het vliegveld gekocht……


en in één ruk uitgelezen! Het is nu kwart voor drie in de nacht en ik heb het uit. Wat een aangrijpend, emotioneel, maar de-cirkel-rondmakend boek! Wat heb ik moeten huilen. Als ik dan aan mijn kleinkinderen denk en aan hun kwetsbaarheid als ze van hun moeder gescheiden zouden worden, als ik denk aan dat mensen hun ‘plicht’ , hun ‘werk doen en hoe ze daar mee moeten leven later, als ik denk aan mensen die de mensen die hen gered hebben achter moeten laten omdat ze denken dat dat de enige manier is om te overleven, dan huilt mijn hart, dan word ik zooooo verdrietig. Maar tegelijkertijd welt er een nieuwe soort moed in mijn hart op, een soort vastberadenheid: ik zal nooit bij de meelopers horen; ik zal protesteren tegen onrecht, discriminatie en antisemitisme in al zijn vormen!
Haar naam was Sarah; Sarah is haar naam.

(Gisteren ook al naar “The green mile” gekeken)

15 Reacties op “Op het vliegveld gekocht……

  1. Soms grijpt een boek je echt aan, dit boek zal ik laten denk ik, maar The Green Mile, vele malen gezien toch… mijn tiener, zat in tranen, was haar eerste keer 😉

    XXX

  2. sommige boeken doen dat met je.. je zetten op het spoor van je eigen gedachten en gevoelens… ik hoor ook niet bij meelopers weet ik.. integendeel..
    grts

  3. Zo aangrijpend! Iedereen die ik spreek, is er kapot van (en trekt zijn of haar conclusies, mooi hoor, dat een boek dat kan doen).
    Groet Roelien

  4. Ga het op mijn lijstje zetten. Hoe is het met je zweepslag? Gaat het een beetje?

  5. Dat boek heb ik van de zomer ook in één ruk uitgelezen.

    ot Wat ratten betreft ik weet het maar tja hij lag daar zo triest dood te zijn dat ik toch medelijden had met het dier, ziekten verspreider of niet.

    • @Astrid van Beers: Het gaat beter met mijn zweepslag, hoor. Ik ben gisteren toch gewoon met de trein gegaan. Er was een doorgaande verbinding van Dordrecht naar Schiphol zonder trappen of iets. Ze hebben me naar het station gebracht, dus het was goed te doen. Ik heb vanmorgen mijn tapes er af getrokken (ze zaten los). Het enige waar ik een beetje last van heb is dat er in mijn pantoffels hier geen hakverhoging zit en ik kan met die sneeuw hier niet binnen met mijn bergschoenen gaan lopen.
      @Haba:Ja, dat had je volgens mij bij Toaske gezet, dat je het in één ruk had uitgelezen. Mede door dat soort berichten heb ik het ook gekocht.
      @Natasja: Je kan je ook gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn zie zoiets KUNNEN. Je moet er toch niet aan denken dat je zo diep gezonken bent? Dat je zoiets aan kan zien en er dan ook nog medeverantwoordelijk voor bent!!

  6. Ik vond/vind het ook een prachtig boek. En ook ik stelde me voor hoe het zou zijn om zo bruut van mijn kleintjes gescheiden te worden. Afschuwelijk, zulke praktijken!

  7. Ik ga het ook lezen.

    En die green mile, mooie film, maar ik kan hem niet nog een keer zien – greep me ook erg aan. Soms is de wereld niet zo mooi… (En dat is ook wel eens goed om te laten zien of lezen natuurlijk!)

  8. Ik kan niet tegen zulke boeken. Ik heb er denk ik een té levendige fantasie voor.

  9. Ja, prachtig en vooral ook indrukwekkend boek.

  10. Ja, verschrikkelijk! Maar wat aangrijpend he? Je moet er niet aan denken dat het jezelf overkomt……

  11. Ik heb het boek inderdaad ook gelezen! Erg pakkend boek. Hoewel ik het eind op een bouquet-reeks boekje vond lijken… Dat was dan weer een beetje jammer 😉

  12. Het boek heb ik niet gelezen. Vanwege mijn boekenachterstand komt dat het er ook niet snel van. Maar de film heb ik gezien. The green mile, mens, wat pakt zo’n film je bij de strot. En wat ben ik NOG meer tegen de doodstraf.

  13. Inderdaad een prachtig boek. Sommige boeken blijven je altijd bij en daar is, voor mij, deze er 1 van. Een absolute aanrader. Ik heb net het boek “Mannen die vrouwen haten” gelezen. Ander genre, maar ook een absolute aanrader. Wat mijn volgende boek gaat worden…? Ik ben druk aan het zoeken op bol.com:-)

  14. Het verschil met ‘Haar naam was Sara’ en ‘The green Mile’ is natuurlijk wel dat de gebeurtenissen van Sara echt zijn, historisch en dat de green mile helemaal ficite is. Dat maakt het wat mij betreft toch iets indringender.
    @Guin: Zo had ik het nog nooit bekeken, maar misschien heeft het wel een beetje een Bouquetreeks gehalte. Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat de cirkel rond is met een nieuw mensje dat dan de naam van Sara krijgt. Maar dat gedeeelte is natuurlijk wel fictie.

Geef een reactie

