In Zeewolde met ov


Tjonge, jullie moeten me maar niet kwalijk nemen, maar ik moet wel een beetje lachen om al die consternatie hier als er wat sneeuw valt! Vanmorgen was het weer raak op Schiphol. De helft van de treinen reed niet en de andere helft was zo’n beetje een half uur vertraagd. Ik zag ook dat de rijkswegen vol met auto’s stonden en dat er stapvoets gereden werd. Bei uns in Schweden ligt sneeuw tot boven de knie en de temperatuur is -18 vandaag en ALLES rijdt en op tijd!
Maar goed, ik had de tijd en heb dat eens allemaal zo aan gezien en beleefd. De volgende dingen vielen me op: IEDEREEN stond te blauwbekken zonder iets op het hoofd en zonder handschoenen. Sommigen hadden lage schoenen of elegante hakjeslaarzen aan (ongevoerd). Nu was de temperatuur maar net onder nul, maar het eerste wat je leert in Zweden is om alles te bedekken , vooral je hoofd.
Ik heb zo’n beetje een wereldreis gemaakt vandaag en ik heb het HELEMAAL niet koud gehad. Ik heb er echt aan moeten wennen dat je je eerst helemaal moet inpellen als je weg wilt, maar nu heb ik er bijna geen moeite meer mee. Verder viel het me op dat de helft van de mensen alles gelaten over zich heen liet komen en de andere helft was òf nerveus aan het rennen en kijken of er ergens anders niet toch een trein vertrok die ze beter konden nemen òf ze waren gewoon boos en mopperden of keken sjachrijnig of riepen het personeel ter verantwoording.
Al snel bleek dat de trein van Amsterdam naar Almere niet meer reed vandaag. Nu moest ik pas vanmiddag bij mijn vader zijn, dus ik ben naar Utrecht gegaan (met de stoptrein want de Intercity reed helemaal niet vandaag, geen enkele trouwens) en daar ben ik met de bus naar mijn vriendin Miriam gegaan. We hebben gezellig koffie gedronken en gelunchd en daarna ben ik – na een nieuw reisadvies bij 9292 – op weg gegaan naar Zeewolde over Harderwijk. Ik kwam daar terecht in een bus propvol met schoolkinderen en was half vijf bij mijn vader. Bij elkaar heb ik vandaag zo’n 4 1/2 uur gereisd en op treinen, bussen enz. gewacht. Ik heb de tijd en ik heb me erg vermaakt. Ik hou van mensen kijken, dus…
Morgen ga ik naar Hendrik Ido ambacht. 9292 belooft dat ik er drie uur over doe. Ik ben benieuwd……..

12 Reacties op “In Zeewolde met ov

  1. Zo zie je: Waar een klein landje groot in kan zijn!

    Sterkte voor morgen als je weer verder gaat reizen. Ik denk aan je.
    Mariam

  2. Oh de trein reed niet van en naar Amsterdam-Almere? whahaha ok, niet eens gemerkt dus, mijn Lief kwam gewoon met de auto en dat ging prima 😀

    Ja lachen is dat toch he? Dat alles en iedereen hier maar wat doet en men idd gewoon in hun gewone schoenen blijft lopen etc. etc. etc. Mutsen en hoeden draag ik niet snel, maar wel een hele en dan bedoel ik een hele dikke sjaal die ik ook eerts als hoedje om mijn hoofd kan wikkelen 😀 Wat ik wel doe en dan naar achteren schuif, mocht het toch te koud zijn, trek ik hem er zo weer overheen 😉

    Jij bent in Ned. dus?

    XXX

  3. Ik vind dat ook raar, dat NL niet is voorbereid op dit soort weersomstandigheden. Ik hoor altijd dat er vroeger van die strenge winters waren. Dan wéét je toch wat je moet doen. Maar goed; geniet van je trip!

  4. Als je in Zeewolde was en heel goed naar de overkant had gekeken dan had je zomaar Spakenburg kunnen zien, mijn woonplaats. Niet bereikbaar met de trein, dat is dan wel weer jammer Fijne tijd toegewenst!

  5. Typisch nederlands! Hoop mopperen maar gewoon stug je normale kleding blijven dragen …. 🙂

  6. Hier zijn ze ook niet goed voorbereid…..toch wel apart ja. Maar goed, in Zweden is het natuurlijk wel ‘erger’, de winter en de sneeuw.

    Heel veel liefs daar in Ambacht!!! 😀

  7. Pfff. Je moet wel heel veel van mensen houden om al die gehaaste, verkleumde chagerijnen drie uur lang te bekijken! (-:

  8. Nou, veel plezier in Nederland en met het OV. Tja, we zijn het hier gewoon niet gewend zulk winterweer en er dus ook niet op voorbereid. Of zoiets. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb.

  9. een van de dingen die ik jaren geleden het eerst in winters Zweden leerde: als je koude voeten hebt moet je een muts opzetten!

  10. Succes morgen!
    Ik ging vandaag (met de auto) van een dorp dat héél dicht tegen Utrecht aan ligt naar de andere kant van Utrecht. Volgens de routeplanner 11 minuten. Deed er uiteindelijk anderhalf uur over!

  11. Ik ben momenteel druk omdat mijn dochter net geopereerd is en al weer naar huis moest . Een alleenstaande moeder met spoed voor thuishulp (spoed betekent schijnbaar over een week op zijn vroegst) Maar ze kan niet bukken of rekken, dus eigenlijk mag ze ook niets met een behoorlijk vers litteken op haar buik.
    Vandaar dat ik niet meer overal kan reageren.
    Ik ben steeds onderweg (ze woont een uur rijden bij me vandaan)

  12. Ah, nou, tja… kun je je nu voorstellen dat ik het heerlijk vindt om niet meer elke dag in de spits van de Zaanstreek naar Amersfoort te moeten reizen? Drie uur per dag werden met gemak vijf uur als het tegen zat. Ik hield van mijn werk, maar die OV perikelen… spaar me. Alsof de woorden herfst, winter, blaadjes op de rails, sneeuw en vorst, pas gisteren vanuit het bargoens tot ons zijn gekomen. En dan hebben we het nog niet gehad over die ijskonijnen uit Den Haag die me tot half drie in de nacht ijskoud aan de buis kluisterden. Om daarna weer vrolijk over te gaan tot de orde van de dag. Want verkiezingen moeten we niet willen, dezer dagen 🙂

Geef een reactie

